Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

5473
4192
Tropfrog:
Anledningen att man blandar torv med sand är att göra det grävbart och stabilt. Bara sand kommer att vara grävbart, men inte stabilt.

Mvh
Magnus 

5473
4192
Tropfrog:
Gör en sökning på torvfri jord, så slipper du oroa dig för dammande torv. Eller gå en runda i ditt närmaste villakvarter och kolla efter fina trädgårdar. De har oftast en egen kompost. Ring på och fråga om du kan få köpa några liter fin lövkompost.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Gör en sökning på torvfri jord, så slipper du oroa dig för dammande torv. Eller gå en runda i ditt närmaste villakvarter och kolla efter fina trädgårdar. De har oftast en egen kompost. Ring på och fråga om du kan få köpa några liter fin lövkompost.

Mvh
Magnus 

Har köpt torvfri jord nu :)
den är gjort på kokosfibrer/kokosnötsskal. www.clasohlson.com/se/Torvfri-planteringsjord/p/31-8238
nu är frågan, vad blandar jag bäst ut den med?
Har funderat lite på denna lera: www.granngarden.se/lera-hasselfors-jordkompisar-4-l
Elelr är det bättre att blanda ut med sand?

5473
4192
Tropfrog:
Jag tänkte mer på kompostbaserad jord. Hoppas att du inte reagerar på dammet från kokosfibrer som jag gör då :).

Jag har aldrig hört om att man använder lera till leopardgecko. Jag tänker mig att de kan få svårt att gräva i lera.

Mvh
Magnus

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Jag tänkte mer på kompostbaserad jord. Hoppas att du inte reagerar på dammet från kokosfibrer som jag gör då :).

Jag har aldrig hört om att man använder lera till leopardgecko. Jag tänker mig att de kan få svårt att gräva i lera.

Mvh
Magnus

Var till den lokala trädgårdshandeln och frågade om jord utan gödsel, och de hade bara torv som de sa var väldigt dammig. Så därför köpte jag denna :)
Sand kanske är bäst att blanda ut med då? Har läst mycket om att folk blandar ut med sand, och det gör visst att ödlorna gräver mycket. Då gäller det att hitta en bra och billig sand. Ska kolla på ena djuraffären, de har fortfarande akvariefiskar, så de har nog rådasand. Blanda 50/50?

5473
4192
Tropfrog:
Eller så tar du bara med dig ett gäng hinkar till din närmaste gruscentral eller byggmarknad och fyller med sandlådesand eller sättsand för en tia. :)

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Eller så tar du bara med dig ett gäng hinkar till din närmaste gruscentral eller byggmarknad och fyller med sandlådesand eller sättsand för en tia. :)

Mvh
Magnus 

Kan man göra så?
Vi har bara Byggmax och Beijer i min stad, kan man göra så hos dom?

5473
4192
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Kan man göra så?
Vi har bara Byggmax och Beijer i min stad, kan man göra så hos dom?

Jag kan förstås inte kommentera tillgången av lokala produkter i Hudiksvall.

Men ring och kolla här:

www.rasjokross.se/

Beijer har bara sandlådesand på säck, men säkert billigare än rådasand:

www.beijerbygg.se/SearchDisplay

Eller rent av hämta gratis här?:
www.hudiksvall.se/Arkiv/Meddelanden/2022-01-13-Valkommen-att-hamta-grus.html

Mvh
Magnus

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:

Jag kan förstås inte kommentera tillgången av lokala produkter i Hudiksvall.

Men ring och kolla här:

www.rasjokross.se/

Beijer har bara sandlådesand på säck, men säkert billigare än rådasand:

www.beijerbygg.se/SearchDisplay

Eller rent av hämta gratis här?:
www.hudiksvall.se/Arkiv/Meddelanden/2022-01-13-Valkommen-att-hamta-grus.html

Mvh
Magnus

Tack för tips! Jag ska ringa Råsjö imorgon :)
Det man hämtar på ulvberget (sista länken) är grus som är för sandning. Det känns inte riktigt fräscht att använda i terrariet..
Byggmax har 20kg sandlådesand för 50kr. Det är en hel del mer är jag behöver, men det kanske är värt det?

5473
4192
Tropfrog:
"Grus för sandning" brukar vara 2-4mm kross. En känsla av ofräscht skall man ta på allvar. Visste du att det är förbjudet i Sverige att sopa upp och återanvända halkbekämpningsgrus? Kan tyckas fånigt. Men det du hämtar där gratis är samma produkt som du betalar några tior för på Råsjö.

20 kilo sandlådesand tror jag räcker. Det är 12 liter. Blandat 50/50 på volym med jord så räcker det till 4,5 cm tjockt substrat.  Vill Du ha tjockare substrat, ta två.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild