Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Jo, så beter sig inte trädgårdstorv. Testa du. En säck kostar väl en femtiolapp så klart värt att prova.

Jo, det finns en mycket viktig grej att göra med torven innan du lägger in den i terrariet, öppna påsen :).

Mvh
Magnus 

Då ska jag köpa en säck imorgon :)
Haha, ja det kan ju vara en bra idé :P tänkte mer om den måste steriliseras eller nå :)

132
15
Jenna91:

Såg denna på Biltema, och bad de kolla upp om den innehöll någon gödsel. 

den innehåller NPK, funkar det? (Kväve, fosfor, kalium)

www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/blomjord-10-l-2000040997

är fortfarande osäker,på torv, då jag är rädd att den blir för dammig..

5473
4192
Tropfrog:
Jag är inte ens allergisk, men jag nyser som en tok när jag hanterar torrt kokosfiber.

Npk finns i all jord. Det viktiga i min mening är att det är av organiskt ursprung och inte i kopiösa mängder. Denna misstänker jag innehåller konstgödsel och går i såna fall bort.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Jag är inte ens allergisk, men jag nyser som en tok när jag hanterar torrt kokosfiber.

Npk finns i all jord. Det viktiga i min mening är att det är av organiskt ursprung och inte i kopiösa mängder. Denna misstänker jag innehåller konstgödsel och går i såna fall bort.

Mvh
Magnus 

Så en ekologisk jord som innehåller NPK är okej?

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Hittade precis denna, det står inget om någon gödsel, så den borde funka?
www.granngarden.se/plantjord-rolunda-gard-svea-med-biokol-40-l

5473
4192
Tropfrog:
Nu förstår jag faktiskt inte varför du letar fortfarande. Finns ju många andra saker som du bör tänka på till din framtida ödla som är viktigare.

Denna produkten innehåller förutom torv också barkmull och kol. Är det någon här som rekommenderat att blanda i dessa beståndsdelar?

Man vill ha en blandning som ger ett grävbart men stabilt substrat. Torv och sand är den absolut vanligaste rekommendationen. Barkmull och kol används för att få en mer lucker jordblandning, dvs motverkar hela grejen med sanden som är till för att göra den mer stabil.

Visst, det funkar säkert om du blandar i mer sand än du skulle gjort med torv. Men varför?  Varför inte bara köra på det som alla andra kör med och som visat sig fungera bra?

Mvh
Magnus 

5473
4192
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Så en ekologisk jord som innehåller NPK är okej?

ALLA jordar innehåller npk. Alla växter innehåller npk. Din framtida ödla skiter npk.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Nu förstår jag faktiskt inte varför du letar fortfarande. Finns ju många andra saker som du bör tänka på till din framtida ödla som är viktigare.

Denna produkten innehåller förutom torv också barkmull och kol. Är det någon här som rekommenderat att blanda i dessa beståndsdelar?

Man vill ha en blandning som ger ett grävbart men stabilt substrat. Torv och sand är den absolut vanligaste rekommendationen. Barkmull och kol används för att få en mer lucker jordblandning, dvs motverkar hela grejen med sanden som är till för att göra den mer stabil.

Visst, det funkar säkert om du blandar i mer sand än du skulle gjort med torv. Men varför?  Varför inte bara köra på det som alla andra kör med och som visat sig fungera bra?

Mvh
Magnus 

För jag är rädd för att det dammar. Det skulle ta mig till akuten med andningsbesvär, och det vill jag helst undvika.
Du säger att torv inte dammar, en annan som jag chattar med säger att hon slutade med det pga att det dammade..

Vad är viktigare att fixa just nu?
Jag väntar på en värmematta som jag nyss köpt, termostat är inköpt, grenar finns, växter köper jag när jag ska göra i ordning terrariet (alltså när bottensubstratet är inköpt), plastväxt finns att ha om grenarna, terrarium finns, vattenskål..
Har jag missat något?

5473
4192
Tropfrog:
Jo, jag förstår det där med oro kring allergi. All respekt för det.

Det jag inte förstår är hur du uteslutet torv blandat med sand och sedan tittar på torv blandat med barkmull och kol. Nu är jag ingen allergiläkare, men förstår inte på vilket sätt barkmull och kol skulle neutralisera eventuella problem?

Torv finns i olika humifieringsgrader. Det har nämnts innan. Höghumifierad torv dammar, har hög uppsugningsförmåga och väldigt lite struktur. Låghumifierad har en grövre struktur och dammar mindre. All torv för jordförbättring är låghumifierad. Ju dyrare desto lägre humifieringsgrad.

Om det inte fungerar med torv för din allergi så kanske du skall köra med ren sand? Eller helt enkelt välja ett djur från en fuktig miljö istället?

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Jo, jag förstår det där med oro kring allergi. All respekt för det.

Det jag inte förstår är hur du uteslutet torv blandat med sand och sedan tittar på torv blandat med barkmull och kol. Nu är jag ingen allergiläkare, men förstår inte på vilket sätt barkmull och kol skulle neutralisera eventuella problem?

Torv finns i olika humifieringsgrader. Det har nämnts innan. Höghumifierad torv dammar, har hög uppsugningsförmåga och väldigt lite struktur. Låghumifierad har en grövre struktur och dammar mindre. All torv för jordförbättring är låghumifierad. Ju dyrare desto lägre humifieringsgrad.

Om det inte fungerar med torv för din allergi så kanske du skall köra med ren sand? Eller helt enkelt välja ett djur från en fuktig miljö istället?

Mvh
Magnus 

Kan jag köra ren sand till leopardgecko då?
Om torven inte dammar, så är det ingen fara. Kommer ju dessutom fukta den. Det är väl när den är snustorr som det blir problem..

Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild