Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

5473
4192
Tropfrog:
Såjord är i de flesta fall bara torv och sand. Så om du reagerar på torv är det inte ett alternativ.

Oorganisk gödsel vill jag gärna undvika i terrarium. Men låga nivåer av organisk gödsel är säkert bara bra.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Såjord är i de flesta fall bara torv och sand. Så om du reagerar på torv är det inte ett alternativ.

Oorganisk gödsel vill jag gärna undvika i terrarium. Men låga nivåer av organisk gödsel är säkert bara bra.

Mvh
Magnus 

Ok, så vad rekommenderar du? 

5473
4192
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Ok, så vad rekommenderar du? 

Jag har ingen som helst kunskap om allergier som gör mig lämplig att svara på den frågan.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:

Jag har ingen som helst kunskap om allergier som gör mig lämplig att svara på den frågan.

Mvh
Magnus 

Huvudsaken det inte dammar

5473
4192
Tropfrog:
Jag upplever inte att torv dammar. Men det är kanske för att jag inte är allergisk?

Häll upp torven utomhus och spreja lite vatten på den innan du tar in och hanterar den kanske hjälper?

Grus och sandprodukter är så gott som alltid fyllt med stendamm. Skölj ordentligt innan du tar in det?

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Jag upplever inte att torv dammar. Men det är kanske för att jag inte är allergisk?

Häll upp torven utomhus och spreja lite vatten på den innan du tar in och hanterar den kanske hjälper?

Grus och sandprodukter är så gott som alltid fyllt med stendamm. Skölj ordentligt innan du tar in det?

Mvh
Magnus 

Vi hade torv i boxarna till hästarna på en ridskola jag jobbade på, och det dammade något förjävligt. Men det kanske är olika torv?

132
15
Jenna91:
Är det någon som provat ha detta som bottensubstrat?
Blandat med sand eller grus, såklart
www.granngarden.se/toppdress-rolunda-gard-svea-40-l

5473
4192
Tropfrog:
Det där är också torv blandat med sand.

Jag använder en del naturell torv från röllunda själv och upplever inte att den dammar. Hur den blir när den blir snustorr i ditt terrarium vet jag inte.

Men jag tror nog att torven du använde till hästarna var höghumifierad torv och snustorr. Det är det bästa för uppsugning. Torv för trädgårdsändamål har en lägre humifieringsgrad och borde damma mindre.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Det där är också torv blandat med sand.

Jag använder en del naturell torv från röllunda själv och upplever inte att den dammar. Hur den blir när den blir snustorr i ditt terrarium vet jag inte.

Men jag tror nog att torven du använde till hästarna var höghumifierad torv och snustorr. Det är det bästa för uppsugning. Torv för trädgårdsändamål har en lägre humifieringsgrad och borde damma mindre.

Mvh
Magnus 

Det vi använde till hästarna kom i en stor container och dammade något förjävligt. Och blev som cement när det blev blött, som när de kissat.

Jag kanske ska testa torv då, och blanda med sand? Det ska ju fuktas lite, så det borde ju hålla dammet nere..

Måste jag göra något med torven innan jag lägger in det?

5473
4192
Tropfrog:
Jo, så beter sig inte trädgårdstorv. Testa du. En säck kostar väl en femtiolapp så klart värt att prova.

Jo, det finns en mycket viktig grej att göra med torven innan du lägger in den i terrariet, öppna påsen :).

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild