Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

132
15
Jenna91:
Någon som kan hjälpa mig besökta hur mycket bottensubstrat jag behöver beställa till mitt terrarium?

kommer beställa detta: www.cyberzoo.se/sv/articles/2.56.18813/habistat-leopard-gecko-bedding-10-kg
Visade uppfödaren som jag ska köpa från, olika substrat jag funderade på, och hon rekommenderade denna.

Hur mycket, ungefär, behöver jag till mitt terrarium? 101x50cm, vill gärna ha så ödlan kan gräva lite också.

Funderar också på om jag kan ha jord längst ner, och detta i kanske två lager ovanpå? För växter, tänker jag :)
Eller kan växternas rötter må bra av detta substrat?
Om inte, kör jag på plastväxter som jag gräver ner :)

5471
4190
Tropfrog:
Det är 20 kr kilot för en blandning av jord sand och grus :). Lite väl magstarkt kan man tycka. 

5 cm tjockt lager blir 25 liter. 

10 cm tjockt lager blir 50 liter.

Nu vet jag inte densiteten på det, men det ser ut att vara ganska så mycket tungt innehåll. Jag gissat att du behöver någonstans 50-100 kilo beroende på tjocklek.

Och ja. Du kan odla växter i det substratet under förutsättning att du väljer växter som trivs i jordblandat grus.

Mvh
Magnus

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Det är 20 kr kilot för en blandning av jord sand och grus :). Lite väl magstarkt kan man tycka. 

5 cm tjockt lager blir 25 liter. 

10 cm tjockt lager blir 50 liter.

Nu vet jag inte densiteten på det, men det ser ut att vara ganska så mycket tungt innehåll. Jag gissat att du behöver någonstans 50-100 kilo beroende på tjocklek.

Och ja. Du kan odla växter i det substratet under förutsättning att du väljer växter som trivs i jordblandat grus.

Mvh
Magnus

Så jag måste köpa 50kg??

5471
4190
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Så jag måste köpa 50kg??

Minst 50 kilo enligt mina antaganden.

Men allvarligt, du behöver inte spendera tusenlappar på importerad grus och jord, blandat med något hippt märke. Det är på gränsen till rent scam.  Det är liksom ingen brist på grus och jord i Sverige. Köp en säck naturell torv och blanda ut med 70 kg sättsand. Komplettera med kross och eventuellt makadam för ett mer dynamiskt utseende. Borde gå loss på 100-200 kr.

Mvh
Magnus

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:

Men allvarligt, du behöver inte spendera tusenlappar på importerad grus och jord, blandat med något hippt märke. Det är på gränsen till rent scam.  Det är liksom ingen brist på grus och jord i Sverige. Köp en säck naturell torv och blanda ut med 70 kg sättsand. Komplettera med kross och eventuellt makadam för ett mer dynamiskt utseende. Borde gå loss på 100-200 kr.

Mvh
Magnus

Måste jag verkligen ha så mycket? Det låter otroligt mycket..

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus

Det här? www.granngarden.se/naturtorv-hasselfors-solmull-150-l

5471
4190
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Måste jag verkligen ha så mycket? Det låter otroligt mycket..

Som sagt.....jag känner inte till densiteten i just den produkten. Mitt svar bygger på ett antagande att ett kilo har volymen 0,5 liter. Det skulle kunna vara något mer, men produktinformationen hjälper inte till här. När du köper lokalt material så nämns i princip alltid volymen i liter eller densiteten.

Mvh
Magnus 

5471
4190
Tropfrog:

Det där är ogödslad torv och funkar bra. Alla handelsträdgårdar har ogödslad torv. Det behöver inte vara granngården. Torv är torv.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:

Det där är ogödslad torv och funkar bra. Alla handelsträdgårdar har ogödslad torv. Det behöver inte vara granngården. Torv är torv.

Mvh
Magnus 

Granngården är det enda vi har i min lilla stad
Tror du en säck räcker?

5471
4190
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Granngården är det enda vi har i min lilla stad
Tror du en säck räcker?

En säck är 150 liter. Du behöver totalt 25 till 50 liter totalt, men då skall det ju blandas ur med en hel del grus och sand. 

Så ,ja 150 liter räcker och blir över för lång tid framöver. Enkel matematik.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild