Jenna91 skrev:
En liten uppdatering om Lilly.
Hon väger nu 26gram, en viktökning på 12 gram på en månad. Det är väl ändå ganska bra?
Hon börjar bli mer och mer van vid att hanteras, och verkar försöka bilda ett litet band med mig. Hon är väldigt nyfiken när jag är vid terrariet, och hon har lärt sig att nör jag klickar med tungan emot gommen så är det mat. Så då kommer hon snabbt! Men även nör jag går förbi och är tyst, och bara tittar in, kommer hon fram och är nyfiken.
Jag var till en grannstad igår och besökte en butik jag blivit tipsad om. Jag fick bra information och hjälp där, och svar på några frågor jag haft. Som t ex, varför använder hon inte sina grottor? De är för stora. Så jag köpte två grottor där, riktigt billigt, samt en hamstergrotta som är en kokosnöt på en annan djuraffär.
Jag köpte också ryska kackerlackor, enbart hanar, då det inte är någon större fara om de kommer lösa. Honor var tydligen värre. Jag gav Lilly hennes första ryss idag, och hon gillade det.
Bumpar tråden efter ett helt år typ. ????
Just det där med att göra klickljud var något jag försökte med också, men gav upp rätt så fort eftersom mina ödlor kommer fram närhelst de hör att jag börjar rota efter insektslåda och tång.
Jag svarar överlag hur jag gjort med hantering.
Jag har för vana att inte plocka upp mina ödlor mot sin vilja, men det är olika från ödla till ödla. En av ödlorna som jag adopterat t.ex var redan handvan och hon vande sig vid mig efter bara ett par dagar och ville upp i handen, samtidigt som jag tog hem en nyligen som varit väldigt nervös av sig och det räckte med att jag rörde mig i sovrummet om han var ute så gömde han sig. Har haft honom hemma i några veckor bara, men med honom så har jobbet mer varit med att han behöver vänja sig vid att jag rör mig i rummet och att jag har handen i terrariet. Han har vant sig vid det och han har börjat bli nyfiken på min hand om den ligger stilla i terrariet, men han har fortfarande inte gjort det medvetna valet att gå upp i min hand ännu.