Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

132
15
Jenna91:
Någon som vet vad detta är för lampa?
Hittade den i min el-låda när jag letade efter kablar.
Den är ganska tung, och inget jag känner igen. Visade pappa, men han kände heller inte igen den. Han chansar på någon typ av växtlampa. 

Kan den användas som belysning till terrariet?

206
224
Danne72:
Jenna91 skrev:
Någon som vet vad detta är för lampa?
Hittade den i min el-låda när jag letade efter kablar.
Den är ganska tung, och inget jag känner igen. Visade pappa, men han kände heller inte igen den. Han chansar på någon typ av växtlampa. 

Kan den användas som belysning till terrariet?

Det är 2700 kelvin och dagsljus är ca 6000 kelvin, den du har är varmvitt ljus.

132
15
Jenna91:

Danne72 skrev:

Det är 2700 kelvin och dagsljus är ca 6000 kelvin, den du har är varmvitt ljus.

Funkar det som belysning till terrariet?
Jag har redan värme, vill bara ha lite mer belysning :)
Den är ju dimbar, så jag tänkte att man kunde köpa en vanlig dimmer och dimma den om det blir för ljust :)

206
224
Danne72:
Jenna91 skrev:

Funkar det som belysning till terrariet?
Jag har redan värme, vill bara ha lite mer belysning :)
Den är ju dimbar, så jag tänkte att man kunde köpa en vanlig dimmer och dimma den om det blir för ljust :)

Bara att testa hur ljust det blir :)

5473
4192
Tropfrog:
Testa och se vad du tycker. De flesta brukar uppleva varmvitt ljus som alldeles för gulaktigt för att se bra ut, men det gäller kanske inte dig?

Om du tänker på mer ljus för växternas skull så är en sån lampa tämligen ineffektiv. Den mesta av energin går åt till gult och grönt ljus som växterna inte kan tillgodogöra sig.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Testa och se vad du tycker. De flesta brukar uppleva varmvitt ljus som alldeles för gulaktigt för att se bra ut, men det gäller kanske inte dig?

Om du tänker på mer ljus för växternas skull så är en sån lampa tämligen ineffektiv. Den mesta av energin går åt till gult och grönt ljus som växterna inte kan tillgodogöra sig.

Mvh
Magnus 

Jag tänkte mer som belysning bara.

Men nu har jag blivit rådd av en person att köpa UVB-lampa. Och uppfödaren avrådde från värmelampa, så nu är jag förvirrad. Fick även bilder från förstnämnde personen som sa att värmematta inte ska användas till leopardgecko, och jag har hört många som gör det och jag har köpt en. Så jag är så jävla förvirrad just nu, så jag vill gråta och nästan skita i allt!

5473
4192
Tropfrog:
Det kanske är så att det inte bara finns ett rätt? Kanske så att folk har olika erfarenheter?

Välj bara en väg som någon annan tycker funkar och kör på det.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Det kanske är så att det inte bara finns ett rätt? Kanske så att folk har olika erfarenheter?

Välj bara en väg som någon annan tycker funkar och kör på det.

Mvh
Magnus 

Vore kul om någon med leopardgecko kunde uttrycka sig här i forumet också. 
Kanske vore bättre att starta en tråd om det? 

5473
4192
Tropfrog:
Jag tycker inte att det låter som att du behöver fler infallsvinklar. Välj bara en, uppfödarens rekommendationer borde vara värdefull.

Leopardgecko behöver värme, det är det inget tvivel om. En du pratat med säger att värmematta är dåligt, en annan att värmelampa är dåligt. Det finns egentligen inga andra alternativ om man räknar bort värmekabel som i princip funkar som en matta. Minst en du pratat med har fel, troligtvis bägge.

Jag har inte haft Leopardgecko själv, men hade en gång i tiden på jobbet. Där använde vi lampa.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Jag tycker inte att det låter som att du behöver fler infallsvinklar. Välj bara en, uppfödarens rekommendationer borde vara värdefull.

Leopardgecko behöver värme, det är det inget tvivel om. En du pratat med säger att värmematta är dåligt, en annan att värmelampa är dåligt. Det finns egentligen inga andra alternativ om man räknar bort värmekabel som i princip funkar som en matta. Minst en du pratat med har fel, troligtvis bägge.

Jag har inte haft Leopardgecko själv, men hade en gång i tiden på jobbet. Där använde vi lampa.

Mvh
Magnus 

Problemet är att jag blir osäker, och då vill jag ha en andra åsikt. Jag har adhd, och behöver tydlighet. Därför frågar jag många gånger, och många kan tycka det är jobbigt. Men jag vill vara helt säker på att jag ger min ödla det bästa den kan få
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild