Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Den kommer inte att slockna av sig själv när det blir tillräckligt varm.

Om uppfödaren avråder från värmelampa så skulle jag avstå. De brukar veta vad de pratar om.

Mvh
Magnus 

Ok, så avstår jag.
Pappa pratade om att vi skulle försöka hitta nån LED-lampa, då de inte avger någon värme. Vet du någon billig?
Har denna i terrariet nu, och funderar på att köpa en till och sätta på andra sidan: www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/inbyggnadsspotlights/inbyggnadsspot-led-ip20-2000041100?gclid=CjwKCAjwoduRBhA4EiwACL5RP_kvuF-G_JtrFBppbwZTMhgtACH9QqBbRx_BUnCh5PRbcmqQ5dsf-xoCmr0QAvD_BwE

5473
4192
Tropfrog:
Att led inte avger någon värme är en felaktig tolkning.. De har en högre verkningsgrad, vilket gör att de avger mindre värme per watt förbrukad. Men och andra sidan kan man trycka ihop mer w led än av annan ljuskälla på liten yta. Då avger de mer värme per yta än vad alternativen gör.

Men och andra sidan så skall du ju ha en ökenlevande värmeälskande ödla. Torde inte vara några problem med den värmen ett lysrör avger.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Att led inte avger någon värme är en felaktig tolkning.. De har en högre verkningsgrad, vilket gör att de avger mindre värme per watt förbrukad. Men och andra sidan kan man trycka ihop mer w led än av annan ljuskälla på liten yta. Då avger de mer värme per yta än vad alternativen gör.

Men och andra sidan så skall du ju ha en ökenlevande värmeälskande ödla. Torde inte vara några problem med den värmen ett lysrör avger.

Mvh
Magnus 

Har ingenstans att sätta ett lysrör på mitt terrarium

132
15
Jenna91:
Såhär ser taket ut på mitt terrarium

132
15
Jenna91:
Nu har ena bakgrunden kommit, som man kan plantera växter i ???? och den andra är köpt. Värmemattan har också kommit, så nu börjar det närma sig!!

Men hur limmar jag fast bakgrunderna bäst? Terrariet är i formplywood. Känns ju dumt att slipa bort själva lacken för att få lim att fästa, för då försvinner väl fuktspärren?

Har inte bestämt mig än för om de ska sitta som de ligger på golvet, eller tvärtom. Vad tycker ni? :) 

5473
4192
Tropfrog:
Använd genomskinligt akvariesilikon.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Använd genomskinligt akvariesilikon.

Mvh
Magnus 

Hittqde denna, den verkar billigast: www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/lim-fog-och-spackel/silikon/akvariesilikon-000154/

Det står: "Fogen bör få härda minst 7 dagar innan det täcks med vatten"
Gäller det även terrarium? Det blir ju fuktigt, men inte blött. 

5473
4192
Tropfrog:
Under härdningen så avger den ångor av ättika. Kan sticka lite i näsan, så även på en ödla kanske? När det inte luktar längre är den ok. 7 dagar låter lite mycket, men det är nog med god säkerhetsmarginal och tätfog för akvarium som kan vara 1 cm tjock. Med bara en tunn hinna som behövs att limma fast bakgrund borde det gå avsevärt fortare.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Under härdningen så avger den ångor av ättika. Kan sticka lite i näsan, så även på en ödla kanske? När det inte luktar längre är den ok. 7 dagar låter lite mycket, men det är nog med god säkerhetsmarginal och tätfog för akvarium som kan vara 1 cm tjock. Med bara en tunn hinna som behövs att limma fast bakgrund borde det gå avsevärt fortare.

Mvh
Magnus 

Ödlan kommer inte förrän tidigast i mitten av april :)
jag tänkte mest på om jag kunde förbereda terrariet iallafall dagen efter limning?

5473
4192
Tropfrog:
Så fort det inte kladdar någonstans så går det bra att börja jobba.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild