Spricka i botten av terrariet hur gör jag?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
4
EmptineX:

Hej! Jag provade en 25watt värmekabel under mitt exoterra direkt under glasen liggandes mellan då dem har mellanrum. Men den vart så varm att den skapade flera sprickor i botten. Fick peng för skadan och nu undrar jag hur jag bör göra. Det är ett terrarie som ska ha tropisk miljö med en skål vatten som ligger på jorden. Just nu pga sprickorna så rinner vatten ut... 
en stor spricka från ena kort sidan till den andra tvärs över i framkant, med flera små sprickor man kan tydligt känna kanten med fingret. Tyvärr är det byggskum ivägen också på sidorna. 

Har googlat och hittat hur man gör med akvarium om det spricker i botten och då ska man ha en glasskiva som täcker sprickan och silikona fast den. Jag hade helst velat skippa glasskivan. Går det att bara silikona med akvariesilikon på sprickan invändigt och utvändigt om det behövs bara? Eller kommer det släppa sen när jord ligger på? 

35
4
EmptineX:

722
384
Johnexotics:
hade en rejäl spricka på sidan på mitt gammla terrarium. Men silikonade fast en arkyl skiva var det inga problem efter

35
4
EmptineX:

35
4
EmptineX:

Johnexotics skrev:
hade en rejäl spricka på sidan på mitt gammla terrarium. Men silikonade fast en arkyl skiva var det inga problem efter

Ah okej. Kanske är ett måste med skiva på då :/  Funderar på om det måste isf vara hela vägen in under byggskummet eller om de går att silikona runt...  Usch så tråkigt när sånt här händer. Silikon är ju rätt så starkt tänkte jag annars men inte kul om man ska behöva göra om sen.

722
384
Johnexotics:
Är ingen expert på det där. Men jag  silikonade dit en skiva på utsidan för stödja sen hade jag en bakgrund med på insidan. och det funkade 

5392
4133
Tropfrog:
För mig finns det inget annat alternativ än att byta hela skivan. Har sett alltför många fuktskadade möbler pga slarvlagningar.

Mvh
Magnus 

35
4
EmptineX:

Tropfrog skrev:
För mig finns det inget annat alternativ än att byta hela skivan. Har sett alltför många fuktskadade möbler pga slarvlagningar.

Mvh
Magnus 

okej! Jag vet inte riktigt om jag vågar ta av hela under partiet då det är en ram som är som fötter till som är fast under skivan runt. :(

Medlem i SkHF
1043
1177
NellyNiklas:

Jag är nog villig att stämma in med Magnus på detta. En skarp tapetkniv eller rakblad så skär du bort plastramen och sedan samma sak med bottenskivan. Köp en ny med samma mått hos glasmästaren och sätt dit med silikon. Gör ordentligt rent innan. Sist tillbaks med ramen igen. 

Av bilden att bedöma ser det ut som ett exo terra.

210
109
Norrby89:
Med tanke på att det är plast och är ett exo terra terrarium så skulle jag nog inte försöka mig på att byta ut glaset om du känner dig osäker. Finns stor risk om du inte är försiktig att du har sönder plasten. 

Men gör rent, sen plexi skiva och extremt mycket silikon så kommer det bli tätt. Vill man vara på den säkra sidan så kör på båda sidorna. 

Lagade själv en baksida med silikon och en stor masonit skiva från en malm byrå tidigare samt två tuber med silikon (skivan va mer för att minska risken för nya sprickor vid flytt av terrariet) och det funkade felfritt även fast det bokstavligen va två hål där botar saknases och mycket mer sprickor. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild