Ska dessa fungera till bakgrund?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

5464
4188
Tropfrog:
Jag har aldrig byggt bakgrund i gips, men det finns säkert någon som har här som kan svara på de frågorna.

Jag tänker ändå att många bygger av frigolit som förseglade med husfix sen målar med färg och förseglar med klarlack. Frigolit borde bli avsevärt billigare än gips. 

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:
Tropfrog skrev:
Jag har aldrig byggt bakgrund i gips, men det finns säkert någon som har här som kan svara på de frågorna.

Jag tänker ändå att många bygger av frigolit som förseglade med husfix sen målar med färg och förseglar med klarlack. Frigolit borde bli avsevärt billigare än gips. 

Mvh
Magnus 

Jag har frigolit samt fogskum, blir att införskaffa mer material så snart som möjligt. 
Kanske misstar mig med att det kallas för gips, med det som man smetar på efter karvningen?
Husfix? användningsområde kring husfixet? Vad är klarlack?

Inte så insatt inom material ännu, osv...

144
82
javan:
Maaajaa skrev:
[quote=Tropfrog]
Det blir nog att stryka metoden med att fästa sand och kokosfibrer. Jag fokuserar på (gips?) metoden då man målar och väljer nyanser själv! Då kommer här några följd frågor:

Ska man blanda i vattenbaserad akrylfärg i gipsblandningen medans den är fuktig och därmed förändra/förbättra pigmenten efter smak?

Finns det några klara pigmenterade pulverform av gips?

någon att föredra?

Kan någon hela processen och kan lista upp i punktform om hur man går till väga?

Något bra gips? 

Vilket sealent är att rekommendera?

Hur många lager med gips samt sealent?

Mvh Maja!

Personligen hade jag valt husfix istället för gips. Går fint att använda akrylfärg eller pigment i mixen. 

5464
4188
Tropfrog:
Husfix är som en extremt fin cement som är mycket lätt att forma och fäster väldigt bra.

Klarlack diskuterades tidigare i denna tråd. Det är som namnet antyder ett lack som är helt klart. Man stryker det som sista lager för att försegla färgen och göra ytan mer hållbar.

Mvh
Magnus

169
38
Maaajaa:
javan skrev:

Personligen hade jag valt husfix istället för gips. Går fint att använda akrylfärg eller pigment i mixen. 

Någon husfix som rekommenderas? Hur många lager?

169
38
Maaajaa:
Tropfrog skrev:
Husfix är som en extremt fin cement som är mycket lätt att forma och fäster väldigt bra.

Klarlack diskuterades tidigare i denna tråd. Det är som namnet antyder ett lack som är helt klart. Man stryker det som sista lager för att försegla färgen och göra ytan mer hållbar.

Mvh
Magnus

Ok då har jag fått en klarare bild! Då ska jag införskaffa husfix och lack. 
Skulle du råka veta ett bra lack?

144
82
javan:
Maaajaa skrev:

Någon husfix som rekommenderas? Hur många lager?

Har bara använt Casco vilket har fungerat bra. Du bygger upp så mycket som du vill. Bättre att applicera mindre i början, jobbigt att knacka/bryta bort oönskade bitar efteråt.

169
38
Maaajaa:
javan skrev:

Har bara använt Casco vilket har fungerat bra. Du bygger upp så mycket som du vill. Bättre att applicera mindre i början, jobbigt att knacka/bryta bort oönskade bitar efteråt.

Man blandar det alltså husfixen med vatten efter tjockleken man vill ha och smetar därefter rakt på den karvade frigoliten? Har du pigment i husfixen eller målar sedan efter? Vilket ut av metoderna finner du mest funktionell och dessutom snyggast?

5464
4188
Tropfrog:
Maaajaa skrev:

Ok då har jag fått en klarare bild! Då ska jag införskaffa husfix och lack. 
Skulle du råka veta ett bra lack?

Jag har ju inte byggt enligt denna metoden själv. Men något som dyker upp i mitt huvud är epotex akvarielack. Vad jag förstår den enda garanterat giftfria lacken. Men den är dyr. Kanske inte lika viktigt med giftfritt till en ödla som ju garanterat inte äter av lacken? Men där vågar jag inte ge några rekommendationer.

Mvh
Magnus

144
82
javan:
Maaajaa skrev:

Man blandar det alltså husfixen med vatten efter tjockleken man vill ha och smetar därefter rakt på den karvade frigoliten? Har du pigment i husfixen eller målar sedan efter? Vilket ut av metoderna finner du mest funktionell och dessutom snyggast?

Har bara blandat enligt instruktioner. 4 delar husfix till 1 del vatten.
Jag blandade i pigment direkt i smeten.

Tror att det blir snyggast och naturtrognast att måla med färg efteråt också (fixen är riktigt ljus). Men då hade jag nog rekommendet lack ovanpå då det annars lätt slits bort. 
Allt beror ju på hur duktig du är med pensel. 
Testa dig fram på en mindre bit utanför terrat först, så ser du resultatet.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild