intresserad av fler djur

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

39
25
Firegecko:
Greven78 skrev:
Tjenare Filip.
Dvärgklogrodor är ett klockrent val. Och med en bra lampa, för växter, så kan du fixa till något ovan vatten som kan bli jäkligt snyggt. Djurfritt ovan vattnet såklart.
Kan tänka mig 4 till 6 grodor. Googla hur du ser skillnad på hanar o honor. Inte omöjligt att de lägger ägg. 

Ok så jag kan ha de i den lilla burken?

302
254
Bowery:
I 45x45 kan du ha ormar upp till ca 80 cm utan problem, flertalet snokar bla. Även olika ödlor upp till 20 cm. Grodor m.m har jag dålig koll på men finns ju mängder både i denna tråd och på TD förövrigt som kan deras amfibier.

39
25
Firegecko:
Bowery skrev:
I 45x45 kan du ha ormar upp till ca 80 cm utan problem, flertalet snokar bla. Även olika ödlor upp till 20 cm. Grodor m.m har jag dålig koll på men finns ju mängder både i denna tråd och på TD förövrigt som kan deras amfibier.

Tack för all hjälp!
kul att kunna vara 14 och få hjälp av folk i alla åldrar!

5392
4133
Tropfrog:
Firegecko skrev:

Ok så jag kan ha de i den lilla burken?

Jo faktiskt. Ber om ursäkt. För akvatiska grodor uppfyller man kravet i L80 med 15 cm vatten. Då får man ha upp till 6 grodor av den storleken tillsammans. Frågan är ju sen om det är lämpligt. Jag skulle säga nej. Det är en himla massa belastning på väldigt lite vatten, inte lätt att hålla stabilt.

Mvh
Magnus 

39
25
Firegecko:
Tropfrog skrev:

Jo faktiskt. Ber om ursäkt. För akvatiska grodor uppfyller man kravet i L80 med 15 cm vatten. Då får man ha upp till 6 grodor av den storleken tillsammans. Frågan är ju sen om det är lämpligt. Jag skulle säga nej. Det är en himla massa belastning på väldigt lite vatten, inte lätt att hålla stabilt.

Mvh
Magnus 

Ok tack för all hjälp, inte lätt att veta allt när man är 14..

143
241
Greven78:
Förutom klogrodor så funderade jag lite till.
Tror inte många ryggradsdjur är ok med ditt terrarium utan det är nog insekter och andra liknande djur som gäller. Bönsyrsa, tusenfotingar, små arter av skalbaggar typ.
Det finns ju dock olika dvärggeckos(Tropiocolotes etc). Och om du lägger lite kärlek på att bygga en miljö med sten i nivåer så kan man nog, med lite fantasi och vilja, göra ett riktigt nice terrarium till dessa ödlor. 
Vet inte vad "l-80" säger om en  bebis utav horngroda. Men detta är inte den livligaste grodan så det är nog inget du blir polisanmäld av om du skaffar en sådan. Men vad vet jag. Jag vet att det är en udda men cool varelse.

39
25
Firegecko:
Greven78 skrev:
Förutom klogrodor så funderade jag lite till.
Tror inte många ryggradsdjur är ok med ditt terrarium utan det är nog insekter och andra liknande djur som gäller. Bönsyrsa, tusenfotingar, små arter av skalbaggar typ.
Det finns ju dock olika dvärggeckos(Tropiocolotes etc). Och om du lägger lite kärlek på att bygga en miljö med sten i nivåer så kan man nog, med lite fantasi och vilja, göra ett riktigt nice terrarium till dessa ödlor. 
Vet inte vad "l-80" säger om en  bebis utav horngroda. Men detta är inte den livligaste grodan så det är nog inget du blir polisanmäld av om du skaffar en sådan. Men vad vet jag. Jag vet att det är en udda men cool varelse.

ok men klogroda skulle alltså fungera i 30x30x30?

5392
4133
Tropfrog:
Firegecko skrev:

ok men klogroda skulle alltså fungera i 30x30x30?

Skulle kunna funka men är definitivt inte att rekommendera förutom möjligtvis till erfarna och kunniga akvarister.

Mvh
Magnus 

143
241
Greven78:
Absolut så är det värt att prova med klogrodor. Att dessutom ha en liten pump med skumfilter underlättar skötseln. Men var beredd på att göra vattenbyte var 7-14 dag. Beroende på hur många grodor samt hur mycket koll du har på matningen. 
Jag odlade denna groda när jag var typ i din ålder. Det var i ett halvfullt 60 liters akvarium. 8-10 cm vatten, utan pump, men fullt med vattenväxten cryptocoryne. Dessa växter blommade regelbundet. Fick ägg hela tiden på grodorna men ynglen fick jag tyvärr inte att bli stora. Svårt att fixa bra mat till dem när man inte vad de skall äta. Och att bo i en lägenhet i en storstad minskar möjligheterna ytterligare.

143
241
Greven78:
Måste bara vara tydlig med att det är dvärgklogroda som gäller. Inte vanlig klogroda. Den blir för stor.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild