Hur skriver man uppfödning bevis

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

124
17
Vincentc:
Jag har köpt en par gargogly från djur support grupp,men jag har inte fått papper från de. Kan jag bara skriva ut en uppfödning bevis från jordbruksverket använda den

5392
4133
Tropfrog:
Svaret är nej. Se till att få papper på djur du köper, alltid!

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

Av ren nyfikenhet, vad är det bra för? Har inte förstått mig på detta ännu 

mvh Maja!

5392
4133
Tropfrog:
Uppfödarbevis regleras i lag och syftar till att skydda djuren i sin naturliga miljö.

Mvh
Magnus 

496
213
David:
Maaajaa skrev:

Av ren nyfikenhet, vad är det bra för? Har inte förstått mig på detta ännu 

mvh Maja!

Det handlar väl om att kunna visa att djuret är fött i fångenskap. Vissa B-listade arter t ex kungspyton är ju väldigt vNliga i hobbyn men ska ändå ha uppfödarevis.
Har man ovanligare arter som är B-listade så gör man nog klokt i att ha lite mer papper.
jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/reptiler

124
17
Vincentc:
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

det från djur polisen sen till länsstyrelsen som behåer de innan.
Tropfrog skrev:

Mvh
Magnus 

5392
4133
Tropfrog:
Vincentc skrev:

Vad menar du?

Mvh
Magnus 

39
40
FreakyGeckos:
David skrev:

Det handlar väl om att kunna visa att djuret är fött i fångenskap. Vissa B-listade arter t ex kungspyton är ju väldigt vNliga i hobbyn men ska ändå ha uppfödarevis.
Har man ovanligare arter som är B-listade så gör man nog klokt i att ha lite mer papper.
jordbruksverket.se/djur/hotade-djur-och-produkter-av-hotade-djur---cites/reptiler

Dom gör ingen skillnad på ett b eller a listat djur om den är vanlig eller ovanlig i hobbyn. Man får alltid smäll på fingrarna om inte papper finns eller inte stämmer :p

496
213
David:
FreakyGeckos skrev:

Dom gör ingen skillnad på ett b eller a listat djur om den är vanlig eller ovanlig i hobbyn. Man får alltid smäll på fingrarna om inte papper finns eller inte stämmer :p

Ok
Det var detta stycke jag tänkte på. 

"Hur du ska bevisa laglig bakgrund för B-listade arter är inte exakt specificerat i reglerna. Beroende på arten och/eller exemplaret och dess ursprung ställs olika krav på vilka dokument som behövs för att styrka exemplarets lagliga bakgrund.

För arter som har sitt ursprung i EU, är lätt­förökade och förekommer i stor utsträckning inom handeln kan det vara tillräckligt med endast ett härstamnings­bevis (uppfödar­bevis) eller ett motsvarande dokument. Härstamnings­intyget eller den likvärdiga dokumentationen ska
visa att djuret är en avkomma av föräldra­djur som är födda i fångenskap
innehålla tydliga uppgifter om föräldra­djuren och om uppfödaren (namn och adress).
Enbart ett inköps­kvitto är inte tillräckligt som bevis på djurets lagliga bakgrund."

Jag tolkar det som att bland vanliga arter i hobbyn kan det räcka med uppfödarevis. 
Men ovanligare b listade arter verkar kunna kräva mer. 
Dock verkar det ju som att det alltid krävs information om föräldrardjuren. 

5392
4133
Tropfrog:
Precis! Har man inte trovärdig och spårbar information om föräldradjuren så går det inte att skriva ett I lagens mening godtagbart uppfödarbevis. Om föräldradjuren är olagliga så är avkomman också det. Därför skall man alltid kräva papper på djur man köper (eller får). Om man ändå av någon anledning fått papperslösa djur på halsen så bör man inte skriva om det på ett öppet forum och definitivt inte avla på dem.

Egentligen är det enda rätta i lagens mening att avliva såväl föräldradjur som avkomman.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild