Vitamintillskott - vilket?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

15
3
miasod:
Jag har ännu inte gett henne någon D3, då vi fick hem henne i lördags. Det skulle stå att jag har för avsikt att ge nån gång i veckan vilket min veterinär rekommenderade för leopardgecko juveniler, även om de har tillgång till uvb, för att sedan fasa ut till nån gång i månaden när de blir vuxna, är den informationen felaktig?

169
38
Maaajaa:

[quote=minileos]Rekommender Arcadia's Multivitamin men den är tyvärr slut i lager www.cyberzoo.se/sv/articles/2.65.19637/arcadia-earth-pro-a-vitamintillskott-100-g men exoterras ska också vara bra www.cyberzoo.se/sv/articles/2.65.18999/exo-terra-multi-vitamin-70-g

Hej! Lånar tråden en snabbis!
Jag vet att vitamin D3 måste erbjudas om man inte har Uv ljus för att geckon ska kunna ta upp de livsviktiga ämnena, och att man bör ha tillskotten separata så som rent kalk och D3. Vilket jag definitivt har. 

Har dock en undran kring multivitamin. Jag är inte helt säker på vad det är en multivitamin som t.ex. Arcadias är för något/gör. Är det något som finns i D3:n eller är det ännu ett 3:je preparat man bör investera i?

Lite oklarheter, Mvh Maja!

5474
4192
Tropfrog:
En multivitamin är precis som det låter multi=många. Tanken med multivitamin är att det skall innehålla alla tillskott ditt djur behöver. För attfå reda på exakt vad deinehåller titta efter tillverkarens analys.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

[quote=Tropfrog]

Har forskat runt och gjort långa research kring detta men det gör min inte klokare. överallt så står det olika men inget fientliges svar på vad multivitaminen gör. Är det något som är livs nödvändigt då det oftast rekommenderas endast kalk och kalk+D3? 

Undrar även om någon vill dela med sig om när ni utfodrar och pudrar med kalk och d3, blir nämligen så förvirrad av alla dessa åsikter:(

Tack Magnus, Mvh Maja!

5474
4192
Tropfrog:
Samtliga vitaminer är nödvändiga för samtliga djur på vår planet. Alla vitaminer har olika funktioner och sannolikt har inte vetenskapen det fullt ut kartlagt ännu 

Vad just dina djur behöver beror helt och hållet på vad de får i sig via kosten. Man rekommenderar extra vitamintillskott till i princip alla djur. Inte för att man vet vad som saknas i varje enskilt fall,utan för att man då säkrar att inget saknas.

Mvh
Magnus 

169
38
Maaajaa:

Läste nyss på ett annat forum där man rekommenderade att ge rent kalktillskott 1-2 ggr i månaden samt vitaminer varannan vecka till en vuxen skäggagam. Medans på en annan sida så ska en vuxen skäggagam ha vitamin D3 och kalk 2-3 gånger i veckan?
Är detta något man bör följa eller? Som sagt så finns det många svar till en fråga.
t.ex. en leopardgecko som är nattaktiv och kanske inte har uv ljus medans en skäggagam är vaken kring dagen så mst väl skäggagamen inte ha lika stort behov ut av vitamin D3, för att Uv ljuset är i full gång på dagarna?
Ursäkta, jag virar in mig själv i frågan...
Mvh Maja!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild