Söker allt som behövs till en leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:

Det finns nästan 5000 arter av kackerlackor, och bara ett 20-30-tal (skulle kunna vara lite fler) av dem skulle kunna överleva, hitta mat och föröka sig i våra svenska hem. De flesta andra lever som nedbrytare i regnskogens förna. Att säga att man inte kan ha dubiakackerlackor för att det finns problem med (andra) kackerlackor i Uppsala och Stockholm är typ som att säga att man inte kan ha majsorm eftersom det finns giftormar i Australien.

Sedan kan ju jämföra dubiakackerlackor (eller kort och gott dubia om du vill lägga mindre fokus på att de är kackerlackor) med andra foderinsekter ifall du behöver fler argument för att övertyga honom.

Dubior:
Är jätteenkla att föda upp själv (sparar mycket pengar i längden), kan inte överleva i svenska hem och är dessutom jättelätta att hålla instängda, flyger inte, hoppar inte, kan inte klättra på glas/hal plast, luktar inte, låter inte.

Syrsor (hussyrsor och svarta fältsyrsor):
Omständiga att föda upp, dör av minsta lilla, låter, luktar illa, är svårare att hålla instängda då de hoppar, osäker på om de skulle kunna bli skadedjur om ett gäng smet ut (har för mig att den ena kan men inte den andra).

Zofobas/mjölmask: Inte lika svåra att föda upp som syrsorna, men mer omständiga än dubiorna, luktar när de blir baggar, ingen bra basföda enligt de flesta pga. högt fettinnehåll och ett hårt skal av kitin.

132
15
Jenna91:

EmanuelKarl skrev:
Det finns nästan 5000 arter av kackerlackor, och bara ett 20-30-tal (skulle kunna vara lite fler) av dem skulle kunna överleva, hitta mat och föröka sig i våra svenska hem. De flesta andra lever som nedbrytare i regnskogens förna. Att säga att man inte kan ha dubiakackerlackor för att det finns problem med (andra) kackerlackor i Uppsala och Stockholm är typ som att säga att man inte kan ha majsorm eftersom det finns giftormar i Australien.

Sedan kan ju jämföra dubiakackerlackor (eller kort och gott dubia om du vill lägga mindre fokus på att de är kackerlackor) med andra foderinsekter ifall du behöver fler argument för att övertyga honom.

Dubior:
Är jätteenkla att föda upp själv (sparar mycket pengar i längden), kan inte överleva i svenska hem och är dessutom jättelätta att hålla instängda, flyger inte, hoppar inte, kan inte klättra på glas/hal plast, luktar inte, låter inte.

Syrsor (hussyrsor och svarta fältsyrsor):
Omständiga att föda upp, dör av minsta lilla, låter, luktar illa, är svårare att hålla instängda då de hoppar, osäker på om de skulle kunna bli skadedjur om ett gäng smet ut (har för mig att den ena kan men inte den andra).

Zofobas/mjölmask: Inte lika svåra att föda upp som syrsorna, men mer omständiga än dubiorna, luktar när de blir baggar, ingen bra basföda enligt de flesta pga. högt fettinnehåll och ett hårt skal av kitin.

Tack, du har lugnat mina nerver otroligt mycket!
kommer visa detta inlägg för pappa, så kanske man lugnar honom lite :)
det där med att spara pengar gillar jag, för då blir inte ödlan så dyr i "drift" om man säger så :P försöker hålla kostnaderna nere så mycket jag kan. Köpa saker begagnat eller på rea, t ex.

25
28
minileos:
Bur: Minst 85x45x40 

www.amazon.se/REPITERRA-Terrarium-reptiler-tr%C3%A4terrarium-sidoventilation/dp/B00D15OMTQ/ref=mp_s_a_1_7

Värme: Deep Heat Projector eller halogen par 30 eller 38 75w. En lamp armatur och en dimmer termostat eller ett dimmer uttag för att reglera värmen. Infraröd termometer för att hålla koll på värmen.

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.298.20112/infrarod-termometer-50-380-c

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18820/habistat-dimming-thermostat-high-range-svart-600-w

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.303.18605/arcadia-halogen-heat-lamp-e27-75-w

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.300.6811/exo-terra-reptile-dome-small-o-15-cm-max-75-w

www.biltema.se/bygg/el/timers/sakerhetstimers/uttagsdimmer-2000022447?gclid=Cj0KCQiArt6PBhCoARIsAMF5waj0LQhUArbpLrlH8bpQi--boZUDIjMCRKnG1TBCXpqeXSgFxJrQnxUaAj49EALw_wcB

Vitaminer: Multivitamin, calcium med D3 och utan D3 (om du väljer UVB vilket du bör ges calcium med D3 bara en gång i månaden)

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.65.19637/arcadia-earth-pro-a-vitamintillskott-100-g

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.65.7112/zoo-med-repti-calcium-85-g-med-d3-utan-fosfor

www.cyberzoo.se/sv/articles/2.65.7110/zoo-med-repti-calcium-85-g-utan-d3-utan-fosfor

Gömställen: Minst 1 på varma sidan, 1 fuktgömställe i mitten och ett på kalla sidan. Massa klotter, stenar, grenar kan man ta utifrån, korkbark, plastväxter.

Matskål och vattenskål

Uvb 7%
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.302.18592/arcadia-shade-dweller-pro-t5-7-uvb-8-w

25
28
minileos:

132
15
Jenna91:
Nu har jag skaffat mig ett terrarium!

en kille i min stad hade byggt en terrarium av formplywood, med inbyggd belysning och bra ventilation :)
men jag och pappa tänkte ju inte till när vi bar det, så 2 meter från min dörr så lossnar dörrarna som var i glas, och ni kan ju gissa hur det gick........

men nu har jag terrarium iallafall, så nu är jag en god bit påväg!

nu är dock frågan, hur lägger jag värmemattan? Jag har fått tips på att lägga den under terrariet, men går det när det är i trä?

504
213
David:
Att lägga värmemattan under blir nog ingen höjdare när det är ett träterrarium. 

132
15
Jenna91:

David skrev:
Att lägga värmemattan under blir nog ingen höjdare när det är ett träterrarium. 

hur sätter jag den bästa då? Kommer använd bottenmatta som är för unga ödlor, innan jag börjar med sand. Har hört att unga ödlor har en tendens att äta sand och bli förstoppade, så vill gärna att ödlan växer upp lite innan jag lägger in "riktigt" underlag :)
kan jag lägga värmemattan under den mattan?

504
213
David:
Jenna91 skrev:

hur sätter jag den bästa då? Kommer använd bottenmatta som är för unga ödlor, innan jag börjar med sand. Har hört att unga ödlor har en tendens att äta sand och bli förstoppade, så vill gärna att ödlan växer upp lite innan jag lägger in "riktigt" underlag :)
kan jag lägga värmemattan under den mattan?

Jag har ingen erfarenhet av bottenmattan så jag vet inte hur det fungerar att ha värmemattan under den mattan. 

132
15
Jenna91:
Kommer ha sån här matta som botten, tills ödlan växt upp lite mer ochnklarqr vanligt bottensubstrat. Vill ha terrariet så naturligt som möjligt för den lille, men eftersom ungdjur har en tendens att äta sand så vill jag börja med matta. Den ska tydligen vara enkel att rengöra också.

någon som har erfarenhet av denna typ av matta?
tål den värme, om jag har värmemattan under den?

www.zoo.se/exo-terra-sand-mat.html
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild