EmanuelKarl skrev:
Det finns nästan 5000 arter av kackerlackor, och bara ett 20-30-tal (skulle kunna vara lite fler) av dem skulle kunna överleva, hitta mat och föröka sig i våra svenska hem. De flesta andra lever som nedbrytare i regnskogens förna. Att säga att man inte kan ha dubiakackerlackor för att det finns problem med (andra) kackerlackor i Uppsala och Stockholm är typ som att säga att man inte kan ha majsorm eftersom det finns giftormar i Australien.
Sedan kan ju jämföra dubiakackerlackor (eller kort och gott dubia om du vill lägga mindre fokus på att de är kackerlackor) med andra foderinsekter ifall du behöver fler argument för att övertyga honom.
Dubior:
Är jätteenkla att föda upp själv (sparar mycket pengar i längden), kan inte överleva i svenska hem och är dessutom jättelätta att hålla instängda, flyger inte, hoppar inte, kan inte klättra på glas/hal plast, luktar inte, låter inte.
Syrsor (hussyrsor och svarta fältsyrsor):
Omständiga att föda upp, dör av minsta lilla, låter, luktar illa, är svårare att hålla instängda då de hoppar, osäker på om de skulle kunna bli skadedjur om ett gäng smet ut (har för mig att den ena kan men inte den andra).
Zofobas/mjölmask: Inte lika svåra att föda upp som syrsorna, men mer omständiga än dubiorna, luktar när de blir baggar, ingen bra basföda enligt de flesta pga. högt fettinnehåll och ett hårt skal av kitin.
Tack, du har lugnat mina nerver otroligt mycket!
kommer visa detta inlägg för pappa, så kanske man lugnar honom lite :)
det där med att spara pengar gillar jag, för då blir inte ödlan så dyr i "drift" om man säger så :P försöker hålla kostnaderna nere så mycket jag kan. Köpa saker begagnat eller på rea, t ex.