Söker allt som behövs till en leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

15
3
miasod:
Du skriver att du har lite ont om pengar. Du vet att det kostar att ha djur? Veterinär, mat etc

132
15
Jenna91:
miasod skrev:
Du skriver att du har lite ont om pengar. Du vet att det kostar att ha djur? Veterinär, mat etc

Det är just nu jag har ont om pengar, uppstarten är ju alltid dyr oavsett vilket djur du skaffar :)

Hur ofta och när bör man uppsöka veterinär? Ska det vaccineras och sånt? 

132
15
Jenna91:
Bowery skrev:
Fuktlåda kan du göra själv av ett glasspaket eller liknande plastlåda du har hemma,  även vattenskål kan du ju använda nåt du har hemma, så 2 grejer där som är gratis för dig :)

Ljusramp, värme är väl svårare att få tag i gratis dock.

Ja fuktlåda tänkte jag göra själv :) 
Jag har nu fått tag i ett paket för 350kr som innehåller:
2 vattenskålar
En stor "ormbunke" 
Sandmatta

Belysning funderar jag på att köpa nå billiga spotlights som kan ligga på locket för att senare kanske sättas på väggen och lysa ner. Värmelampan kommer ligga på locket. Värmekällorna tänkte jag köpa begagnat eller på rea.

Behöver jag ha både värmematta och värmelampa? Eller räcker det med en av dom?
Vilka watt ska dom ligga på? 
Funderar på att ha ena halvan med matta och andra med sand, eller är det dumt? Tänkte att det verkade enklare att börja med matta.

Jag har en möbel nu, men den är 77x77cm (Ikeas kalla med fyra fack) funkar den om man lägger en skiva som är lika stor som terrariet? 

Jag har lite akvarieinredning som jag tänkte använda mig av, nån grotta typ. Kanske nån plastväxt. 

Medlem i GHF
3147
1758
EmanuelKarl:
Jenna91 skrev:

Det är just nu jag har ont om pengar, uppstarten är ju alltid dyr oavsett vilket djur du skaffar :)

Inget regelbundet som vaccin eller liknande, i bästa fall så behöver de aldrig till veterinären i sina liv. Men man behöver ha en buffert, så man kan ta den till veterinären om något skulle hända.

15
3
miasod:
Jenna91 skrev:

Nej inte vaccinationer, men blir djuret sjukt så behöver man ju kolla upp det, zet kan bli dyrt oavsett försäkring.

Jag hade också tagit med ödla  och gjort en besiktning hos vet i nära anslutning till att jag tog hem den, om inte tidigare ägare gjort det.

13
17
Cervidae:
Jenna91 skrev:

Ja fuktlåda tänkte jag göra själv :) 
Jag har nu fått tag i ett paket för 350kr som innehåller:
2 vattenskålar
En stor "ormbunke" 
Sandmatta

Belysning funderar jag på att köpa nå billiga spotlights som kan ligga på locket för att senare kanske sättas på väggen och lysa ner. Värmelampan kommer ligga på locket. Värmekällorna tänkte jag köpa begagnat eller på rea.

Behöver jag ha både värmematta och värmelampa? Eller räcker det med en av dom?
Vilka watt ska dom ligga på? 
Funderar på att ha ena halvan med matta och andra med sand, eller är det dumt? Tänkte att det verkade enklare att börja med matta.

Jag har en möbel nu, men den är 77x77cm (Ikeas kalla med fyra fack) funkar den om man lägger en skiva som är lika stor som terrariet? 

Jag har lite akvarieinredning som jag tänkte använda mig av, nån grotta typ. Kanske nån plastväxt. 

Nej du behöver inte två värmekällor så länge du uppnår dom grader vill åstadkomma. Vilken watt beror helt på vilka grader du vill ha, hur stort terrariumet är samt avståndet mellan lampa och botten, ifall du använder lampa.

Ja, det är dumt att ha halva sand och halva matta (?). Vet inte vad du menar för matta men ifall du menar värmematta så ska du absolut inte ha det som översta lager. Jag skrev tidigare i tråden hur du kan gå tillväga med värmekälla underifrån. Notera även vikten utav att använda en termostat. 
Sen är dessutom enbart sand inte lämpligt som bottensubstrat. Är varken naturligt för ödlan eller lämpligt då ödlan kan bli förstoppad ifall den får i sig det. Speciellt ifall det är en juvenil.

132
15
Jenna91:
Cervidae skrev:

Nej du behöver inte två värmekällor så länge du uppnår dom grader vill åstadkomma. Vilken watt beror helt på vilka grader du vill ha, hur stort terrariumet är samt avståndet mellan lampa och botten, ifall du använder lampa.

Ja, det är dumt att ha halva sand och halva matta (?). Vet inte vad du menar för matta men ifall du menar värmematta så ska du absolut inte ha det som översta lager. Jag skrev tidigare i tråden hur du kan gå tillväga med värmekälla underifrån. Notera även vikten utav att använda en termostat. 
Sen är dessutom enbart sand inte lämpligt som bottensubstrat. Är varken naturligt för ödlan eller lämpligt då ödlan kan bli förstoppad ifall den får i sig det. Speciellt ifall det är en juvenil.

Det är en matta som är för ödlor. Den är lite sträv, och påminner om deras naturliga underlag. Exo terra sand mat, är det.

Så en värmelampa räcker, så länge det blir varmt ända ner till botten? Och en värmematta/värmeslinga om det behövs?

Vad för termostat bör jag köra på?? Finns det någon billig?

De vill gärna klättra lite va? Jag har en gren som jag köpt till mitt akvarium, men inte använder. Den har två nivåer, och tänkte använda den ????

302
254
Bowery:
Du får ursäkta mig. Men det låter inte som att du läst på nånting ,dessa basic frågor du ställer om och om igen gör att jag inte längre vill svara. Det är absolut inget påhopp men jag bryr mig om djuren, så läs,läs,läs .. så får du svar på alla dina frågor. Sen att fråga om nån/flera grejer nån gång,fine. Men jag får tyvärr vibes utav att du inte läst ett smack om just leopardgecko ,jag hoppas såklart jag har fel.

13
17
Cervidae:
Jenna91 skrev:

Det är en matta som är för ödlor. Den är lite sträv, och påminner om deras naturliga underlag. Exo terra sand mat, är det.

Så en värmelampa räcker, så länge det blir varmt ända ner till botten? Och en värmematta/värmeslinga om det behövs?

Vad för termostat bör jag köra på?? Finns det någon billig?

De vill gärna klättra lite va? Jag har en gren som jag köpt till mitt akvarium, men inte använder. Den har två nivåer, och tänkte använda den ????

Okej, ja den funkar. Vet inte hur lätt det är att rengöra mattan och blir ju inte lika snyggt som att använda riktigt substrat, men denna är ju bra när ödlan ännu är liten. När den blir äldre kan du byta till riktigt substrat om du vill och vågar. Jag skulle säga att det är liten chans att ödlan får i sig några större mängder av löst substrat så länge man tillgodoser ödlans behov utav vitaminer och mineraler, samt inte matar direkt från backen.

Ja det räcker. Starta gärna upp terrariet innan du fått ödlan, så du ser att du har fått till rätt temp osv.

Ang. termostat så får du googla och läsa recensioner, eller om någon annan har förslag? Jag själv kör med en termostat och 15w slinga gjort för industriellt syfte då far min är elektriker. Antar att deras egentliga syfte är för att inte vattenledningar ska frysa på vintern typ, så jag har inte mycket att tillföra där.
Har även en 50w värmelampa över också, men jag har ett stort terrarium. 

Absolut, bara att slänga in pinnar, stenar, växter. Gärna lite plottrigt då dom lätt känner sig otrygga om det är mycket öppna ytor. 

132
15
Jenna91:
Nu har jag börjat noja mig lite över insekterna. Hur vanligt är det att de rymmer? Kan de föröka sig/förstöra hemmet om de rymmer? Vilka insekter är minst rymningsbenägna?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild