Rymningssäker matskål för dubias

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

27
10
Experior:
Hej. 
Kör nu med en liten glasskål från matvaruhandeln, kanske 4cm hög. Sluttande kanter som vilken skål som helst. 
Har jag mer än typ 3 dubias i skålen (1-2cm stora) lyckas alltid någon klättra ur skålen när dom klättrar på varandra. Det är smarta jävlar det där.
Vill ha så lite lösa dubias i burken som möjligt och söker därför efter en bra, rymningssäker matskål att ha dubias i. Får ej vara för hög då jag har en liten tjocksvansgecko för närvarande.
Har själv sett när kackerlackor klättrar ur så det är inte ödlan som tappat dom.
Är det någon som har tips på skål, alternativt någon lösning för att dom inte ska kunna klättra ur?
Har hört om att kleta vaselin på kanten men skålen är ju redan så glatt på ytan och dom lyckas ju ändå, känns som att vaselin bara ger dom mer yta att klättra på. Också funderat på någon liten glasburk med plana väggar, typ en gammal löjromsburk eller liknande men dom ser både för djupa ut och vet inte om ödlan lyckas ta sig ur om han ramlar i.
Tips mottages gärna :)

Just det, glömde säga att jag även sliter bakbenen av kackerlackorna innan jag sätter dom i skålen. Dom lyckas ändå. 

Medlem i SHF
88
68
Da_wall:
Finns lite olika lösningar som funkat med mina tjocksvansar. går att dra bort alla 3 benen på en sida så springer dom bara runt i cirklar. eller ta bort dom två främre benen så kan dom inte greppa på samma sätt. Finns även wormdish exo terra som kanske skulle funka. har ej testat själv. Med vänlig hälsning  / Dan  

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Ja ryck benen av insekterna för dom har inga känslor så dom kommer inte känna när ett dum huvud sliter loss kroppsdelar. 

Ibland blir man helt stum av råden som delas ut. 

RYCK INTE BORT KROPPSDELAR FRÅN DJUR!

5392
4133
Tropfrog:
Ja helt otroligt!

En fråga bara: räcker det inte med rymmningssäkert terrarium? Jag tänker att väldigt få djur får mat ur skål i naturen :)

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
3136
1748
EmanuelKarl:
Tropfrog skrev:
Ja helt otroligt!

En fråga bara: räcker det inte med rymmningssäkert terrarium? Jag tänker att väldigt få djur får mat ur skål i naturen :)

Mvh
Magnus 

Dubior brukar direkt gå och gömma sig, utan att någonsin komma ut känns det som. Varje gång jag tappat en vid matning och misslyckats att fånga den har jag hittat den gömd någonstans i terrariet flera månader senare. Även om de inte hittar något bra gömställe blir de fortfarande inte uppätna då de är väldigt stilla av sig, och inte brukar dra ödlans uppmärksamhet. De är väldigt dåligt foder att släppa in, så bättre att ge dem med pincett eller liknande.

27
10
Experior:
viper66 skrev:
Ja ryck benen av insekterna för dom har inga känslor så dom kommer inte känna när ett dum huvud sliter loss kroppsdelar. 

Ibland blir man helt stum av råden som delas ut. 

RYCK INTE BORT KROPPSDELAR FRÅN DJUR!

Jag kan åtminstone stava till dumhuvud så något säger mig att det finns folk som är dummare.
Jag kunde ärligt talat inte bry mig mindre ifall du gråter för att jag drar benen av en insekt. Har alltid gjort det och kommer alltid göra det, oavsett om du blir ledsen i ögat utav det eller ej.
Har du inget vettigare att göra istället? Kanske lära dina reptiler att bli vegetarianer eller nått? 

27
10
Experior:
Tropfrog skrev:
Ja helt otroligt!

Mvh
Magnus 

Som Emanuelkarl skrev så brukar dom försvinna, dessutom får ödlan i sig substrat om han tar insekterna från marken. Kanske inte hela världen då och då men ändå onödigt.
Ödlor i naturen bor inte i en glasbox med värmelampa över heller, man får helt enkelt göra det bästa av situationen, och i mitt fall är det att ha maten i skål. 

5392
4133
Tropfrog:
Jag tänker att ödlor får i sig lika mycket jord och grus i naturen som de får i fångenskap. Tål de det där så tål de säkert det i fångenskap. Jag ser inte hur glasbox och värmelampa kan ändra på det.

Men, ja. Om dubias håller sig undan för ödlorna i terrariet så kan de ju vara ett problem. Tångmatning låter som en oerhört mycket bättre lösning än att slita av dem kroppsdelar. 

Mvh
Magnus 

27
10
Experior:
Tropfrog skrev:
Jag tänker att ödlor får i sig lika mycket jord och grus i naturen som de får i fångenskap. Tål de det där så tål de säkert det i fångenskap. Jag ser inte hur glasbox och värmelampa kan ändra på det.

Men, ja. Om dubias håller sig undan för ödlorna i terrariet så kan de ju vara ett problem. Tångmatning låter som en oerhört mycket bättre lösning än att slita av dem kroppsdelar. 

Mvh
Magnus 

Sedan kanske livslängden för en ödla i naturen är lägre än dom 20 år som dom lever i burk, men sådant kanske är irrelevant så länge det är som i naturen?

Jag har ett 150cm terrarium med en bergsbakgrund som tog mig 70h och metervis med cellplast att bygga. Har jag insekterna lösa tar dom sig i 9/10 fall någonstans bakom bakgrunden där dom till slut dör.
Hurvida det är en bättre lösning är väl en smaksak. Jag är varken blödig eller har några känslomässiga band med kackerlackan så för mig ser jag inga problem att slita av benet av den.
Tycker inte det är moraliskt fel heller, vi alla trampar säkert ihjäl ett hundratal insekter varje sommar när vi är ute och promenerar, jag ligger inte sömnlös för det. 

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Experior skrev:

Jag kan åtminstone stava till dumhuvud så något säger mig att det finns folk som är dummare.
Jag kunde ärligt talat inte bry mig mindre ifall du gråter för att jag drar benen av en insekt. Har alltid gjort det och kommer alltid göra det, oavsett om du blir ledsen i ögat utav det eller ej.
Har du inget vettigare att göra istället? Kanske lära dina reptiler att bli vegetarianer eller nått? 

Om du ska leka språkpolis så heter det (nåt) inte nått. Men det vet du säkert redan :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild