Hur desinficera ni korkbark

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

124
17
Vincentc:
En vän sa till mig att du måste koka den i varmt vatten i några minuter för att döda insekter. Annars kan det leda till uppfödning av bakterier och insekter. Men det är svårt att göra med de stora byta.

5476
4193
Tropfrog:
Jo, det finns en del som tror att en steril miljö är bra för våra djur. Jag är av annan åsikt och har aldrig kokat eller sterilisera något. Kanske har jag haft tur, men tror inte att något djur tagit skada än så länge.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
93
70
Da_wall:

Det bästa är nog att försöka sterilerisera det på bästa möjliga sätt när du byter inredning mellan olika arter/ djur . 

Även om det inte hänt något för andra så kan det sprida sig bakterier /sjukdomar .

om det är lite större delar du måste sterilersera så kan du koka upp en del vatten och sedan hälla över korkbarken. efter ett antal omgångar borde alla bakterier vara döda . 

Med vänlig hälsning / Dan

169
38
Maaajaa:

Hej! Du har redan fått en massa bra svar som jag starkt kan rekommendera. Jag hade själv samma problem och sökte som en galning för att få svar eftersom att alla har olika åsikter angående sterilisering och bakterier. Enligt många på detta forum så sägs det att man inte behöver vara så jätte noga, medans en hel del amerikaner rekommenderar denna steriliseringsmetod. 
Själv så förstår jag båda åsikter och går även på båda...
Alla djurägare tar egen risk oavsett vilket val man väljer! För att inte försvåra denna text så tycker jag (för att göra det enklare) skölja av det synliga och skrubba, sedan hälla på kokande hett vatten och kanske tillochmed låte den ligga och dra!C:

Mvh Maja!

124
17
Vincentc:
OK????

210
109
Norrby89:

Asså detta är nog något du alltid kommer kunna få ett svar på.. bara en sån sak som att ha konstant "rent" vatten till djuren är en sån sak som förmodligen snarare hämmar dom. En sak jag plocka upp efter att ha kollat på kamp kenan där vattnet byts ut dagligen men bara i form av att det fylls på och får rinna över, sen rengöring någon gång då och då.

Men beroende på vad för djur som varit där inne innan och vad för djur som ska in efteråt så kan det självklart vara bra att göra rent, men tänk på att "sterilisera" kan även försämra det för djuren då dom ute i det fria inte lever i en steril miljö. Och du kommer även ta bort bra bakterier som kan finnas. Så allt beror nog på under vilka omständigheter det hela är. har du haft en bit korkbark i ett bioaktivt terrarium som har fungerat bra en längre tid så skulle jag nog inte göra något alls. är det en helt ny bit korkbark så hade jag gjort rent och försökt "serilisera" den om det är ett icke bioaktivt terrarium den ska in i, annars hadde jag bara petat in den i terrariet (så länge den inte är begagnad med osäkert ursprung)

5476
4193
Tropfrog:
Kommer materialet från en annan burk med andra djur skulle jag nog också fundera på desinfektion. Allra helst köpa nytt faktiskt.

Mvh
Magnus 

124
17
Vincentc:
Tropfrog skrev:
Kommer materialet från en annan burk med andra djur skulle jag nog också fundera på desinfektion. Allra helst köpa nytt faktiskt.

Mvh
Magnus 

det var  de ny från djur butik,är väldigt smutsig och man kan ser död insekter

5476
4193
Tropfrog:
Vincentc skrev:

det var  de ny från djur butik,är väldigt smutsig och man kan ser död insekter

Då skulle jag bara borsta av skiten och använda den utan annan åtgärd. Men vi är alla olika :)

Mvh
Magnus 

953
1840
peter54:
Jag har aldrig begripit det där med att desinficera allting, varför då? Jag har alltid använt en stålborste på barken och sen bara en diskborste och vatten för att rengöra från småpartiklar och damm som orsakats av stålborstandet. Samma procedur för stenar och grenar. Plastväxterna har jag bara tvättat av i en vattenbalja med en diskborste och sen sköljt. Desinficering är till för sår och för verktyg som används innanför kroppsytan/huden.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild