Zarg skrev: Tusen tack för svaret!
Har en leopardsköldpadda. Jag ger väl i princip 80% en blandning av sallad, krispsallad / romansallad t.ex. Sen en liten bit aloe (som en 5krona). Några blad ruccola samt en liten bit paprika. På detta häller jag sedan TestudoMix (www.herperschoise.se/product.html/skoldpaddsmix-300-gr-2). Sen har jag på kalciumpulver också. Sen mixar jag runt det så det blir jämnt fördelat, och sedan lägger i matskålen.
Har också växtbelysning på terrariet så sköldpaddan har fri tillgång till riktigt växande gräs. Det är en blandning av 7 olika grässorter.
Jag förstod det som på både terrariemässan samt på Herpers Choise att detta var i princip optimalt?
Och att romansallad/testudomix + kalciumpulver är i princip standarden av vad gemene leopardsköldpaddsägare ger sitt djur.
Kikar jag dessutom på internet så verkar det som att det är många som på sommaren i princip bara ger sitt djur klippt gräs, testudomix och kalcium...
Ok, då ger du i alla fall mer varierande än vad intrycket gav i första inlägget. Toppen. :)
Leopardskölpaddor är i huvudsak gräs-och örtätare. Om du ger ca 80% sallad och 20% gräs och örter skulle jag vända på det eftersom de ska ha en mer fiberrik kost, och ge 80% gräs och örter och bara 20% sallad. Leoparder är inte en fruktätande art så paprika kan du skippa helt, de kan inte bearbeta socker på det viset så det kan störa tarmfloran.
Bland skötselråden här på terrariedjur.se finns en väldigt bra och omfattande beskrivning av leopardernas föda. :)
Ge gärna torkat gräs, ogräs och hö. På somrarna kan man plocka själv och torka så set räcker över vinterhalvåret, men det finns även att köpa på sköldpaddsgrejer.se. Agrobs pellets som består av mestadels diverse gräs och ogräs funkar fint också, det är som grova pellets som läggs i blöt och sväller till 3-4 ggr den torkade storleken.