Bioaktiv leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

169
38
Maaajaa:
[quote=berra292]
Var har du fått tag i dessa? Vad hette de nu igen) heh...

169
38
Maaajaa:
[quote=Tropfrog]Bra svar redan, men jag kompletterar:

Crassula och euphorbia är ytterligare två släkten som funkar bra i sån setup. Inga av växterna som nämnts innan eller här finns naturligt i leopardgeckons habitat, men är ändå bra nybörjarväxter.

Ska nu börja forska inom växterC: Vilka växter finns naturligt i en leopardgeckos habitat? Du kanske inte har koll på det men det skulle kännas bäst med så naturligt som möjligt? Om dessa sukulenter är bra nybörjarväxter och tål en leopardgeckos förhållanden så duget det lika bra.

Mvh Maja!!!

5474
4192
Tropfrog:
Nej, jag har inte koll på växter i geckons naturliga habitat. Jag tror dock att det är mest lågväxande buskar och tåliga grässorter. Dvs sånt som sällan är av intresse för handelsträdgårdar eller växtsamlare.

Edit: kollade upp floran i Iran. Där leopardgeckon finns naturligt. De flesta är plantor som kräver distiktaårstider. Jag antar att de återfinns utanför geckons utbredningsområde. Men det fanns förvånande nog 4 st Euphorbia i Iran. Antar att de stämmer in på utbredningsområdet, men har ingen aning om hur lätta de är att hitta i Sverige:

en.wikipedia.org/wiki/Category:Flora_of_Iran

Mvh
Magnus

25
28
minileos:
Enkla saker att odla själv och sätta i buren: Dekorationsgräs, enklast påskgräset gör inget om den torkar ut lite i buren. Blåsvingel Varna är också enkel och samma där gör inget om den torkar ut lite. Förså upp dom innan du sätter in dom. Tänk på att du behöver en växtlampa också i buren så att dom överlever dock ingenting med färg.

15
3
miasod:
javan skrev:

Kan rekommendera att granska växterna noga om du inte vill sätta dom i karantän ett tag. Att få med sig oönskade fripassagarerare är inget roligt. Har under föregående år kämpat mot trips och spinnkvalster. 

Du kan också köpa egen jord som du steriliserar och sedan plantera om växterna, då blir du av med all div ohyra som kan finnas i jorden 

5474
4192
Tropfrog:
Jag skulle säga att steriliserad jord går rakt emot den grundläggande tanken med bioaktivt.

Mvh
Magnus 

144
82
javan:
miasod skrev:

Du kan också köpa egen jord som du steriliserar och sedan plantera om växterna, då blir du av med all div ohyra som kan finnas i jorden 

Hjälper dessvärre varken mot trips eller spinnkvalster då dom inte håller till i jorden.

Har sett båda dessa skadedjur ett flertal gånger på handelsträdgårdar. Senast för ett par veckor sedan på Blomsterlandet. Börjar undra om det verkligen besprutas så hårt...

169
38
Maaajaa:

Crassula och euphorbia är ytterligare två släkten som funkar bra i sån setup. 

Kan svärmorstungan läggas till? Eller trivs dessa i regnskogsklimat?

Mvh Maja!

5474
4192
Tropfrog:
Maaajaa skrev:

Crassula och euphorbia är ytterligare två släkten som funkar bra i sån setup. 

Kan svärmorstungan läggas till? Eller trivs dessa i regnskogsklimat?

Mvh Maja!

Svärmorstunga Dracaena trifasciata kommer från tropiska Västafrika som är väldigt mycket fuktigare än Pakistan. Av någon anledning har den evolutionärt utvecklats till en mycket förlåtande växt som tål torka väldigt bra.

Men det är en växt som blir över metern hög med tiden. Har du plats med det så tycker jag att det är värt ett försök.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild