Hej!
Jag heter Maja och är helt ny här på terrariedjur.
Själv har jag några frågor angående min ena leopardgecko hona! Jag har fått idén i mitt lilla huvud att ta tag i mitt efterlängtade projekt, (EN ÖKENBIOTOP!)
har dock stött på en hel del problem genom denna resa vilket resulterar i en hel del obesvarade frågor som jag måste (MÅÅÅSTE) få svar på. Hoppas att jag kan rada mina frågor här och få svar från någon! Kommer även fylla på med fler frågor när det kommer p tanken.
1. Vilket "hemmagjort" substrat kan man tillverka? Av vad och var från man tag i ingredienserna? (Vill kunna odla suckulenter och andra torrtåliga växter och göra det naturligt)
2. Ska man ha ett dräneringslager till en ökenbiotop och isf hur högt ska lagret vara?
3. hur högt ska substratet vara?
4. Vilken växtlampa ska jag ha? Var köper man lampan? Hur hög styrka?
5. Fungerar mangrove träbitar som varit i ett akvarium hos en Leo eller ska man baka den i ugnen isf temperatur och tid?
6. Vilket CUC (Cleanupcrew) passar en ökenbiotop, gråsuggor och hoppsjärtar och var får man tag på dessa? Tips på hur man odlar upp dessa?
7. Ska man sätta växterna i karantän och följa stegen som Serpa design visar? Vad är bleach som han använder sig av? Vilket substrat ska suckulenterna stå i vid karantän för att de inte ska dö, eller finns det andra steg som kan följas evt inte göra det alls utan köpa från ngn som inte använder sig av bekämpningsmedel?
8. Växter till en bioaktiv öken till Leopardgecko? Vad använder ni?
9. Hur mycket ska man vattna i en ökenbiotop? Hur många cm vatten i dräneringslager om man nu ska ha det? Hur många ggr per dag/vecka?
Tack på förhand och ledsen för många frågor... hehehe, allt uppskattas och kmr nog fler frågor Mvh Maja J.