Då det kommit upp lite diskussioner på chatten med frågor, tänkte jag skriva ner lite frågor och svar i denna tråd, så att det inte är något som är oklart.
FORUM
"Varför städar ni undan när någon skriver något opassande i en tråd?"
Vissa verkar tro att vi "röjjer undan bevis" när inlägg i en tråd raderas när t.ex. en användare beter sig illa. Det är inget unikt för terrariedjur.se's forum att trådar behöver städas upp, och inlägg som av någon anledning inte passar tas då bort. Anledningn är för att offtopic eller påhopp inte ska eskalera, och dels för att hålla tråden till sitt ämne.
"Någon var otrevlig, varför är de kvar på sidan?"
De flesta förtjänar en extra chans. Saker är sällan svart och vitt, och precis som i verkliga livet finns det vissa personer man inte kommer överrens med. Självklart ska terrariedjur.se vara en trevlig plats så beter man sig otrevligt eller provocerar folk så får man först en varning, fortsätter det, så har vi rätten att stänga av användaren under en längre tid eller i extremfall permanent.
"Vad ska jag göra om jag tycker att någon missköter sig?"
När någon missköter sig, så blir man själv ofta väldigt arg och risken är då att man själv beter sig på ett opassande sätt. Försök därför vara lugn, och säg åt personen utan att försöka provocera själv.
Säg även till en administratör om händelsen. Vi har någorlunda bra koll på vad som händer i forumet men självklart är det lätt att missa enstaka trådar.
MODERERING & ADMINISTRATION
"Varför utses inte fler moderatorer/admins?/Kan jag få bli admin?"
Till denna fråga blir det ett lite längre svar.
För de som inte vet, så bygger jag terrariedjur.se själv från grunden, på fritiden.
Att utveckla från grunden är som att öppna Notepad och sedan koda fram hur sidan ska vara.
Sidan är just nu 122542 rader kod, så man kan förstå om det tar lite tid.
Det har varit väldigt många bra förslag som kommit in sen sidan började, och mycket utav tiden har gått åt till att lösa de förslag och tips hitills. Administrationsdelarna av systemet är väldigt suboptimalt, och därför behöver mycket byggas till innan man hade kunnat göra flera administratörer och moderatorer. Mycket utav det som behöver byggas till är för att kunna sätta olika rättigheter och ansvar, så att olika personer kan bli ansvariga för olika saker. T.ex. att en ormkunnig person kan vara ansvarig över kategorin ormar i forumet medans en sköldpaddskunnig är ansvarig över sköldpaddskategorin. Sedan finns det många administrationsverktyg som ännu inte är byggda.
Mycket utav anledningen till att administrationsbitarna ligger såpass efter, är att det prioriterats att lägga tiden på att utveckla något som alla medlemmar ser, än något som enbart ett fåtal personer har tillgång till.
Men jag har redan börjat med detta system för ett par månader sedan, men det är fortfarande en bra bit kvar. Samtidigt som detta har jag även en hel del andra saker som jag börjat med och vill hinna lösa, t.ex. terrariebyggsgenerator, uppfödarlista, "50/50" m.m.
"Vad ska jag göra för att öka mina chanser till att bli admin/moderator?"
Något som är viktigt när man är administratör eller moderator är att man inte låter sina egna åsikter påverka beslut. Därför försöker vi hålla koll på hur folk beter sig och formulerar sig i trådar, chatt m.m. speciellt inom ämnen där många har olika åsikter. Respekterar man andras åsikter, samtidigt som man själv är saklig ökar det chanserna.
Det allra viktigaste är däremot att man är aktiv, och verkligen vill hjälpa till att göra terrariedjur.se till en bättre plats, och det finns det ett gäng som visat väldigt tydligt och hjälpt till med både faktablad, tipsat om förslag, spridit visitkort och varit hjälpsamma mot nya medlemmar.
Ni får jättegärna skriva ifall det är något som är oklart, eller om ni har fler frågor så ska jag svara på dom så gott jag kan.