CyberZoo skrev: I akvarievärlden har man ju länge propagerat för att använda två doppvärmare med mindre effekt istället för en stor just för att minska/fördela riskerna med fallerande termostater. Jag vet inte hur stort problemet är med termostater för terrarium, vi har haft 2 reklamationer det senaste året och då har det rört sig om fabrikationsfel. För vissa kanske det vore bättre med 2x50 W värmelampor ist för 1x100 W till exempel. Det ger ju även lite "buffert" ifall den ena lampan går sönder. Att döma av våra kundtjänstärenden så är det försvinnande få som har reservlampor hemma...
Påtal om lampor, arcadias lampor är totalt värdelösa och går sönder jätte enkelt och snabbt vet flera som har haft samma problem skulle vara intressant att veta hur många som returnerar dom.. Tror jag köpt 5 olika lampor hos er i ett spann på två månader innan jag hittade rätt. Ett översatt text från en som testat produkterna och förvirringen över den (dåligt översatt)
"Du har rätt om att det är en djungel med mängden ljus som är tillgänglig. Och vad värre är att du ofta kan köpa samma glödlampor i vanliga järnaffärer mycket billigare, men eftersom de inte säger "reptil" på dem kan folk skjutas upp med att köpa dem!
För att svara på frågorna, och också bara för att kommentera vad andra har sagt;
"Solar Basking Floodlight":
Denna glödlampa är en glödlampa med något "frostat" glas och kommer att producera en "flod" av ljus. Enligt min erfarenhet håller Arcadia inte i närheten av lika länge som Exo Terra Intense Basking Spot-. Oavsett vilken du väljer, bör en dimningstermostat användas bredvid den för att säkerställa ditt djurs säkerhet.
"Solar Basking Spotlight":
Denna glödlampa är också en glödlampa, men har ingen frosting på glaset. Enligt mig är detta en hemsk glödlampa. Det visas för att skapa en udda stråle. Det finns ingen "spot" i rampljuset, utan mer en ring. Se den bifogade bilden, den översta är strålen från Arcadia Floodlight och den nedre är från Arcadia Spotlight. Det ger absolut inte en särskilt bra basking plats, enligt min mening. Det finns många mycket bättre lampor än så här. Som sagt, det är i teorin annars säkert att använda förutsatt att du har den ansluten till en dimningstermostat."