anders skrev:
Jag är ingen förespråkare mot UVB för nattaktiva arter (och det hoppas jag inte du försöker sinuera), men det blir ju en fråga om var ribban måste sättas. Ska det ses som ett krav att samtliga nattaktiva reptiler ska ha UVB-ljus?
Det förstår jag och det var verkligen inte så jag tolkade det du sa. Det som jag reagerade på är den där lite slentrianmässiga frasen som återkommer då och då när man pratar om UV-ljus till de arter som kallas nattaktiva, nämligen att "om det kommer ny information" eller "ny forskning" så kan man tänka sig att revidera ett skötselråd eller de råd man på andra sätt delar med sig av på nätet och annorstädes. Jag vill inte lägga ord i din mun eller tillskriva dig åsikter som du inte har, och "ny information" kan såklart bara betyda att någon berättar en sak som man inte har hört förut eller att det är en väldigt specifik statistiskt relevant studie som publiceras i en vetenskaplig tidskrift.
Om vi tänker oss att vi ställer höga krav på vetenskaplighet för att förändra ett skötselråd, till exempel när det kommer till Leopardgeckos och UV-ljus, så undrar jag hur en sådan studie skulle behöva vara formulerad och underbyggd för att tillfredställa en skeptiker (och jag säger inte att du är en skeptiker, det här är bara en generell reflektion eller "rant"!) när det är så mycket vi redan vet:
1. Vi vet att även om de är MEST aktiva under de mörkare delarna av dygnet (även det börjar ifrågasättas jmf "cathameral") så rör de sig i naturen även dagtid och utsätts för solens strålar på så sätt. I terrarium så solar de ibland öppet eller låter en del av kroppen träffas av ljuset från lampan även när ödlan inte är aktiv.
2. Vi vet att de använder alla delar av solens ljusspektrum för att reglera stora delar av sin biologi och att solljus har många andra hälsofördelar som till exempel på immunförsvaret.
3. Vi vet att de syntetiserar D-vitamin i huden när de utsätts för UVB-ljus, dessutom "bättre" än många andra arter.
4. Vi vet att de kan få bristsjukdomar som är relaterade till svårigheter att ta upp kalk och att D-vitamin är en förutsättning för att kalkupptag ska kunna ske.
...men det som det hela faller på är att de inte dör hastigt eller plågas på ett sätt som är uppenbart för de flesta lekmän ifall man inte ger dom tillgång till UV-ljus, och därför så säger man att det "inte behövs". Sen får man problem med att deras matsmältning inte fungerar och då blir rådet att inte ha dom på sand osv.
Jag tror att det här binära förhållningssättet som vi på många sätt har när det kommer till reptiler i mångt och mycket behöver nyanseras. Vad betyder egentligen nattaktiv/dagaktiv, marklevande/trädlevande osv och hur förmedlar vi det på ett sätt så att djuren vi håller får ett längre och hälsosammare liv?