fluffis: Jo jag älskar ormar men det fungerade inget vidare sist tycker jag. Min största behållning av orm är först och främst att titta på dem, pyssla med terrariet och sånt, inte att "kela". Men jag vill ändå ha en någorlunda hanterbar orm. Jag gillar majsormar både för deras temperament och alla kul morpher, men det är inte alls tvunget att det behöver vara majs. (Min dåvarande sambo hade rejäl ormfobi och gick bara med på någon av de traditionella snokarna och då fick jag verkligen tjata... villkoret var dubbla lås på terrarierna, och ändå råkade han tappa bort en majsjuvenil när han var illa tvungen att göra en viss skötsel i terrarierna när jag var bortrest en vecka, haha... rymmaren hittades under soffkuddarna och en kompis fick tillkallas för att sätta in den i terrariet igen...)
Hur som; jag vill kunna ha andra djur även om jag har katter, men får anpassa mig lite efter situationen - dvs inga större "keldjur" utan koncentrera mig på att ha arter jag vill ha för att jag uppskattar dem, men som inte är sådana man pillar så mycket med. Resonemanget är att om jag ändå inte hanterar djuren mer än nödvändigt, behöver jag inte vara rädd att katterna slaktar dem, och när jag behöver ta ut dem är det lätt att låsa in katterna temporärt. Men att hålla på och låsa in dem hela tiden bara för att jag råkar vilja "umgås" med ormar känns besvärligt. Dock är jag väl egentligen ingen "kelare" med reptiler och liknande, jag bara tycker om att titta på dem och pyssla med allt som kommer med det :)
Jag KAN ju ha orm även om jag har katterna, bara att jag sett så mycket problematik i att hålla på och avdela och greja hela tiden. Jag är nog sådan att jag ser och skapar en massa problem i allt möjligt, haha
Jag föredrar att ha handtama ormar men ser inget problem i att ha stingsliga ormar heller, så länge jag inte blir biten oavbrutet, det blir drygt. Jag hanterar dem bra, men det är ändå trevligare att ha "snälla" ormar än små symaskiner. Dock tycker håller jag inte med dig om att ormar blir automatiskt trevliga utan hantering :) Ordentlig hantering är A och O i att vänja reptiler (och faktiskt alla andra djur också) vid människor och att man rör dem och tar i dem. Av mina majsormar har en enda varit handtam när jag fick dem (samtliga juveniler när jag fick dem, utom en), de flesta andra har varit nervösa och bitiga, men lagt av med det fort. Inte för att ett babybett känns :)