Sånt här gör mig så ledsen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

444
153
jpson67:
Anledningen till frågan om varför man använder rack är att jag kan inte förstå varför, finns ju inget naturligt i att hålla en orm i en liten låda, prova att bo i ett rum ett år får vi se hur ni mår. Man ska väl sträva efter att efterlikna ormens naturliga habitat eller, sen en annan viktig aspekt för min egen del är ju att kunna se ormen i sitt terrarie och inte i en plastlåda, tycker omgivningen i terrariet är lika kul att se på och som gör helheten.
Men det är min åsikt

590
365
SweBoa:
jpson67 skrev:
Anledningen till frågan om varför man använder rack är att jag kan inte förstå varför, finns ju inget naturligt i att hålla en orm i en liten låda, prova att bo i ett rum ett år får vi se hur ni mår. Man ska väl sträva efter att efterlikna ormens naturliga habitat eller, sen en annan viktig aspekt för min egen del är ju att kunna se ormen i sitt terrarie och inte i en plastlåda, tycker omgivningen i terrariet är lika kul att se på och som gör helheten.
Men det är min åsikt

Jo det är sant, det är ju fint om man kan ta med regnskogen hem. Men det finns ormar, som faktiskt blir för stressade i terrarier, och som börjar att matvägra. I naturen så hittar du kp och många andra arter i trånga hålor i marken/träd. Rack kan vara positiv i bland, själv tycker jag att det är fult, men praktiskt, och det skadar inte djuren, men man ska ta hänsyn till ormens storlek och längd.

903
510
Evanjeline:
Men varför inte bara göra terrariummet anpassat för tex kp:n då? Om de trivs i rack kan man ju sätta in en träskiva på understa delen i terrariumet som går att ta av, och lägga substrat där nere, sen ha hål upp. Då kan de komma upp och sträcka på sig om de vill på natten, men ha samtidigt tryggheten av en mörk grotta. Man kan ju sätta skivor så där blir flera grottor också. Då får du det bästa av båda, som är bäst för djuret.

590
365
SweBoa:
 vad jag vet så har dom ormarna som matvägra och inte trivs inte haft brist på gömställen. Och göra en öppning från ovansidan är inte att tänka på, i naturen kommer oftast farorna från luften, och det kan bli enu värre, jag är ingen expert, tycker hur man en gör så blir det fel, rack då tar man ormen från ovansidan,  och enligt mitt tycke så tycker jag att ormar i rack är mer aggressiva, en ormar i terrarie.

590
365
SweBoa:
Själv har jag nu mina ormar i terrarie :) klart finast 

903
510
Evanjeline:
Men det är ju samma sak i ett rack. Att inte ha gömmställen, och att ha bra gömställen är ju inte samma sak. Om de gömmer sig i ett termitbo kommer ju öppningen också vara från ovansidan, men i så fall går det ju att göra en nersäkning i skivan med ett hål, och sen ha ett tak över. Jag fösöker inte säga att du gör fel, men jag förstår bara inte hela idén med att track ska vara bättre för ormen. Om de känner sig tryggar i en låda finns det många lösningar att göra så de får det i terrariet, men sammtidigt kan gå ut och vara "ovanför mark"

590
365
SweBoa:
Evanjeline skrev:
Men det är ju samma sak i ett rack. Att inte ha gömmställen, och att ha bra gömställen är ju inte samma sak. Om de gömmer sig i ett termitbo kommer ju öppningen också vara från ovansidan, men i så fall går det ju att göra en nersäkning i skivan med ett hål, och sen ha ett tak över. Jag fösöker inte säga att du gör fel, men jag förstår bara inte hela idén med att track ska vara bättre för ormen. Om de känner sig tryggar i en låda finns det många lösningar att göra så de får det i terrariet, men sammtidigt kan gå ut och vara "ovanför mark"

Jag har aldrig använt mig av rack, har bara hört från folk som är mer professionella. Men det är en bra idé du har skulle nog kunna funka bra 

14
22
Turdus:
Thompisch skrev:

Jag har aldrig använt mig av rack, har bara hört från folk som är mer professionella. Men det är en bra idé du har skulle nog kunna funka bra 

Hur går utredningen av salmonella? Vet ni var smittan kommit ifrån? Dottern smittrisk än?

478
592
Rottenroth:
Thompisch skrev:

Finns en skillnad mellan att lyckats vara framgångsrik vs att vara professionell.

741
681
Binks:
Haha Jonas Wahlström är då en tomte av rang han!
"– Jag ser det som fullständigt otroligt. Inte ens jag skulle hinna identifiera ormarna som giftormar, säger Jonas Wahlström."

Tur han inte är chef för Skansen akvariet!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild