Sånt här gör mig så ledsen.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

590
365
SweBoa:
Rottenroth skrev:
För att undvika salmonella har jag ett tip.

Stoppa inte fingrarna i munnen efter du har pillat med ormarna/bottenmaterialet! ;)

Det räcker att man hanterat ormen eller vart i terrariet, och tar någon stans, så kommer någon annan och tar på samma ställe. 

903
510
Evanjeline:
Men du får ju ha ormarna i ett seperat rum och använda någon form av bakteriedödande varje gång du går ut. Handsprit eller liknande. Det är ju det som är god hygien. Att du inte tvättat händerna efter hantering har ju inget att göra med rack eller terra.

590
365
SweBoa:
Evanjeline skrev:
Men du får ju ha ormarna i ett seperat rum och använda någon form av bakteriedödande varje gång du går ut. Handsprit eller liknande. Det är ju det som är god hygien. Att du inte tvättat händerna efter hantering har ju inget att göra med rack eller terra.

Har handsprit och ytdesinfektion 

478
592
Rottenroth:

Thompisch skrev:

Det räcker att man hanterat ormen eller vart i terrariet, och tar någon stans, så kommer någon annan och tar på samma ställe. 

Därför man gör rent efter man har hanterat ormar. Åker bottenmaterial ut på golvet så dammsug och skura ev gör rent med alkohol.

Jag tvättar mig efter varje orm jag tar i extremt nogrannt. Har det kommit på kläderna så åker dem i tvätten. Det är inte svårt att undvika. :P

Rack gör inte djuren mer rena, tyvärr.

333
97
leolina:
Och vad är det som säger att din dotter fått salmonellan från terrariedjur?? Att leka i sandlådan är bra mycket mer riskabelt när det gäller salmonella och en troligare smittkälla...

14
22
Turdus:

Kan inte admin bryta ut salmonelladiskussionen och skapa en ny tråd? 

Min dotter åkte på salmonella när hon var 7 månader. Blev mycket sjuk. Även jag var smittad men ej övriga i familjen. Ska skicka in avföringsprover mm från djuren och se ifall det är samma bakteriestam som vi hade. Mycket obehaglig upplevelse. Har alltid tyckt jag haft bra hygien även om djuren stått i vardagsrummet. 

590
365
SweBoa:
Rottenroth skrev:

Därför man gör rent efter man har hanterat ormar. Åker bottenmaterial ut på golvet så dammsug och skura ev gör rent med alkohol.

Jag tvättar mig efter varje orm jag tar i extremt nogrannt. Har det kommit på kläderna så åker dem i tvätten. Det är inte svårt att undvika. :P

Rack gör inte djuren mer rena, tyvärr.

Håller med dej, men rack gör det lättare att hålla rent 

903
510
Evanjeline:
Jag är säker på att det händer man får salmonella från sina djur, men om du använt rengöring ordentligt låter det ytterst osannolikt.

590
365
SweBoa:
leolina skrev:
Och vad är det som säger att din dotter fått salmonellan från terrariedjur?? Att leka i sandlådan är bra mycket mer riskabelt när det gäller salmonella och en troligare smittkälla...

He he du tror att en 8 veckors bäbis leker i sandlådan hmm bra tänkt där,  visst min femåring kan ju dragit in något, på pekar inte att just mina ormar gett henne salmonellan, i och med att hon inte varit i kontakt med dom. Min äldsta har möss vilket kan vara en anledning till det. Men men vi får se vad proverna visar.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Thompisch skrev:

Min dotter på 8 veckor fick salmonella i onsdags, och med rack system har du mycket bättre kontroll närhet gäller renlighet, och med det minskar man spridning av salmonella.

Vi får nog enas om att vi har olika åsikter i den frågan :) Går absolut att ha kontroll & renlighet när man har fullt inredda burkar, även om man har många, har alla mina pytons i ett rum & min dotter är ofta med i terrarierummet, ser inga problem med det bara man har en sjyst handhygien framförallt. Matningsdagar av ormarna får hon inte vistas i rummet, givetvis, gäller att ha ett bra tänk och ett förnuft när man håller på med alla sorters reptiler. 

Tycker ändå det är bra att diskussionen kommer upp, så man lär sig nya saker bla. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild