Hej,
Jag fick nyligen frågan i min mejlbox eftersom jag är en så´ndär ny... men jag skriver mitt svar här så att det kanske kan bli "bollat" lite. Alla idéer blir bättre när fler tänker... eller så får man veta att de inte är bra :P ;)
Här kommer min solo-brainstorming.
-----------
-----------
Vad söker jag på ett forum?
-Få flera olika synpunkter på en fråga
-Hitta bollplank
-Nya idéer
-Bra bilder
-Många svar snabbt
-Trevlig och öppen stämning
-Fakta...
Kanske man kan samla fakta i ett annat format? Jag googlar och googlar på olika sökord och språk för att få lite "mångkultur" och olika synsätt och alternativ - man tänker så mycket bättre själv se´n. Det vore kul att hitta detta redan samlat och också vara med och samla. Jag skulle vilja hitta alla möjliga olika åsikter/lösningar på ett ställe. T.ex alla olika varianter av hur värmen kan ordnas. Det kunde vara egenhändiga beskrivningar med bilder eller en länk till någon webbsida där man hittat en annans intressanta idé. Bara det är samlat.
Exempel på olika områden jag personligen skulle vilja hitta faktasamlingar om: Djurens personligheter och vanor, terrarieinredning/design, växter och olika odlingssätt, djurens mat, djurens hälsa, djurens sociala liv, ekologi, byggen och tekniska lösningar (DIY), erfarenheter av och åsikter om prylar och återförsäljare.
------------------
En annan idé för att få nya intresserade - skicka ut frågor som vem som helst får svara på. Vart... jaa - epost, twitter, facebook kanske (det är jobb med att få medlemmar på facebook... men kanske de nya hashtaggarna kan hjälpa? Sökord liksom... Jag har inte satt mig in i hur de funkar. I övrigt är jag inte säker på att det här forumet ska flytta ut på facebook - diskussionerna blir splittrade och facebook är inte uppbyggt med trådar och områden heller. ...men det är klart - snygga bilder, nyheter och intressanta roligheter vore ju kul att få där. Kanske det kunde gå att koppla ihop så att man kan skriva och läsa på forumet via facebook. Det vore nå´t!
Ja... men olika frågor att ställa/skicka ut till vem som helst skulle fungera som reklam och få dem nyfikna.
Ex.vis:
Vad gillar du mest med din hobby?
Vad söker du på ett forum?
Har du några frågor om ditt djur - fråga oss!
Berätta om ditt djur
etc.
Har de mycket att berätta så kunde det kanske bli en artikel om någon hjälper dem med själva skrivandet - en tröskel för många... liksom argument som "inte ska väl jag... och äsch då, vem skulle vara intresserad?"
...men man måste i så fall se till att ta rätt på svaren ordentligt för de kommer att komma till sajten för att få se resultatet. ...och givetvis inte publicera något med namn utan lov... eller citera någon utan namn utan lov.
Belöningen för att de engagerar sig och svarar kunde vara övriga medlemmars intresse. Det får inte bara vara att man publicerar nå´t och säger tack. Lite social respons i form av följdfrågor och glada tillrop måste nog till om de ska stanna.
...men det här är väl en resursfråga - att skriva tar tid!
--------------
...och för övrigt gillar jag idén med t-shirtar och termometrar etc.
(...och så behöver man kunna logga in från vilken sida som helst. Nu måste jag lämna fråga jag läser - gå till första sidan och logga in och sedan hitta tillbaka till frågan. Kan man ändra det?)