Galvaniserat stål, hur noggrann behöver man vara?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

53
21
Zarg:

Har läst lite på internet att galvaniserat stål (med zink) ofta kan vara boven bakom fåglar eller reptiler som plötsligt dör. Jag håller på med ett rätt maffigt terrariebygge, och är nu i slutskedet där jag behöver få tag i ett ventilationsgaller som är starkt nog för att kunna ha en värmelampa (exo terra-potta med 100W lampa i sig) liggandes på. Och det börjar bli lite brådis.

Min fråga går då ut till er experter/entusiaster där ute. Om jag har galvaniserat nät under belysningen i ett terrarium som kommer ha låg luftfuktighet samt vara torrt, behöver jag oroa mig om jag använder mig av vanligt hönsnät? Har läst lite och förstått det som att faran kommer då metallen utsätts för mycket fukt och har dålig ventilation så det skapas oxidering/rost på materialet, och dessa rostflingor är de som är farliga.

Medlem i SHF
294
662
viper66:
Välj perforerad plåt. Håller för allt. 

1
0
piper21:
som svetsare kan man bli dålig om man andas in röken från galvat material det är giftigt värmen påvärkar på lång sikt skulle jag kunna tro

5392
4133
Tropfrog:
Perforerad plåt i aluminium. Varför uppfinna hjulet igen? Det är vad de flesta färdigköpt terrarium har utom exo terra och deras lösning rostar.

Mvh
Magnus 

26
53
RIBRI:
Zarg skrev:
Har läst lite på internet att galvaniserat stål (med zink) ofta kan vara boven bakom fåglar eller reptiler som plötsligt dör. Jag håller på med ett rätt maffigt terrariebygge, och är nu i slutskedet där jag behöver få tag i ett ventilationsgaller som är starkt nog för att kunna ha en värmelampa (exo terra-potta med 100W lampa i sig) liggandes på. Och det börjar bli lite brådis.

Min fråga går då ut till er experter/entusiaster där ute. Om jag har galvaniserat nät under belysningen i ett terrarium som kommer ha låg luftfuktighet samt vara torrt, behöver jag oroa mig om jag använder mig av vanligt hönsnät? Har läst lite och förstått det som att faran kommer då metallen utsätts för mycket fukt och har dålig ventilation så det skapas oxidering/rost på materialet, och dessa rostflingor är de som är farliga.

Det mesta är elförzinkat av den perforerad stålplåten. Ja det stämmer som du nämnde att det förekommit zinkförgiftning hos burfåglar och speciellt papegojor som klättrar på nätet och använder näbben, på så vis får den i sig detta. Vet ju inte vad för reptiler du ska ha. Själv använder jag beg gallerhyllor från ugnar samt kylskåpshyllor (ej plastade) som att sätta lampor och annat på. Det går ju även lägga dom i kors och på så vis få mindre rutor. Bara kapa till i mått. Mvh ej expert.

53
21
Zarg:

Tack så mycket för alla era svar. Jag trodde att den sporrsköldpadda jag planerade att snart ha i terrariet skulle vara här om en vecka, men jag får vänta på nästa kull här i April, så jag har tid på mig. Jag hittade verkligen noll information på internet om det var farligt för djur att utsätta galler för värme (djuret kommer ju inte i närheten av gallret till att börja med), men befarade att det kan orsaka skada i gasform. Tack för att ni bekräftat min oro. Nu till problemet. När jag söker på perforerad stålplåt så hittar man för det mesta plåt som är mer metall än hål, och den kommer ju absorbera typ all värme och blockera ljuset. De nät jag hittar är antingen 25 eller 30cm breda. Jag behöver ett stycke som är 60x50 men är beredd på att köpa större och kapa om så är fallet. Inte hittat något dock. Har någon tips på vart man kan köpa dessa?

Gallret kommer att vara fastskruvat noggrant i en träram, och det kommer att belastas enbart med en lamparmatur för 150Wlampor samt en sunspot/UVB-lampa.

26
53
RIBRI:
Ibland får man ha olika galler/nät. Ett för lampan och ett för ventilation om lampan inte går att montera på insidan Pga höjden. Titta på bilder bygga terrarier här på sidan. Många tipps o bilder.

206
224
Danne72:
Zarg skrev:
Tack så mycket för alla era svar. Jag trodde att den sporrsköldpadda jag planerade att snart ha i terrariet skulle vara här om en vecka, men jag får vänta på nästa kull här i April, så jag har tid på mig. Jag hittade verkligen noll information på internet om det var farligt för djur att utsätta galler för värme (djuret kommer ju inte i närheten av gallret till att börja med), men befarade att det kan orsaka skada i gasform. Tack för att ni bekräftat min oro. Nu till problemet. När jag söker på perforerad stålplåt så hittar man för det mesta plåt som är mer metall än hål, och den kommer ju absorbera typ all värme och blockera ljuset. De nät jag hittar är antingen 25 eller 30cm breda. Jag behöver ett stycke som är 60x50 men är beredd på att köpa större och kapa om så är fallet. Inte hittat något dock. Har någon tips på vart man kan köpa dessa?

Gallret kommer att vara fastskruvat noggrant i en träram, och det kommer att belastas enbart med en lamparmatur för 150Wlampor samt en sunspot/UVB-lampa.

Du kan ju hänga lampan inne terrariet, sköldpaddan är ju ingen klättrande art direkt. och då är det enkelt att höja och sänka lampan så man får rätt temperatur på solplatsen.
mvh Daniel.

195
225
Imori:
Sträckmetall i stål skulle kunna fungera. Byggvaruhuset med röda bokstäver har i en del olika storlekar.

Edit: eller det kanske är vita bokstäver på röd botten när jag tänker efter.

44
34
19Bumbi:
Du ska upp i ganska höga temperaturer för att galvad plåt ska börja släppa ifrån sig gifter. Sålänga du inte fäster lamphållaren direkt i plåten så ska det inte vara några problem. Dessutom så ventileras luften ut genom taket då värmen stiger. Jag är svetsare och har jobbat många år med metall-bearbetning.. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild