Substrat - Ikea odla - kokosfiber

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

13
1
Lz2542:

TowerOfGray skrev:

Det är mer sannolikt att jorden torkar.
Är det konstant fuktigt och dåligt med ventilation så kommer det ju så klart mögla. 
Men jag själv har inte haft problem med mögel i sånt bottensubstrakt.

Aha okej får testa mig fram lite då, om det ändå torkad tillslut så är det ju rätt lugnt. Tänkte inte ha i så jätte mycket ville bara ha lite variation och blandat substrat

275
187
peter68:
Man lägger det i blöt i en hink. 30 min enligt Exo Terra. Därefter rör om eller smula sönder det. Man får krama ur det, men är fortfarande dyngblött.

Tycker definitivt att du ska testa. Jag tycket att det är ett perfekt material.

206
224
Danne72:
Finns exakt samma på biltema, heter potting soil där, tillsätt 3 liter vatten och den blir perfekt. :) kostar 29:-

275
39
huckerby:

Danne72 skrev:
Finns exakt samma på biltema, heter potting soil där, tillsätt 3 liter vatten och den blir perfekt. :) kostar 29:-

vill du länka? Hittar det inte 

206
224
Danne72:
huckerby skrev:

vill du länka? Hittar det inte 

www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/odling/blomjord-10-l-2000040997

27
10
Experior:
Danne72 skrev:

Hej! Någon som vet om detta substrat är okej att använda? Såg även att clas ohlson hade liknande men är osäker på om det är gödsel tillsatt eller ej?

5384
4125
Tropfrog:
Om det finns tillsatt gödsel eller inte är nog bäst att fråga säljaren av produkten oavsett vilken man tittar på.

Sen har jag svårt att förstå denna rädsla för gödsel. Finns det ett enda bevis för att välkomposterad naturgödsel eller konstgödsel i små mängder skulle vara farligt för våra djur? Jag tillsätter gödning i mina burkar dagligen via regnsystemet och har aldrig sett några problem med det.

Mvh
Magnus 

195
225
Imori:
Farligt eller ej. Mina djur undviker sin egen avföring som pesten, därför lägger jag inte medvetet i just avföring/gödsel från andra djur i terrarierna heller.

39
20
MangeL:
Tropfrog skrev:
Om det finns tillsatt gödsel eller inte är nog bäst att fråga säljaren av produkten oavsett vilken man tittar på.

Sen har jag svårt att förstå denna rädsla för gödsel. Finns det ett enda bevis för att välkomposterad naturgödsel eller konstgödsel i små mängder skulle vara farligt för våra djur? Jag tillsätter gödning i mina burkar dagligen via regnsystemet och har aldrig sett några problem med det.

Mvh
Magnus 

Får man fråga vad du tillsätter och ungefär vilka mängder?

5384
4125
Tropfrog:
Imori skrev:
Farligt eller ej. Mina djur undviker sin egen avföring som pesten, därför lägger jag inte medvetet i just avföring/gödsel från andra djur i terrarierna heller.

Du är medveten om att du citerade ett inlägg där jag pratade om välkomposterad naturgödsel och konstgödsel va?

Självfallet skall man inte lägga in färsk avföring i terrariet. Men och andra sidan så har jag väldigt svårt att tänka mig att någon jordproducent överhuvud taget säljer produkter med färsk avföring i. Det är nog rent av förbjudet.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild