Falska papper

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

250
245
Formula76:
aldabrachelys skrev:
Vilken art är du ute efter?

PM

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
leedragon skrev:

Sorry jag tror missuppfattar här. Säger du att vildfångad är inte lagligt i nån EU land? 

Nej, det är nog lagligt i de flesta andra EU-länder. Fast det kräver ju även att det är lagligt att exportera arten från ursprumgslandet. 

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
hansh skrev:

B-listade wf-djur är lagliga i vissa EUländer. Ryssar är väl ett bra exempel även Pyxis exporterades från Madagaskar lagligt tidigt 2000tal innan de blev uppflyttade till cites A. Att de djuren sedan Inte är lagliga i Sverige är ju en annan sak. Största problemet jag ser är tvätt av wf-djur via farmer då det sker en större export den vägen, de blir dessutom "lagliga" i Sverige (exempelvis många farmade pannkakspaddor) 

Absolut, så länge de en gång importerades lagligt till EU är det ju mer det svenska förbudet mot vildfångat som gör att man inte får ta in dem i Sverige.
Och jag håller med om att farmade djur är ett stort problem. 

Vi kan nog bara vara överens om att det lättaste är att köpa fångenskapsuppfödda djur med ordentlig dokumentation. Det är både mer etiskt och så slipper man ge sig in i röran med olika regler i olika länder etc. 

1245
473
leedragon:
Jeppe skrev:

Nej, det är nog lagligt i de flesta andra EU-länder. Fast det kräver ju även att det är lagligt att exportera arten från ursprumgslandet. 

De är ju det jag sa? att vildfångad är lagligt så länge det följer CITES bestämingarna.

5392
4132
Tropfrog:
Jeppe skrev:

Det är just det jag menade med att alla stater är suveräna. Att ett djur är förbjudet att exportera i ett land innebär inte per automatik att det är olagligt att importera i ett annat. Cites är förstås globalt. Men för djur utanför cites.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild