Falska papper

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

250
245
Formula76:
Hej!

Ni som handlar djur "ute i Europa", hur vanligt är det att vildfångade djur säljs som fångenskapsfödda med falska papper? 

Anledningen jag frågar är att då mitt huvudsakliga intresse är i sköldpaddor. Och vill man som jag vill ha något utöver typ de 7 arterna som finns på marknaden i Sverige så får man leta sig neråt i Europa.
Men jag vill vara noga med att bara köpa fångenskapsfödda, då jag inte vill bidra till att redan starkt hotade arter ska gå försvinna bara för min hobbys skull. Och även för att få livskraftigare djur som anpassar sig lättare för fångenskap.

Jag har annoserat på utlänska annonsmarknader och blivit kontaktad av en Slovak som på lite knagglig engelska vill sälja sällsynta arter ifrån Afrika, billigare vid stororder, "Made document animals as CB no problem". Vad jag fattar som vildfångade med fejkade papper. Eller hur tolkar ni det? 

Hur vanligt är detta?
Det gör mig rätt så ledsen faktiskt
Jag trodde kanske i min enfald att 2020 att folk visste bättre och att det faktiskt finns många duktiga uppfödare så man inte behöver plocka de sista exemplaren ute i naturen på arter som redan tufft pga av mänsklig exploatering bara för en "onödig" hobbys skull :-/

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Jag har fått uppfattningen av att det fortfarande förekommer en hel del vildfångade sköldpaddor på den europeiska marknaden. Både rena smuggeldjur, och gråzoner.

Ett tips är att leta efter annonser som verkar vara från uppfödare som har ett mindre antal ungar till salu och höra av dig till dem. Ställ en del frågor, och gå evt även med i några internationella sköldpaddsgrupper på Facebook för att se om du kan hitta inlägg från personen i fråga där. Då kan du få en liten känsla för säljaren åtminstone. Se om du kan få info och bilder på föräldradjuren. Sedan ska du naturligtvis alltid se till att du får tillräcklig dokumentation på djuren.

Personen som kontaktat dig hade jag också dragit mig för att handla med. Generellt är det klokt att se upp med folk som erbjuder väldigt många djur, speciellt om det är stora antal individer av olika arter, åtminstone om du frågar mig. 

Medlem i DHF
72
112
hansh:
Det är inte helt ovanligt att bli kontaktad av scammers eller andra mindre nogräknade säljare när man lägger ut köpes annonser. Bättre att hålla ögonen öppna på terraristik/Facebook och på så sätt hitta seriösa säljare.
Alla länder inom EU har inte samma regler vad gäller farmat/wf. 

112
116
aldabrachelys:
Vilken art är du ute efter?

1245
473
leedragon:
Jeppe skrev:
Jag har fått uppfattningen av att det fortfarande förekommer en hel del vildfångade sköldpaddor på den europeiska marknaden. Både rena smuggeldjur, och gråzoner.

Ett tips är att leta efter annonser som verkar vara från uppfödare som har ett mindre antal ungar till salu och höra av dig till dem. Ställ en del frågor, och gå evt även med i några internationella sköldpaddsgrupper på Facebook för att se om du kan hitta inlägg från personen i fråga där. Då kan du få en liten känsla för säljaren åtminstone. Se om du kan få info och bilder på föräldradjuren. Sedan ska du naturligtvis alltid se till att du får tillräcklig dokumentation på djuren.

Personen som kontaktat dig hade jag också dragit mig för att handla med. Generellt är det klokt att se upp med folk som erbjuder väldigt många djur, speciellt om det är stora antal individer av olika arter, åtminstone om du frågar mig. 

Vildfångad är lagligt i andra europeiska länder så länge de följer cites bestämningarna.

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
leedragon skrev:

Vildfångad är lagligt i andra europeiska länder så länge de följer cites bestämningarna.

De kan ju inte följa CITES-reglerna så länge det är (nyligen) vildfångade A, eller B-djur, men jo, visst finns det lagliga vildfångade djur i Europa. Sen är det snårigare att veta, eftersom de kan vara utsmugglade ur ursprungsland, och därmed egentligen inte lagliga ändå och det är ju dessutom inte lagligt med vildfångade djur i Sverige.

5392
4133
Tropfrog:
Jeppe skrev:

De kan ju inte följa CITES-reglerna så länge det är (nyligen) vildfångade A, eller B-djur, men jo, visst finns det lagliga vildfångade djur i Europa. Sen är det snårigare att veta, eftersom de kan vara utsmugglade ur ursprungsland, och därmed egentligen inte lagliga ändå och det är ju dessutom inte lagligt med vildfångade djur i Sverige.

Nja, varje land är suveränt. Det finns många exempel på djur som aldrig exporterats lagligt från ursprungsland, men det finns ändå massor av cb att köpa lagligt i Europa.

Vi är bara skyldiga att följa våra egna lands lagar. Därför är det fullt möjligt att lagligt importera vf djur till tex Tyskland och där avla cb som skickas fullt lagligt till Sverige.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
75
165
Jeppe:
Tropfrog skrev:

Nja, varje land är suveränt. Det finns många exempel på djur som aldrig exporterats lagligt från ursprungsland, men det finns ändå massor av cb att köpa lagligt i Europa.

Vi är bara skyldiga att följa våra egna lands lagar. Därför är det fullt möjligt att lagligt importera vf djur till tex Tyskland och där avla cb som skickas fullt lagligt till Sverige.

Mvh
Magnus 

Jo, fast nu var det ju faktiska vildfångade djur det pratades om. 
Och jag syftade på att om det är olagligt att exportera en art från ursprungslandet, men det ändå görs, så är ju just de djuren "olagliga". Att det sedan finns en massa avkomma från smuggeldjur är ju en annan sak. 

1245
473
leedragon:
Jeppe skrev:

Sorry jag tror missuppfattar här. Säger du att vildfångad är inte lagligt i nån EU land? 

Medlem i DHF
72
112
hansh:
Jeppe skrev:

B-listade wf-djur är lagliga i vissa EUländer. Ryssar är väl ett bra exempel även Pyxis exporterades från Madagaskar lagligt tidigt 2000tal innan de blev uppflyttade till cites A. Att de djuren sedan Inte är lagliga i Sverige är ju en annan sak. Största problemet jag ser är tvätt av wf-djur via farmer då det sker en större export den vägen, de blir dessutom "lagliga" i Sverige (exempelvis många farmade pannkakspaddor) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild