Emma88 skrev:
Oooookej… Lite mer funderingar… gud va jobbigt det är att vara nybörjare på något, känns som om man behöver fråga om ALLT! XD
Har 3 stycken arter som just nu är på listan, alla på listan av olika anledningar.
Jungfrugecko för att typ alla rekommenderat den och de verkar väldigt enkla… =P
Sen Kameleontgecko för att jag fastnade för den… Vet inte riktigt varför, en magkänsla bara. Det jag har läst och sett på Youtube så vekar de lite lugnare och lättare att hantera, även om man inte bör hantera dem mer än nödvändigt på grund av deras storlek såklart.
Sen fick min sambo se en bild på lygodactylus williamsii och sa direkt att en sån ska vi ha… hur det blir med det får vi se, det skrevs att de vara dyra vilket får mig att tveka. Dock tycker jag mig läsa mig till att de är dagaktiva vilket tilltalar mig. Sen är de otroligt vackra såklart.
Så då till min egentliga fråga… Var köper man ödlor? Och var brukar dessa 3 arter tex ligga i pris för en eller ett par? Har googlat och letat men hittar inget på var de ligger i pris. Förutom jungfrugecko då som det finns några annonser ute här på hemsidan. Är ju inte aktuellt ännu att köpa något på ett tag men jag gillar att ha koll vara förberedd och planera i god tid. Kanske man till och med kan komma i kontakt med någon och boka djur?
Jag vet hur det funkar i hästbranchen men detta är helt nytt. Knappt kunnat sova 2 nätter nu för att jag haft så många frågor som ligger och snurrar och jag har legat och googlat och läst. =P
Jag säger direkt att skaffa L. Williamsii, klart vackraste av alla, dock kan det vara krångligare att få tag de nu i Sverige då de har hamnat på de Cites A och du behöver en cites intyg för att ha de, det kan kräva foto dokumentation av dina djur. På facebook finns det grupper för uppföddare, de flesta är i Tyskalnd så du lär behöva åka dit för att hämnta dem.