Nybörjare på ödlor
Nybörjare på ödlor
Bra inlägg, tänkte dock nämna några saker.
En daggecko eller ögonfransgecko ska inte leva på enbart pulvermat. Insekter är en stor del av deras diet, och även om de överlever så främjs inte deras jaktinstinkter. Ögonfransgeckos skulle jag säga äter typ 70% CGD och 30% levande goutloadade insekter. Att låta en dag eller ögonfransgecko leva på enbart pulverföda är under all kritik. Insekter bör erbjudas 1-2 gånger i veckan till ögonfransgeckos och utgöra majoriteten av dieten till jungfrugeckos och daggeckos, med åtminstone ögonfransgeckos äter mindre insekter halva året (då de i det vilda inte äter insekter när det är högsäsong för frukt och nektar.
Sedan tror jag att ögonfransgeckon inte skulle passa i TS terrarium. Dels skulle det vara alldeles för blött för den (i det vilda kan det vara 90% luftfuktighet utan att geckons fot badar, men i välventilerade terrarium där luften ständigt byts ut mot ny, kruttorr inomhusluft måste det vara ganska blött för att uppnå den luftfuktigheten som TS har) och den är nog lite stor. Jag har två ögonfransgeckos och det finns en anledning till att jag har väldigt tåliga växter från blomsteraffären istället för dyra aroider, orkideer och ormbunkar i deras terrarium. Om jag skulle släppa in min ögonfrangecko i mitt stora terrarium (byggtråden "Costa Rica-burken") skulle alla växter legat på golvet dagen efter, hon tryckte till och med ned en monstera i sitt gamla terrarium. Jag har en hel del aroider själv och kanske 2-3 av dem skulle klara av henne utan att åtminstone bryta några blad. Microgeckos är nog the way to go för TS.
Jag tror inte giftiga philodendron är någon större fara. Skaffa ingen art som äter dem och bryter du ett blad så får du se till att ödlan inte går och gnider sig mot det (vilket inte kommer hända, men vill du kan du väl sätta någon ballong, plastbit eller något över det).
Marklevande geckos skulle nog inte heller passa bra, alldeles för hög luftfuktighet för de flesta arterna. Om TS håller sig till parametrarna hon redan nämnt kommer hon både ha bäst växtlycka och med microgeckos har du nästan inga begränsningar med växterna gällande varken ömtålighet eller giftighet (sålänge du undviker supergiftiga eller ytligt giftiga) växter. De är 100% tittdjur på grund av deras ömtåliga hud, men väldigt trevliga att titta på.
Med som godis menade jag ett par gånger i veckan, tror vi är överens på den punkten kan varit lite slarvigt med formuleringen, håller med om att det bästa hade varit trädlevande men ville bara bolla med tanken av en marklevande ödla eftersom ödlefrågan är i idéstadiet. Jag utgår från att alla som är på detta forum har vettet att läsa vidare innan inköp av djur.
Nu har jag inga ögonfransgeckos eller daggeckos men känns lite riskfyllt med giftiga växter ifall de tar en tugga av någon anledning. Vet dock inte hur giftig tidigare nämnd växt är.
Med som godis menade jag ett par gånger i veckan, tror vi är överens på den punkten kan varit lite slarvigt med formuleringen, håller med om att det bästa hade varit trädlevande men ville bara bolla med tanken av en marklevande ödla eftersom ödlefrågan är i idéstadiet. Jag utgår från att alla som är på detta forum har vettet att läsa vidare innan inköp av djur.
Nu har jag inga ögonfransgeckos eller daggeckos men känns lite riskfyllt med giftiga växter ifall de tar en tugga av någon anledning. Vet dock inte hur giftig tidigare nämnd växt är.
Som sagt skulle ögonfransgeckos inte passa i TS terrarium alls och samma med stora sorters daggeckos. En liten jungfrugecko skulle omöjligt kunna ta ett bett på den växten, och i ett så stort terrarium finns det tusentals andra kvadratcentimeter att slicka på än just den platsen där man nytt klippt av ett Philodendronblad, philodendrons är ju inte ytligt giftiga utan bara om man bryter av ett blad och ödlan skulle få för sig att slicka där. Med små djur är det ingen fara, stora djur (25+ gram) skulle ju ändå haft sönder TS växter.
Jag ser inte mer än halva dieten (hos daggeckos) som godis även om man skulle kunna säga det om ögonfransgeckos som bara äter det ibland. Tänkte att du säkert hade koll egentligen, men för en nybörjare kan "slipper insekter" låta som aldrig någonsin och sedan skrev du att ögonfransgeckon äter det ibland som godis.
När det gäller ödlor är det små geckos som gäller. Jungfrugecko är ett ypperligt nybörjardjur om än lite skygga i början. Daggeckos ur släktet phelsuma är också ett bra val, men kräver specialbelysning, vilket kan avskräcka nybörjare. En liten bubblare är lygodactylus williamsii. Men det är samma med dem som med phelsumor, behöver uvb. Dessutom ganska dyra djur, men vackra!
Det finns säkert massor av andra små ödlor som kan tänkas funka, men inte vanliga i hobbyn och kanske inte lämpliga för nybörjare.
Jag har pilgiftsgrodor och jungfrugeckon i samma terrarium. Däri är också två aroider philodendron "red dwarf" och brandtiarium. Jag ser inte dessa växter som något problem med nämnda djur. Det krävs ju både skadad växt och att djuret slickar just där.
Mvh
Magnus
En liten fundering... skulle kameleontgecko kunna vara ett alternativ? Vad jag läst är de ganska lugna iaf jämfört med jungfrugeckos som verkar riktigt speedade vad jag sett. =P
Jungfrugeckos veckar vara ett toppenalternativ till nybörjare MEN jag hade nog föredragit en lite lugnare ödla faktiskt. Eftersom växterna är så viktiga för mig kommer jag vara där och ta kort och pilla lite smått i terratiet hit oxh dit... och känns som att det skulle var en handful att göra detta utan att någon smiter med några jungfrugeckos i terrariet. xD
Men jag kanske har fel?
TRack för alla super tips! Bara att bombardera mig med mer tips/förslag. Nu har jag iaf lite mer fokus på vad jag bör kika på. Måste läsa på mer kring ljus, vill inte komplicera det hela för mycket och växternas behov är ju prio 1 för mig och de har jag redan lampa till så smidigt om det funkar med samma. Men kan tänka mig lägga till någon lampa om det behövs för ödlan jag välöjer såklart. =)
Trädlevande små geckos finns det många av, dessa och pilgiftsgrodor (samt kanske mantellor) är som vi redan nämnt dina bästa alternativ.
Expempel på dvärg/microgeckos som passar i regnskogsklimat är:
Alla små Phelsuma-arter (t.ex klemmeri), behöver UVB
Hela Lygodactylus-släktet, behöver UVB
Många arter i släktet Hemidactylus (t.ex H. frenatus och H. platyurus) som dock inte passar så bra i grupp. Ska du satsa på "bruna" geckos är jungfrugeckos bättre då dessa fungar mycket bättre i grupp.
Lepidodactylus lungubris
Hela Gonatodes-släktet
Vad gäller pilgiftsgrodor kan du ha nästan vilka som helst däri, men jag skulle absolut inte ha klättrande arter i ett terrarium utan bromelior och med i dagsläget såpass tom bakgrund (de skulle dock trivas om ett år eller så, bromelian kan bytas ut mot filmburkar med vattensamlingar där yngel kan sättas). Alltså så går alla Ranitomeya och Oophaga bort, om du ska ha dem just nu. Hade jag varit du hade jag tagit en marklevande art och jungfrugeckos tillsammans. Vad gäller marklevande kan du välja mellan någon färgvariant på tinctorius, auratus, leucomelas, valfri Phyllobates, Epipedobates anthonyii. Mina favoriter är tinctorius då de är superaktiva och alltid syns, men de går bäst i par då två (könsmogna) honor brottar ihjäl varandra och två hanar inte heller fungerar så bra. Alla andra arter jag nämnde passar bra i grupp oavsett könsfördelning, med undantag att honor av auratus och leucomelas (skulle inte förvåna mig om samma gällde de andra, men jag har aldrig läst om det) äter varandras ägg så vill du föda upp (det roligaste i dendrobatishobbyn) får du ta ut äggen snabbt om du har flera honor. Jag tipsar om ett terrarium med en trädlevande liten gecko och en marklevande pilgiftsgroda. Dock skulle nog ödlan uppskatta lite mer inredning och särskilt gömställen högre upp tills växterna täckt bakgrunden, och de uppskattar även en svag värmelampa så de får temperaturreglering (grodorna har dock sina svala microklimat nere bland växterna och behöver ingen extra värme)
En liten fundering... skulle kameleontgecko kunna vara ett alternativ? Vad jag läst är de ganska lugna iaf jämfört med jungfrugeckos som verkar riktigt speedade vad jag sett. =P
Jungfrugeckos veckar vara ett toppenalternativ till nybörjare MEN jag hade nog föredragit en lite lugnare ödla faktiskt. Eftersom växterna är så viktiga för mig kommer jag vara där och ta kort och pilla lite smått i terratiet hit oxh dit... och känns som att det skulle var en handful att göra detta utan att någon smiter med några jungfrugeckos i terrariet. xD
Men jag kanske har fel?
Har du inte extremt överbefolkat så är det lugnt, åtminstone med nattaktiva jungfrugeckos som sover under något blad på dagen. Se bara till att de inte följer med någon stickling ut. Med daggeckos kan det dock vara ett broblem, men eftersom du inte har bakgrund på sidorna färenklar det det hela även om ödlorna klättrar på glas. Jag var i en djuraffär där 10 Hemidactylus platyurus satt intryckta i ett exo terra 30*30*45 och där kunde man inte öppna, men om du har 3-4 jungfrugeckos (de kommer såklart bli fler men ändå, blir de för många får du plocka ut och sälja) i ditt stora är det lugnt. Däremot kan du skippa Hemidactylus, de sitter i taket två rum bort så fort du öppnar. Jungfrugeckos är inte så farligt snabba.
Men ja kameleontgecko är också ett alternativ, tror dock du får sänka luftfuktigheten eftersom de inte kommer från sååå tropisk regnskog.
Trädlevande små geckos finns det många av, dessa och pilgiftsgrodor (samt kanske mantellor) är som vi redan nämnt dina bästa alternativ.
Expempel på dvärg/microgeckos som passar i regnskogsklimat är:
Alla små Phelsuma-arter (t.ex klemmeri), behöver UVB
Hela Lygodactylus-släktet, behöver UVB
Många arter i släktet Hemidactylus (t.ex H. frenatus och H. platyurus) som dock inte passar så bra i grupp. Ska du satsa på "bruna" geckos är jungfrugeckos bättre då dessa fungar mycket bättre i grupp.
Lepidodactylus lungubris
Hela Gonatodes-släktet
Vad gäller pilgiftsgrodor kan du ha nästan vilka som helst däri, men jag skulle absolut inte ha klättrande arter i ett terrarium utan bromelior och med i dagsläget såpass tom bakgrund (de skulle dock trivas om ett år eller så, bromelian kan bytas ut mot filmburkar med vattensamlingar där yngel kan sättas). Alltså så går alla Ranitomeya och Oophaga bort, om du ska ha dem just nu. Hade jag varit du hade jag tagit en marklevande art och jungfrugeckos tillsammans. Vad gäller marklevande kan du välja mellan någon färgvariant på tinctorius, auratus, leucomelas, valfri Phyllobates, Epipedobates anthonyii. Mina favoriter är tinctorius då de är superaktiva och alltid syns, men de går bäst i par då två (könsmogna) honor brottar ihjäl varandra och två hanar inte heller fungerar så bra. Alla andra arter jag nämnde passar bra i grupp oavsett könsfördelning, med undantag att honor av auratus och leucomelas (skulle inte förvåna mig om samma gällde de andra, men jag har aldrig läst om det) äter varandras ägg så vill du föda upp (det roligaste i dendrobatishobbyn) får du ta ut äggen snabbt om du har flera honor. Jag tipsar om ett terrarium med en trädlevande liten gecko och en marklevande pilgiftsgroda. Dock skulle nog ödlan uppskatta lite mer inredning och särskilt gömställen högre upp tills växterna täckt bakgrunden, och de uppskattar även en svag värmelampa så de får temperaturreglering (grodorna har dock sina svala microklimat nere bland växterna och behöver ingen extra värme)
Kanske ska förtydliga att det terrariet jag delat med mig av bilder av inte är det terrarium jag tänkt ha något djur i... Det terrariet jag ev vill ah något/några djur i är inte påbörjat ännu. Har bara ett tomt terrarium i dagsläget. =)
Har du inte extremt överbefolkat så är det lugnt, åtminstone med nattaktiva jungfrugeckos som sover under något blad på dagen. Se bara till att de inte följer med någon stickling ut. Med daggeckos kan det dock vara ett broblem, men eftersom du inte har bakgrund på sidorna färenklar det det hela även om ödlorna klättrar på glas. Jag var i en djuraffär där 10 Hemidactylus platyurus satt intryckta i ett exo terra 30*30*45 och där kunde man inte öppna, men om du har 3-4 jungfrugeckos (de kommer såklart bli fler men ändå, blir de för många får du plocka ut och sälja) i ditt stora är det lugnt. Däremot kan du skippa Hemidactylus, de sitter i taket två rum bort så fort du öppnar. Jungfrugeckos är inte så farligt snabba.
Men ja kameleontgecko är också ett alternativ, tror dock du får sänka luftfuktigheten eftersom de inte kommer från sååå tropisk regnskog.
Så länge ödlan klarar runt 70-75 är det lugnt, i mitt lilla terrarium har jag luftfuktigheten så hög för att jag kan... och för att min White fusion gillar det bäst så. Men i det nya terrariet kommer det inte vara någon sådan så där skulle jag kunna sänka fuktigheten aningen utan problem. =) Många av aroiderna klarar ju ner till 45-50% luftfuktighet utan större problem.
Bakgrunden i nya terrariet komemr täcka både bakgrunden och sidorna, tänker även se om jag kan hitta några passande grenar/rötter i den lokala terrarie/akvarie butiken. Tanken är att det ska finnas mycket att klättra på både för djur och växter. Mycket möjligt att det blir några bromelior i det terrariet, tycker bara de är för stora och klumpiga i mitt lilla... men det är min tycke och smak det. =)
Så länge ödlan klarar runt 70-75 är det lugnt, i mitt lilla terrarium har jag luftfuktigheten så hög för att jag kan... och för att min White fusion gillar det bäst så. Men i det nya terrariet kommer det inte vara någon sådan så där skulle jag kunna sänka fuktigheten aningen utan problem. =) Många av aroiderna klarar ju ner till 45-50% luftfuktighet utan större problem.
Bakgrunden i nya terrariet komemr täcka både bakgrunden och sidorna, tänker även se om jag kan hitta några passande grenar/rötter i den lokala terrarie/akvarie butiken. Tanken är att det ska finnas mycket att klättra på både för djur och växter. Mycket möjligt att det blir några bromelior i det terrariet, tycker bara de är för stora och klumpiga i mitt lilla... men det är min tycke och smak det. =)
Perfekt.
Bromelior finns i alla storlekar. Allt från hieroglyphica som blir 150 cm till vissa neoregelior som inte ens blir 10 cm (har en som är typ 5 cm bred och 10 hög, vet tyvärr inte arten). Men ett terrarium utan invånare behöver ju inga. Min favorit är Vriesea splendens men den blir så stor att man måste planera en plats för den redan när man bygger bakgrunden. Jag tror dina djur kommer trivas jättebra oavsett vilken du tar.
Skriv inlägg:
Din forumstatistik
Du behöver logga in för att se din forum-statistikSenast aktiva trådarna
Laddar upp och infogar bild
Bild uppladdad!
Kunde inte infoga bild!