Nybörjare på ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

31
16
Emma88:

Tjossan!

Tänkte jag skulle använda mig av kunskapen som finns här inne lite! 

Har ett exo terra terarium med måtten 90x90x45 som jag ska inreda i mitten av augusti ungefär. Terrariet är framförallt till för växter (crazy plant lady yes....) MEN jag har börjat bolla med tanken att kanske ha någon ödla där inne såsmåningom. Och vill gärna ha det i tanken när jag bygger terrariet så det är redo ifall att sen när växterna har etablerat sig lite. 

Men för mig är det såklart viktigt att det inte är någon ödla som är för stor så att den/de inte kan orsaka för mycket skada på plantorna. 

Jag har kollat på youtube och kikat runt lite här men blir mest bara yr av alla olika sorter och vad det vill ha för typ 

Jag har ett mindre terarium där jag har mina mindre växter, där kommer ja inte ha några djur men tar temperatiur och luftfuktigheten som är där inne som en guideline på hur det kommer vara i det större. Jag håller luftfuktigheten vid minst 80%, den ligger ofta högre, mellan 85-95%. Och temperaturen ligger på 24-26 grader ungefär men kan såklart ändras uppåt med hjälp av värmematta tex. Kommer ha ett automatiskt regnsystem som håller luftfuktigheten vid minst 80 %. 

Jag vill gärna undvika att behöva ha någon typ av värmelampa eller liknande då de LED paneler jag har till växterna tar upp en del plats ovanpå terrariet. Och jag inte vill ha några lampor eller så inne i terrariet.  

Såååå... har ni några bra förslag på vad för typ av ödla man bör ha i tanken? =)

69
21
Justivan:
är det 90 på höjden eller 45 på höjden?
men sådär spontant kommer daggecko i tankarna beroende på vilka växter du har där inne och vilken belysning.

31
16
Emma88:

Justivan skrev:
är det 90 på höjden eller 45 på höjden?
men sådär spontant kommer daggecko i tankarna beroende på vilka växter du har där inne och vilken belysning.

90högt 90 brett, 40djupt

Kommer vara myckar aroider framförallt. Och LED belysning, kommer inte ihåg vad de heter. Kan vara grow up eller något, från dusks sortiment. 

69
21
Justivan:
om du vill ha mindre ödla som lever i regnskogsklimat och är trädlevande är daggeckos absolut the way to go om du frågar mig. Med dem måtten kan du antingen göra några mindre ödlor väldigt glada eller hålla en store sort som phelsuma grandis men om jag förstått det så vill du ha mindre ödlor. Något att notera är att de inte är för att hanteras då de kan både släppa sin svans och sin hud.
Daggecko (phelsuma) har många underarter i olika storlekar och färger.
Du slipper insekter då de lever på pulverbaserad föda som repashy CGD eller pangea (finns bla hos herperschoice).
Dock så kräver dessa UVB ljus så om det går att sätta någon liten sådan lampa så hade det varit bra.

Ögonfransgecko är en annan art som kanske skulle kunna funka, dock är det nattaktiva men detta betyder också att de inte kräver någon extra belysning utöver det du redan har, De lever också på oulverbaseradföda (men vissa gillar insekter som godis då och då). De ör medelstora, inte jättesmå men inte så stora att de skulle krossa dina plantor.

Vilken ödla du än väljer så är det viktigt att du kollar att ingen växt  i ditt terrarium är giftig för vald ödla och att de har vertikal växtlighet så att de känner sig trygga vart de än är i terrariumet.

Lycka till! MVH Ivan 

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Tycker det låter perfekt för jungfrugeckos, någon liten daggecko (t.ex klemmeri, de större arterna såsom grandis skulle bara förstöra allt) eller (jag vet ingen ödla) pilgiftsgrodor. Någon större marklevande pilgiftsgroda skulle kunna dela det terrariet med en liten grupp jungfrugeckos, eller en liten sorts daggecko. Pilgiftsgrodor är inte så svårt som man tror, har man ett snabbt och effektivt recept (jag använder barngröten semper äpple päron, havregryn, jäst, vatten, det tar mindre än 5 min att sätta en kultur i veckan) till bananflugorna så är de lättskötta sålänge man får terrariet rätt från början. Dräneringslager (med dräneringshål eller avrinning!!), någon barriär emellan, en luftig substratblandning (jag skulle rekommendera 1 del fin kokosfiber, 2-3 delar pinjebark, 2 delar sphagnum mossa samt ett lager med döda, kokta, bok eller eklöv på marken), mycket växter, en bra bakgrund som epifyter kan växa på, ett regnsystem om du inte vill spraya två gånger per dag samt en del öppen markyta som utgärs av vissna blad för att imitera grodornas naturliga miljö och hålla deras fötter torra (om grodan konstant går direkt på blöt mossa så kan de få infektioner) osv. Jag tipsar om sidan pilgift.se och föreningen SDS (Svenska Dendrobatidsällskapet) och även om du inte bestämmer dig för pilgiftsgrodor finns det jättemånga trådar som hjälper dig med ett terrarium passande för jungfrugeckos (som trivs i ungefär samma miljö fast de gärna uppskattar någon solplats för temperaturreglering och kräver mer höjd osv) med bakgrund, substrat och allt. Men tro mig, pilgift skulle se väldigt fint ut i ditt terrarium, och med deras vackra färger kan ett terrarium jämföras med saltvattenskar, fast 1/5 så dyrt och nästan ingen skötsel.

69
21
Justivan:
kan även tillägga till mitt tidigare inlägg att det finns diskussion om daggecko äns behöver UVB ljus eftersom de lever med så mycket väctlighet. Men jag skulle rekomendera UVB belysning

En annan fundering jag har är om det finns några glipor eller liknande som mindre ödlor kan ta sig ur.

31
16
Emma88:

Och hur kollar man vad som är giftigt... vissa av de växtger jag kommer ha där inne kommer var lite ovanligare, gissar att det kan vara svårt att ta reda på det då många listor bara verkar inkludera de vanliga växterna.  

Googlade lite och någon lista sa direkt att Philodendrons är giftiga för tex geckos... och isf då blir det nog ingen gecko då detta är min favorit släkt vad gäller aroids.... xD Men de nämner oxå att den lätt förväxlas med gullranka... så frågan är om det bara är philodendron scandens som är giftig eller ALLA philodendrons. 

31
16
Emma88:

Justivan skrev:
kan även tillägga till mitt tidigare inlägg att det finns diskussion om daggecko äns behöver UVB ljus eftersom de lever med så mycket väctlighet. Men jag skulle rekomendera UVB belysning

En annan fundering jag har är om det finns några glipor eller liknande som mindre ödlor kan ta sig ur.

Är ett exoterra terrarium som sagt med nättak. Nätet kommer dock vara helt eller delvist täckt av plast för att hålla fukten inne för växterna. Små hål för sladdar och annat men de går att täcka med en inbyggd bricka. 

De sorgmygg som kläckts där inne har iaf hållt sig där inne... så då borde en ödla oxkså göra det! =P

69
21
Justivan:
Jadu bra fråga, du pratar inte med en växtexpert kan jag säga men du skulle kunna köra med en marklevande ödla som african fat tailed gecko om du skulle kunna få upp ena sidan av terrariet några grader och luftfuktigheten ned kanske 20%, vet dock inte vad dina växter skulle tycka om det.

kanske en Paroedura picta, vet inte riktigt hur hög luffuktighet den klarar men den kommer från madagaskar.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Justivan skrev:
om du vill ha mindre ödla som lever i regnskogsklimat och är trädlevande är daggeckos absolut the way to go om du frågar mig. Med dem måtten kan du antingen göra några mindre ödlor väldigt glada eller hålla en store sort som phelsuma grandis men om jag förstått det så vill du ha mindre ödlor. Något att notera är att de inte är för att hanteras då de kan både släppa sin svans och sin hud.
Daggecko (phelsuma) har många underarter i olika storlekar och färger.
Du slipper insekter då de lever på pulverbaserad föda som repashy CGD eller pangea (finns bla hos herperschoice).
Dock så kräver dessa UVB ljus så om det går att sätta någon liten sådan lampa så hade det varit bra.

Ögonfransgecko är en annan art som kanske skulle kunna funka, dock är det nattaktiva men detta betyder också att de inte kräver någon extra belysning utöver det du redan har, De lever också på oulverbaseradföda (men vissa gillar insekter som godis då och då). De ör medelstora, inte jättesmå men inte så stora att de skulle krossa dina plantor.

Vilken ödla du än väljer så är det viktigt att du kollar att ingen växt  i ditt terrarium är giftig för vald ödla och att de har vertikal växtlighet så att de känner sig trygga vart de än är i terrariumet.

Lycka till! MVH Ivan 

Bra inlägg, tänkte dock nämna några saker.

En daggecko eller ögonfransgecko ska inte leva på enbart pulvermat. Insekter är en stor del av deras diet, och även om de överlever så främjs inte deras jaktinstinkter. Ögonfransgeckos skulle jag säga äter typ 70% CGD och 30% levande goutloadade insekter. Att låta en dag eller ögonfransgecko leva på enbart pulverföda är under all kritik. Insekter bör erbjudas 1-2 gånger i veckan till ögonfransgeckos och utgöra majoriteten av dieten till jungfrugeckos och daggeckos, med åtminstone ögonfransgeckos äter mindre insekter halva året (då de i det vilda inte äter insekter när det är högsäsong för frukt och nektar.

Sedan tror jag att ögonfransgeckon inte skulle passa i TS terrarium. Dels skulle det vara alldeles för blött för den (i det vilda kan det vara 90% luftfuktighet utan att geckons fot badar, men i välventilerade terrarium där luften ständigt byts ut mot ny, kruttorr inomhusluft måste det vara ganska blött för att uppnå den luftfuktigheten som TS har) och den är nog lite stor. Jag har två ögonfransgeckos och det finns en anledning till att jag har väldigt tåliga växter från blomsteraffären istället för dyra aroider, orkideer och ormbunkar i deras terrarium. Om jag skulle släppa in min ögonfrangecko i mitt stora terrarium (byggtråden "Costa Rica-burken") skulle alla växter legat på golvet dagen efter, hon tryckte till och med ned en monstera i sitt gamla terrarium. Jag har en hel del aroider själv och kanske 2-3 av dem skulle klara av henne utan att åtminstone bryta några blad. Microgeckos är nog the way to go för TS.

Jag tror inte giftiga philodendron är någon större fara. Skaffa ingen art som äter dem och bryter du ett blad så får du se till att ödlan inte går och gnider sig mot det (vilket inte kommer hända, men vill du kan du väl sätta någon ballong, plastbit eller något över det).

Marklevande geckos skulle nog inte heller passa bra, alldeles för hög luftfuktighet för de flesta arterna. Om TS håller sig till parametrarna hon redan nämnt kommer hon både ha bäst växtlycka och med microgeckos har du nästan inga begränsningar med växterna gällande varken ömtålighet eller giftighet (sålänge du undviker supergiftiga eller ytligt giftiga) växter. De är 100% tittdjur på grund av deras ömtåliga hud, men väldigt trevliga att titta på.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild