Justivan skrev:
om du vill ha mindre ödla som lever i regnskogsklimat och är trädlevande är daggeckos absolut the way to go om du frågar mig. Med dem måtten kan du antingen göra några mindre ödlor väldigt glada eller hålla en store sort som phelsuma grandis men om jag förstått det så vill du ha mindre ödlor. Något att notera är att de inte är för att hanteras då de kan både släppa sin svans och sin hud.
Daggecko (phelsuma) har många underarter i olika storlekar och färger.
Du slipper insekter då de lever på pulverbaserad föda som repashy CGD eller pangea (finns bla hos herperschoice).
Dock så kräver dessa UVB ljus så om det går att sätta någon liten sådan lampa så hade det varit bra.
Ögonfransgecko är en annan art som kanske skulle kunna funka, dock är det nattaktiva men detta betyder också att de inte kräver någon extra belysning utöver det du redan har, De lever också på oulverbaseradföda (men vissa gillar insekter som godis då och då). De ör medelstora, inte jättesmå men inte så stora att de skulle krossa dina plantor.
Vilken ödla du än väljer så är det viktigt att du kollar att ingen växt i ditt terrarium är giftig för vald ödla och att de har vertikal växtlighet så att de känner sig trygga vart de än är i terrariumet.
Lycka till! MVH Ivan
Bra inlägg, tänkte dock nämna några saker.
En daggecko eller ögonfransgecko ska inte leva på enbart pulvermat. Insekter är en stor del av deras diet, och även om de överlever så främjs inte deras jaktinstinkter. Ögonfransgeckos skulle jag säga äter typ 70% CGD och 30% levande goutloadade insekter. Att låta en dag eller ögonfransgecko leva på enbart pulverföda är under all kritik. Insekter bör erbjudas 1-2 gånger i veckan till ögonfransgeckos och utgöra majoriteten av dieten till jungfrugeckos och daggeckos, med åtminstone ögonfransgeckos äter mindre insekter halva året (då de i det vilda inte äter insekter när det är högsäsong för frukt och nektar.
Sedan tror jag att ögonfransgeckon inte skulle passa i TS terrarium. Dels skulle det vara alldeles för blött för den (i det vilda kan det vara 90% luftfuktighet utan att geckons fot badar, men i välventilerade terrarium där luften ständigt byts ut mot ny, kruttorr inomhusluft måste det vara ganska blött för att uppnå den luftfuktigheten som TS har) och den är nog lite stor. Jag har två ögonfransgeckos och det finns en anledning till att jag har väldigt tåliga växter från blomsteraffären istället för dyra aroider, orkideer och ormbunkar i deras terrarium. Om jag skulle släppa in min ögonfrangecko i mitt stora terrarium (byggtråden "Costa Rica-burken") skulle alla växter legat på golvet dagen efter, hon tryckte till och med ned en monstera i sitt gamla terrarium. Jag har en hel del aroider själv och kanske 2-3 av dem skulle klara av henne utan att åtminstone bryta några blad. Microgeckos är nog the way to go för TS.
Jag tror inte giftiga philodendron är någon större fara. Skaffa ingen art som äter dem och bryter du ett blad så får du se till att ödlan inte går och gnider sig mot det (vilket inte kommer hända, men vill du kan du väl sätta någon ballong, plastbit eller något över det).
Marklevande geckos skulle nog inte heller passa bra, alldeles för hög luftfuktighet för de flesta arterna. Om TS håller sig till parametrarna hon redan nämnt kommer hon både ha bäst växtlycka och med microgeckos har du nästan inga begränsningar med växterna gällande varken ömtålighet eller giftighet (sålänge du undviker supergiftiga eller ytligt giftiga) växter. De är 100% tittdjur på grund av deras ömtåliga hud, men väldigt trevliga att titta på.