Bilder och prat om grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83

733
297
markusbabs:
Vanligt kranvatten.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Vanligt kranvatten även här :) 

733
297
markusbabs:

Kom på en ny funktion på kameran så delar en bild på resultatet. Bilden är tagen i terrariet. Inget photoshop!

229
124
CJBReptiles:
DannyF skrev:
Ja fixar nog pinne i frigolitlåda men tar med örngott med. Fick inge svar på min fråga angående osmos vatten. Sprayer ni det på ormen eller har ni vanligt vatten som dricksvatten till era ormar? :) 

Osmosis vatten i regnsystemet och kranvatten i vattenskålen. Ormarna dricker ju även dropparna från regnsystemet, men det ska nog inte vara någon fara.

83
44
Michael_B:
Jonas_ skrev:

Tycker fortfarande det låter oerhört överkrångligt att gjuta in slingan i cement men det är bara köra på det om du anser det är bäst & enklast :) Vi har olika åsikter i den frågan helt enkelt :)

Varför inte göra det enkelt men få ut samma effekt? Lägg en platt sten ovanpå mattan eller slingan, & vipps så har du en liknande lösning men bra mycket enklare, skippa att gjuta är mitt tips :)

Det är samma princip som när du lägger värmeslingor i ett golv i huset. Du gjuter in slingorna i en gjutmassa för att få en jämnare och mer konstant temperatur på golvet. Lägger du golvskivor direkt på slingorna så går värmen åt sidorna utan att värma skivorna så mycket och lägger du dom utan något som helst så får du en väldigt ojämn temperaturkurva som är svår att få ording på. Jag skulle nog oxå gjuta in slingorna för att få en jämnare och lätthanterligare temperatur.

342
183
DannyF:
CJBReptiles skrev:

Osmosis vatten i regnsystemet och kranvatten i vattenskålen. Ormarna dricker ju även dropparna från regnsystemet, men det ska nog inte vara någon fara.

okej :) mitt bygge som ja håller på med så kommer den större delen av markytan bestå av vatten i form av ett akvarium.
så frågan är om min orm kommer att gå ner att dricka där.
om ormen enbart dricker osmosvatten tillsätter ni någon näring/vitaminer när ni matar era ormar? sett att det finns någe pulver som man kan pensla på?

229
124
CJBReptiles:
DannyF skrev:

okej :) mitt bygge som ja håller på med så kommer den större delen av markytan bestå av vatten i form av ett akvarium.
så frågan är om min orm kommer att gå ner att dricka där.
om ormen enbart dricker osmosvatten tillsätter ni någon näring/vitaminer när ni matar era ormar? sett att det finns någe pulver som man kan pensla på?

Ja ormen kommer nog att dricka där. 
Osmosvatten vet jag ingen som har som dricksvatten till sin orm.
Jag kör med miner-all till mina ormar. Hanar får var trejde matning och honor varannan. Ungar och honor i avel får varje gång.

342
183
DannyF:
nej osmosvatten kan jag inte ha i akvariedelen, fiskarna klarar inte rent omsos.

en fundering till jag har är om ni kör speciell belysning för att få fram färgerna på ormen?
vet att vissa färgtemperaturer är bättre till ex fiskar för att få fram de färger man vill hos fisken.
har just nu led belysning på 6500k men ska uppdatera med fler men inte säker på vilken kelvin än.

Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:
DannyF skrev:
nej osmosvatten kan jag inte ha i akvariedelen, fiskarna klarar inte rent omsos.

en fundering till jag har är om ni kör speciell belysning för att få fram färgerna på ormen?
vet att vissa färgtemperaturer är bättre till ex fiskar för att få fram de färger man vill hos fisken.
har just nu led belysning på 6500k men ska uppdatera med fler men inte säker på vilken kelvin än.

Färgtemperatur har inget med färgåtergivning att göra. Leta efter lampor med högt Ra-värde (90+) och dagsljus som referens.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Pigall skrev:

Det är samma princip som när du lägger värmeslingor i ett golv i huset. Du gjuter in slingorna i en gjutmassa för att få en jämnare och mer konstant temperatur på golvet. Lägger du golvskivor direkt på slingorna så går värmen åt sidorna utan att värma skivorna så mycket och lägger du dom utan något som helst så får du en väldigt ojämn temperaturkurva som är svår att få ording på. Jag skulle nog oxå gjuta in slingorna för att få en jämnare och lätthanterligare temperatur.

Ni får givetvis göra precis som ni vill för min del :) Men min åsikt att det är ett oerhört jobb med att gjuta in värmeslinga i terrarium står fast, inget jag hade valt att göra iaf :) Finns så mycket bättre & enklare sätt. Lägg slingan i en cellplast (frigolit) i botten fungerar ju precis lika bra & på med en platt sten, kostar endast några få kronor till skillnad mot gjutningsmetoden. Men som sagt var och en får göra precis som dom behagar att göra, min poäng var bara att det blir enormt krångligt när slingan går sönder, för det gör dom tids nog. 

Hade jag haft ett enormt terrarium, jag pratar då över 10kvadrat, då kanske jag hade funderat på eran lösning med att gjuta. 

Sen hade det varit så himla bra borde väl flera i hobbyn använda gjutningsmetoden? Jag har faktiskt aldrig hört en enda privatperson som väljer att göra på det viset. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 83
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild