Bilder och prat om grön trädpyton.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83

733
297
markusbabs:
Se där :)  Hämtat djur hos honom för ett par år sen och jag kommer ihåg att han hade dush stänger som pinnar åt ormarna precis som på bilden :)

82
31
AMB:
Kommer din sorong därifrån?

733
297
markusbabs:
Nej det gör den inte.  Jag har inte mycket info alls om min, köpte den av en Daniel ( ej Reutfors) för ett par år sen och jag har ingen historik eller någonting, tyvärr.

157
376
curtus:
Evanjeline skrev:
Om det är en rubbning i hormonbalansen, händer det de vilda? Om det inte har något syfte borde det ju sållas ut så de som stannar grönast överlever, kan inte vara bra att förlora sitt kamoflage;P

Nu har jag ju aldrig varit å sett några Chondro i det vilda men det ska absolut hända även honor i naturen. Bör inte göra det svårare på nått sätt. Bara för att man är grön behöver inte det betyda att man har överlägset kamoflage. Det finns ju blå och gula trädpytons i det vilda med.
På en del High Yellow djur t.ex. så blir ju allt gult vitt när honorna blir gravida.

Andra exempel är Corallus hortulanus och Bothriechis schlegelii där ormarna finns i många skrikiga färger även i naturen och de djuren klarar sig utan att vara gröna=)

903
510
Evanjeline:
Jo jag vet de finns i andra färger i det vilda också, men där finns antagligen en anledning de är olika färger på de olika lokaliteterna. Varför vet jag inte, men en gissning är väl växtlivet.

157
376
curtus:
Jag tror inte att man ska se det så enkelt. 
Den stora mångfalden i regnskog, olika typer av växter och träd gör att ett kamoflage inte behöver vara grönt för att fylla sin funktion. Jag tror att t.ex. en gul-grön chondro eller en knallgul schlegelii är minst lika svår att upptäcka när den är bland tusentals blad och växter.
Olika växter har ju även olika färger och nyanser på bladen.

Därför tror jag inte t.ex en blå eller gul trädpyton har det svårare att smälta in i omgivningen än en grön.

Om man fortsätter på spåret med t.ex. Biak eller Kofiau när det gäller Chondros som till och från kan vara väldigt gula så tror jag snarare det handlar om isolerade lokaliteter snarare än att det finns växter där som skulle främja den gula färgen.
Båda är ö-lokaliteter och på så sätt isolerade och man kan tänka sig att det i det långa loppen blir till någon form av selektiv avel.

Det är mina tankar om detta=)

Lite OT
Jag har även många gånger hört det pratas om detta med kamoflage när det gäller albinodjur. Att albinodjur inte skulle klarar sig länge i naturen pga avsaknaden av deras naturliga kamoflage. Tror inte heller detta stämmer helt. Vad jag förstått så är många av de albinoormar vi idag har i fångenskap avkomma ifrån någon ursprunglig vildfångad albino. T.ex. kungsboor, blodpyton och tigerpyton om jag inte är helt ute och cyklar.
De fångade albinodjuren var ju inte nyfödda när de fångades så de har alltså överlevt trots avsaknaden av sin naturliga färg. Anledningen till att man inte ser så mycket albinos i det vilda borde ju snarare vara att chansen att 2st het. albino i det vilda parar sig med varandra är ganska liten.

Lång post men det var mina tankar om det hela iaf=)

82
31
AMB:
Tror inte heller att färgen påverkar kamouflage speciellt mycket. Det räcker egentligen att de ligger still.

903
510
Evanjeline:

Curtus du kan mycket väl ha rätt, och att jag övertänker det hela.

När det gäller albino finns det ju andra saker som medför att de inte överlever så bra i naturen, tex att de ofta är extremt känsliga för solljus. På en nattlevande reptil anar jag att de inte påverkar så mycket, så där kan finnas en anledning att de är vanligare. Likaså så har de flesta albinoreptiler fortfarande kamoflage, då de inte är helt vita. Det är samma med flera fåglar. De djuren som blir helt vita har förmodligen det mycket svårare att smälta in. Där finns även problemet med dövhet och albino. Jag vet inte riktigt vilka arter det omfattar, men med katter är det mer en regel än undantag att de är döva om de är albino, likaså kaniner. När det gäller människor har albinos oftast väldigt dålig syn, vet inte om vi är de enda som har det dock. Så ja, det är inte riktigt så enkelt som att de överlever sämre för de syns lättare, även om det är en del i det hela. Sen det här som du sa med hets så är det ju så att albinism är en naturlig mutation som upkommer så vitt jag vet hos alla arter. Som du säger måste båda föräldrarna bära anlag för det ska spridas vidare, men det kommer alltid dyka upp albinos naturligt.

157
376
curtus:
Det stämmer nog som du säger. Troligen är det vanligare med albinos som klarar sig länge i naturen på nattaktiva arter.

Förövrigt väldigt skoj att man i den här tråden kan diskutera på en vettig nivå utan massa spydigheter osv.
Och respektera varandras åsikter och tankar. Tummen upp för det!

903
510
Evanjeline:
Absolut!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 83
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild