Leafli03 skrev: Hej! Jag har ett 60x45x46 exo terra terrarium och skulle vilja ha en ödla i det men skulle vilja ha lite tips på vad som skulle kunna passa.
jag skulle hällst vilja kunna hantera djuret och att det inte är mini litet haha
har haft en leopard gecko i den tidigare :)
tsck på förhand :)
I det terrariet är inga marklevande ödlor över 20 cm lagligt (alltså är det för litet för en leopardgecko om du inte hade turen att få en liten individ).
Inga reptiler mår bra av att hanteras. De är solitära djur som bara blir stressade av hantering, även om deras kroppsspråk är svårt att avläsa då det skiljer sig från däggdjur (t.ex en leopardgecko som blundar av att bli klappat på huvudet njuter inte som en katt, utan vill skydda sina ögon och samma gäller en orm som kryper runt på golvet, den älskar inte att utforska nya platser utan försöker leta upp ett tryggt gömställe, en varm solplats eller mat och en ödla som kraftar på glaset i ett terrarium gör det för att det är något fel i terrariet (storlek, temperatur, ljusmängd, otrygg inredning osv) utan att fatta att det är värre utanför). Dessutom tar de fysisk skada av för lå lluftfuktighet och kalla, dragiga golv. Ett exempel är njursvikt.
Däremot finns det ju mer lätthanterliga ödlor såsom leopardgecko (som dock blir för stor för ditt terrarium) som bara är att plocka upp vid flytt, och snabba husgeckos som sitter i taket två rum bort innan man ens hunnit blinka. Trots detta är leopardgeckos inget gosedjur, utan bara ett djur som är enkelt att plocka upp vid flytt, städning och eventuella veterinärbesök.
Jag kan inte komma på några marklevande ödlor som är under 20 cm men ändå inte räknas som pyttesmå. Det finns många trädlevande runt 20 cm men de skulle behöva ett 45*45*60 istället. Det är lagligt med trädlevande ödlor upp till 20 cm också, men absolut inte moraliskt rätt enligt mig då de måste ha mer höjd. Trädlevande på upp till 12-13 cm skulle jag säga är max för trädlevande i din burk.
Du har ju t.ex vipergecko som är stor nog att ta absolut nyfödda dubianymfer, sedan har du också släkten som Nephurus, Tarentola osv, alla dessa är ganska långsamma av sig så därför lätta att ha och göra med vid flytt, något som inte kan sägas om husgeckos och små Phelsumas. Bauers kameleontgecko kanske fungerar men vet inte hur lugna eller spralliga de är.