Nybörjarfrågor gällande ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
4
Madeleine:
Hej! Ber om ursäkt om några av mina funderingar har besvarats tidigare. Eftersom det är så pass specifika frågor tänkte jag att det vore bäst att skapa en egen tråd.

Det är så att jag funderar på att skaffa en ödla. Inte i den närmaste framtiden utan snarare minst ett år framåt (då jag t ex. eventuellt ska flytta om ett år och vill ha allt sådant avklarat innan jag tar på mig ansvaret för en ödla). Men jag vill ändå bli påläst och se om det verkligen är ett djur som passar mig, och som jag kan ta bra hand om.

En del frågor kan jag säkert få svar på genom att Googla (vilket jag redan har gjort), men jag tycker att det alltid ger mer att höra med erfarna personer snarare än att bara läsa mer eller mindre identiska texter.

Min första fråga är den klassiska ”vad är en bra ödla för mig?”.

Vad jag söker är en ödla som inte nödvändigtvis är handtam (alltså att man kan ta upp den ofta) men det skulle vara kul om den gick att handmata ibland, så att det blir någon typ av interaktion förutom när man byter ut vatten och matar den.

Storleksmässigt tänker jag mig någonting på kanske 20-35 cm som vuxen men det är egentligen inte det viktigaste, annat än att det kan vara svårt att se riktigt små ödlor. Jag har för närvarande plats för ett stort terrarium (en tom yta på 2 x 1.8 meter) men har väl inte tänkt använda hela ytan även om det är en möjlighet. Men det kan ju ändras om jag flyttar.

Nattaktiv eller dagaktiv är rätt så irrelevant då jag ofta jobbar kväll hemifrån ändå.

Jag har tid och intresse av djur (har inte haft reptiler tidigare, men en uppsjö av mer vanliga djur antingen själv eller i familjen när jag växte upp: katter, hundar, olika typer av gnagare, fiskar, fåglar…) så jag är van vid att lägga ner mycket tid på att rengöra burar och sådant. Däremot vore det givetvis skönt med någon ödla som är relativt lättskött, alternativt där dess behov av värme och fukt kan tillgodoses genom automatisering till viss grad. Min pojkvän har leopardgeckos och de verkar hyfsat lättskötta när terrariet är välinrett och automatiserat. Värmematta med olika tidszoner, till exempel.

En annan fråga är hur man gör med foder? Jag bor i Dalarna så det finns inte många (kanske inga?) djuraffärer som säljer levande insekter. Köper man då av en privatperson eller är det lämpligare att skapa en egen ”avelsstation” för t ex. syrsor? Är det svårt att komma igång med i så fall?

Hur ser ni på det här forumet på bioaktiva terrarium? Jag tycker det är snyggt och spännande med levande växter, insekter och dylikt, men undrar om det är svårt att komma igång med eller rentav svårare/jobbigare än att inreda med fejkdekoration? Är det bättre som nybörjare att bara köpa dekorationer i djuraffären och gå över till mer avancerade inredningar när man är mer erfaren?

Sist men inte minst: är det någon som vet hur mycket som går åt till t ex. foderkostnad och el varje månad? Till exempel till en leopardgecko eller skäggagam? Jag vet att många har flera reptiler så det är svårt att säga, men kan någon indikera om det rör sig om en tusenlapp eller mer per månad? Startkostnaden är irrelevant, är mer intresserad av vad man bör avsätta till ödlan mer långsiktigt, minus eventuella veterinärbesök då sådant varierar kraftigt.

PS. Vad gäller själva terrariet lutar jag åt att specialbeställa av någon privatperson eller företag, då de flesta terrarium jag sett i djuraffärer i mitt tycke är lite väl små för vuxna djur.

Medlem i SkHF
403
292
ZDC:

Angående vilken ödla så har Clint's reptiles väldigt bra videos där han listar upp olika ödlor och poängsätter den utifrån olika faktorer, han listar även upp de 5 bästa ödlorna osv. 

Angående foder, det finns ödlor som inte behöver insekter utan lever på grönt eller mat i pulverform som blandas med vatten. Dabbagamer lever på grönsaker, de tar en och en annan insekt då och då men det är inte den huvusakliga födan. Blåtungad skink käkar mer frukt och grönt än insekter. 
Sen har du de som mest käkar pulverfoder, Ögonfransgecko, gargoylegecko, Chahoua gecko, Leachie gecko och många fler. 

Större ödlor som varaner och Teju, teju äter både grönt frukt och kött medan varanerna kan du ge möss, råttor och kycklingar. Det finns så många olika arter att fundera på och bara du kan avgöra vilken art som passar dig bäst då det handlar mycket om preferenser vad man tycker är snyggt osv. 

10
4
Madeleine:
Tack för tipset! Jag har tittat på några av Clint's videoklipp sedan tidigare, men ska sätta mig in i allihop nu tror jag.

Jag har ju mycket tid på mig att bestämma mig, men lutar just nu åt någon medelstor ödla som äter mestadels grönt och eventuellt kycklig/ägg (vilket jag förstått att t ex. tejun kan göra ibland när den är fullvuxen). Älskar verkligen tejuns beteende och personlighet, men storleken den kräver är ett bekymmer då jag definitivt kan ge den det minsta tillåtna utrymmet, men gärna skulle vilja ge den mer än så. Annars har vi (minus eventuella maskar och syrsor) mer eller mindre samma diet, så det vore enkelt att helt enkelt köpa mer av de grönsaker, frukt och kött jag själv äter.

Så jag ska kika vidare. Men såväl dabbagam som blåtungad skink och ögonfransgecko verkar ju lovande också, och kanske mer realistiska för en nybörjare.

Ett stort tack för svaret återigen!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild