Inaktiv leopardgecko som inte vill äta - tips och råd emottages tacksamt

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
2
Jonas_Sandstedt:
Hej, jag tog över en cirka tre år gammal leopardgecko (hane) för cirka två månader sedan. Han fick flytta hem till oss i sitt befintliga terrarium med lampor och inredning. Den tidigare ägaren förklarade att han brukade mata med 1-2 kackerlackor var tredje eller fjärde dag, ödlan hade ogärna ätit mask och inte fått tag i syrsor. Hos oss har det har varit cirka 27-28 grader i den varma delen och cirka 23-24 grader i den svala delen om dagarna och rumstemperatur om natten. Han har under denna tid ätit några få (åtminstone två) kackerlackor och visar sig sällan. Han har helst hållit till i den svala delen om dagarna, och vi har nu sänkt temperaturen i den varma delen till cirka 25-26 grader och han har nu börjat röra sig lite mer i terrariet. Vi har lagt fram kackerlackor, mjölmask och syrsor, och han är helt ointresserad (förutom de två gånger vi sett honom ta en kackerlacka). Vi har under denna tid lagt in ett flertal kackerlackor som vi antingen lagt tillbaks i deras behållare direkt när han varit ointresserad, alternativt hittat pigga och glada flera dagar senare när vi lämnat kvar kackerlackan.
Svansen som från början varit tjock börjar bli smalare. Han bajsar 1-2 gånger per vecka (i samma hörn varje gång), och vi badar honom en gång per vecka. Han har en vattenskål, vi har haft fuktig mossa i en behållare som han aldrig besökt vad vi vet, och vi duschar vatten in i terrariet några gånger per dag. Vi har känt på hans mage, och den förefaller mjuk och fin. Vi är oroliga för att han inte äter och är inaktiv, är det någon som har några tips?
hälsningar Jonas

Administratör
Medlem i SHF
273
291
SvitjodsReptiler:
Jonas_Sandstedt skrev:
Hej, jag tog över en cirka tre år gammal leopardgecko (hane) för cirka två månader sedan. Han fick flytta hem till oss i sitt befintliga terrarium med lampor och inredning. Den tidigare ägaren förklarade att han brukade mata med 1-2 kackerlackor var tredje eller fjärde dag, ödlan hade ogärna ätit mask och inte fått tag i syrsor. Hos oss har det har varit cirka 27-28 grader i den varma delen och cirka 23-24 grader i den svala delen om dagarna och rumstemperatur om natten. Han har under denna tid ätit några få (åtminstone två) kackerlackor och visar sig sällan. Han har helst hållit till i den svala delen om dagarna, och vi har nu sänkt temperaturen i den varma delen till cirka 25-26 grader och han har nu börjat röra sig lite mer i terrariet. Vi har lagt fram kackerlackor, mjölmask och syrsor, och han är helt ointresserad (förutom de två gånger vi sett honom ta en kackerlacka). Vi har under denna tid lagt in ett flertal kackerlackor som vi antingen lagt tillbaks i deras behållare direkt när han varit ointresserad, alternativt hittat pigga och glada flera dagar senare när vi lämnat kvar kackerlackan.
Svansen som från början varit tjock börjar bli smalare. Han bajsar 1-2 gånger per vecka (i samma hörn varje gång), och vi badar honom en gång per vecka. Han har en vattenskål, vi har haft fuktig mossa i en behållare som han aldrig besökt vad vi vet, och vi duschar vatten in i terrariet några gånger per dag. Vi har känt på hans mage, och den förefaller mjuk och fin. Vi är oroliga för att han inte äter och är inaktiv, är det någon som har några tips?
hälsningar Jonas

Jag skulle vilja fråga varför ni badar en ödla som lever i ett torrt klimat? Sen så är leopardgeckos nattaktiva och är oftast gömda under dagen

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:
Jonas_Sandstedt skrev:
hälsningar Jonas

1. Hur ser inredningen ut (en bild säger mer än 1000 ord)? Det är en viktig del att få ödlan att känns sig trygg som ofta glöms bort mellan alla temperaturkrav osv. Sprayar några gånger per dag låter ganska mycket, det är ju ett ökendjur.

2. Hur mycket (om något utöver badet) hanterar ni den? Jag tycker bad låter extremt onödigt sålänge den inte har förstoppning eller har skinn som har fastnat. Det är ett stressmoment och om den har en stor vattenskål så den kan bada i terrariet ser jag ingen anledning till det. Som sagt, det är ett ökendjur.

3. Hur mycket gömmer den sig? Hela dagarna eller hela dygnet? De är nattaktiva (eller rättare sagt aktiva under gryning och skymmning; crepescular) och om dom har bra gömställen händer det ibland att man inte ser skymten av dom dagtid. 

4. En bild på honom hade inte skadat heller

5. Vissa leopardgeckos är tydligen kräsna med maten. Helt plötsligt kan dom bestämma sig för att sluta äta en viss insekt som de ätit hela livet, för att sedan byta favorit. 

Och sluterligen: 6. Hur stora insekter ger du? Syftar mest på kackerlackorna eftersom de är dom enda som kan bli större än passande till en 3 årig. Jag var i en djuraffär och dom klagade på att leopardgeckorna inte åt och om dom inte åt fick dom gå utan mat. Jag frågade vad dom matade med och de tog fram en adult dubia som var större en geckons huvud, och defenitivt större än vad geckon kunde hantera. En bra tumregel är att bytet ska vara lika stort som avståndet mellans geckons ögon (zofobas och mjölmask antar jag är ett undantag eftersom dom är långa och smala)

5
2
Jonas_Sandstedt:
Tack för svar!
Avseende bad: Vi badar honom en gång per vecka sedan tre veckor då vi lägger honom i en balja med några centimeter med cirka 25 grader varmt vatten i cirka 15 minuter efter tips från Göteborgs Zoologiska - ifall han hade förstoppning. Detta har varit en åtgård som vi försökt med den sista tiden eftersom han inte äter. Det kanske har ledit till mer stress än nytta.

1+4. En bild av terrariet bifogas nedan, det har 90*40cm bottenyta med sand av typen Rådasand. Behållaren med fuktig mossa (en liggande kruka) har tagits bort. Även en bild av ödlan bifogas. Vi har prövat att spraya vatten lite oftare de senaste två veckorna då vi läste att en för torr miljö kan resultera i att ödlan går in i en lättare dvala och då äter mindre. Det har dock inte gjort någon skillnad.

2. Vi har hanterat honom någon gång per vecka då vi haft honom i handen och låtit honom klättra omkring på våra axlar.

3. Förut har vi nästan inte sett honom alls, ibland har han gått till vänstra bortre hörnet bakom plastväxten och tryckt sig mot glaset, vår gissning har varit att han tycker det har varit för varmt om dagen, varför vi igår har dragit ned styrkan på värmelampen till vänster. Efter denna temperatursänkning har han promenerat omkring mer i terrariet under dagen, uppskttningsvis 2-3 gånger per dag. 

5+6. Vi har de senaste två veckorna testat med mjölmaskar, syrsor och även köpt mindre kackerlackor som vi testat (både med och utan vitaminberikat kalk), men inget av detta verkar intressant. De tidigare kackerlackorna som vi fick med från förra ägaren har varit relativt stora, cirka 3cm långa, de två vi sett honom äta har dock varit av det senare större slaget.

Medlem i GHF
3149
1761
EmanuelKarl:

Jonas_Sandstedt skrev:
Tack för svar!
Avseende bad: Vi badar honom en gång per vecka sedan tre veckor då vi lägger honom i en balja med några centimeter med cirka 25 grader varmt vatten i cirka 15 minuter efter tips från Göteborgs Zoologiska - ifall han hade förstoppning. Detta har varit en åtgård som vi försökt med den sista tiden eftersom han inte äter. Det kanske har ledit till mer stress än nytta.

1+4. En bild av terrariet bifogas nedan, det har 90*40cm bottenyta med sand av typen Rådasand. Behållaren med fuktig mossa (en liggande kruka) har tagits bort. Även en bild av ödlan bifogas. Vi har prövat att spraya vatten lite oftare de senaste två veckorna då vi läste att en för torr miljö kan resultera i att ödlan går in i en lättare dvala och då äter mindre. Det har dock inte gjort någon skillnad.

2. Vi har hanterat honom någon gång per vecka då vi haft honom i handen och låtit honom klättra omkring på våra axlar.

3. Förut har vi nästan inte sett honom alls, ibland har han gått till vänstra bortre hörnet bakom plastväxten och tryckt sig mot glaset, vår gissning har varit att han tycker det har varit för varmt om dagen, varför vi igår har dragit ned styrkan på värmelampen till vänster. Efter denna temperatursänkning har han promenerat omkring mer i terrariet under dagen, uppskttningsvis 2-3 gånger per dag. 

5+6. Vi har de senaste två veckorna testat med mjölmaskar, syrsor och även köpt mindre kackerlackor som vi testat (både med och utan vitaminberikat kalk), men inget av detta verkar intressant. De tidigare kackerlackorna som vi fick med från förra ägaren har varit relativt stora, cirka 3cm långa, de två vi sett honom äta har dock varit av det senare större slaget.

Tips från den djuraffären skulle jag glömma. Bara för att dom har många djur betyder det inte på långa vägar att dom är kunniga. Köp, ta tips från privatpersoner istället. Jag sponsrar helst inte en butik där det bor klockgrodor och jemenkameleont tillsammans, dom matar leopardgeckos med apelsin och regelbundet säljer små gulliga stäppvaraner till folk som är okunniga. Det är troligen förklaringen till att det konstant dyker upp  misskötta stäppvaraner på blocket konstant där runt omkring.

Vissa har problem med att ödlan äter av sanden vilket inte är så bra och då kan de få förstoppning. I USA är det total nolltolerans mot att ha djur på sand men i Sverige är det vanligast. Min motivering till att inte ge dom sand ärat det är helt onaturligt. Kom lever i klippiga områden och grässlätter med hårt packad jord. 

Det finns två läger gällande hantering eller ej. De som är emot hantering lägger fram mängder med studier och bevis för att det 1. är stressigt (vilket många inte märkereftersom reptiler har ett kroppsspråk som absolut har utvecklats till att förstås av människor) och 2. är helt fel livsmiljö (temp och luftfuktighet) vilket även korta stunder kan vara väldigt farligt. Diskussion liknar flat earthers-debatten (fakta mot gissningar). Oavsett vilket läger du tillhör så är det viktigt att lämna den i fred nu tills den har bott in sig ordentligt i terrariet.

Terrariet ser bra ut, men jag hade öst in mycket mer inredning. All öppen yta är ganska onödig.Hur många gömställen (alltså gömställen där du inte ser skymten av den när den är där) har du? En bra tumregel är ett på den varma sidan, ett på den kalla och en fuktgrotta med fuktig mossa och en liten öppning (samt att det inte bara är bottensubstrat under utan typ en glasslåda med hål i locket.

När ser ni honom traska runt? De ska gömma sig dagtid, så är det på kvällen ni ser han?

5479
4193
Tropfrog:
Kan det inte vara så att den burmerar? I sådana fall är det bara att vänta.

Mvh
Magnus 

5
2
Jonas_Sandstedt:
Tack igen för tips, vad kan man använda istället för sand, finns det något annat att köpa i djuraffärerna? Hur gör ni som inte använder sand för  leopardgecko?

Då lämnar vi honom ifred och avstår från fortsatta bad samt sätter tillbaks krukan med fuktig mossa.

Jag undrar om han burmerar så länge, vi har ju haft honom i två månader och han har vad vi vet endast ätit två kackerlackor. Om han burmerat hela tiden, hur "väcker" man honom - är det bara att vänta ut honom i så fall? Det jag läst förut är att burmering kan bero på att det är för torrt, det är därför vi duschat med vatten flera gånger per dag.  

Vi har sett honom vid lite oregelbundna tider, oftast när vi lyft på ett gömsle för att ge honom mat på dagen eller på kvällen (som han luktat på och sedan ratat - vänt bort huvudet och gått iväg), när han gått från ett gömsle på den varma sidan till den kalla sidan eller tvärtom (max en gång per dag), samt när han tryckt sig mot glaset på vänstra sidan som jag beskrivit ovan. Det sistnämnda har bara skett på dagen, där vi (kanske felaktigt) tolkat det som att han tycker det är för varmt, då har suttit så i flera timmar. Vi har inte märkt någon ökad aktivitet vid skymningstid, men på natten vet vi inte vad han gör.

Han har visat sig mer på dagen och gått runt i terrrariet mitt på dagen efter temperatursänkningen som vi gjorde i början av veckan genom att dra ner effekten på värmelampan på den varma delen. Mat har fortfarande varit ointressant.

248
40
Yoshi123:
Jag tror att din gecko brumerar för min brumerar så här års (hon brumerar från februari/mars-april/maj men det varierar och jag skulle tipsa angående inredningen att köpa en fake grotta eller liknande. ha tålamod de kan kara sig länge utan mat när de brumerar så länge svansen är tjock och fin. BTW han är väldigt fin.

5
2
Jonas_Sandstedt:
Tack Yoshi
Jag hoppas du har rätt! Vi får hålla ett öga på honom
mvh
Jonas

Medlem i NHF
164
119
Draknastets_Reptiler:
De flesta av mina är också loja denna tiden på året. De äter ytterst lite de drickert men inte mycket. Jag har matta som underlag till mina. Det är inte optimalt har jag fått höra, men det är bättre än sand. Ska flytta om dem lite framöver här, och då kommer jag också byta substrat till dem.

Ett av terrarierna där jag har Leopardgecko.Kommer ändra en hel del i inredningen innan jag flyttar hit mitt ena avelspar. Bor en gammal avelshona här nu, men hon ska få flytta till "äldreboende" ;)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild