Jonas_Sandstedt skrev:
Hej, jag tog över en cirka tre år gammal leopardgecko (hane) för cirka två månader sedan. Han fick flytta hem till oss i sitt befintliga terrarium med lampor och inredning. Den tidigare ägaren förklarade att han brukade mata med 1-2 kackerlackor var tredje eller fjärde dag, ödlan hade ogärna ätit mask och inte fått tag i syrsor. Hos oss har det har varit cirka 27-28 grader i den varma delen och cirka 23-24 grader i den svala delen om dagarna och rumstemperatur om natten. Han har under denna tid ätit några få (åtminstone två) kackerlackor och visar sig sällan. Han har helst hållit till i den svala delen om dagarna, och vi har nu sänkt temperaturen i den varma delen till cirka 25-26 grader och han har nu börjat röra sig lite mer i terrariet. Vi har lagt fram kackerlackor, mjölmask och syrsor, och han är helt ointresserad (förutom de två gånger vi sett honom ta en kackerlacka). Vi har under denna tid lagt in ett flertal kackerlackor som vi antingen lagt tillbaks i deras behållare direkt när han varit ointresserad, alternativt hittat pigga och glada flera dagar senare när vi lämnat kvar kackerlackan.
Svansen som från början varit tjock börjar bli smalare. Han bajsar 1-2 gånger per vecka (i samma hörn varje gång), och vi badar honom en gång per vecka. Han har en vattenskål, vi har haft fuktig mossa i en behållare som han aldrig besökt vad vi vet, och vi duschar vatten in i terrariet några gånger per dag. Vi har känt på hans mage, och den förefaller mjuk och fin. Vi är oroliga för att han inte äter och är inaktiv, är det någon som har några tips?
hälsningar Jonas
1. Hur ser inredningen ut (en bild säger mer än 1000 ord)? Det är en viktig del att få ödlan att känns sig trygg som ofta glöms bort mellan alla temperaturkrav osv. Sprayar några gånger per dag låter ganska mycket, det är ju ett ökendjur.
2. Hur mycket (om något utöver badet) hanterar ni den? Jag tycker bad låter extremt onödigt sålänge den inte har förstoppning eller har skinn som har fastnat. Det är ett stressmoment och om den har en stor vattenskål så den kan bada i terrariet ser jag ingen anledning till det. Som sagt, det är ett ökendjur.
3. Hur mycket gömmer den sig? Hela dagarna eller hela dygnet? De är nattaktiva (eller rättare sagt aktiva under gryning och skymmning; crepescular) och om dom har bra gömställen händer det ibland att man inte ser skymten av dom dagtid.
4. En bild på honom hade inte skadat heller
5. Vissa leopardgeckos är tydligen kräsna med maten. Helt plötsligt kan dom bestämma sig för att sluta äta en viss insekt som de ätit hela livet, för att sedan byta favorit.
Och sluterligen: 6. Hur stora insekter ger du? Syftar mest på kackerlackorna eftersom de är dom enda som kan bli större än passande till en 3 årig. Jag var i en djuraffär och dom klagade på att leopardgeckorna inte åt och om dom inte åt fick dom gå utan mat. Jag frågade vad dom matade med och de tog fram en adult dubia som var större en geckons huvud, och defenitivt större än vad geckon kunde hantera. En bra tumregel är att bytet ska vara lika stort som avståndet mellans geckons ögon (zofobas och mjölmask antar jag är ett undantag eftersom dom är långa och smala)