Mögel i terrariet!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

2
0
stinamk:

tack för alla svar!

Det är ett träterrarium, 120x60 cm, hittar ingen bild nu, men kan fixa! :)
Det sitter "galler" i båda kortsidorna, ett uppe och ett nere. Gallret är ca 10x20 cm eller så, de är den ventilation som finns.

Har en luftfuktare som står i terrariet, den går på timer och är igång 30 min 4 ggr/dygn..

Väldigt smart det där med att ha en fläkt i terrariet, det ska jag kolla upp om jag kan fixa på något sätt :)

Medlem i SHF
61
75
Joachimlofgren:
Väcker liv i denna.

Hur gör man för att skydda djuret från fläkten? Dom jag sett är öppna, blir det inte skivat terrarie-djur...?

Har problem vid varma dagar att temperaturen blir för hög och samma i hela terrariet. 
Min tanke var att antingen pressa ut varm eller få in kall luft. Men vill inte få någor drag då det kanske är negativt för ormen. Eller så kanske det hjälper att bara få bätte cirkulation genom att ha en fläkt invändigt?

903
510
Evanjeline:

Borde du inte kunna sätta finmaskigt nät runt? Om du inte har värst superfläkten behöver du inte vara orolig för ett skivat djur iaf. då alla normala datorfläktar kan man stoppa in ett finger i och den bara stannar utan skada, men det betyder ju inte att en svanstipp eller något inte kan fastna och ta skada.

För övrigt, om någon läser detta och har problem med mögel rekomenderar jag starkt biosubstrat med hoppstjärtar och gråsuggor som lösning. Behöver inte rengöra något eller byta substrat (om du har et substrat de kan gå i vill säga) utan bara slänga in dem så sköter de allt.

114
73
Lunde:
Jag limmade på myggnät med limpistol och det funkar fint. 

11
3
Seth:
Sätt i en kultur med hoppstjärtar och andra nedbrytare.
Har oxå röd Regnbågsboa och en luftfuktighet på 70-80%.
Har lekakulor i botten av terrariet med fiberduk och sedan en blandning av jord och torv.
Då minskar man även risken med att få en syrefattigt förutnelse i botten av substratet.
I ventilationsväg har jag standard lite nät på en kortsidan och lite uppe. Inga fläktar eller något.

155
39
kosinuss:
Hvis du vil bruke datavifte så kan du koble den til ett adapter som går på 12 volt -9 volt-5 volt så kan du se hva som passer deg best.

194
16
hambergaren:
Väcker liv i denna tråden.
jag funderar lite på om det skulle funka med datafläktar på luftutsläppet på terrariet. Jag har nu 3 terrarium som är 80x60cm och 40cm höga. Sen 1 hål på höger och vänster sida som är ca 7cm i diameter. Dessa sitter ungefär halvvägs upp på sidorna. Sen har jag ett hål på baksidan som sitter högre upp som också är ca 7cm i diameter. Luftfuktigheten håller sig på ca 45-50% om jag inte sprayar. (Har majsorm och KP).

Funderar på om det är för dålig ventilation då det inte sjunker under 45. Och tänkte att det kunde vara smidigt med små data fläktar på hålet på baksidan längst upp. Blir det drag då tro?

Vad använder ni till fläktarna som stömkälla? Funkar en gammal mobilladdare på 5volt? :)

2966
1648
Hoggaforfan:
Det blir drag men hur mycket är svårt att säga.
5V är minimum när den är kopplad till en dator så mobilladdaren bör fungera fint.
Det är först under den volten det kan bli problem och en del fläktar vägrar starta medans en del klarar neråt 3V.

155
39
kosinuss:
5v på datafläkt da är det inte mycket drag i botten. 

2966
1648
Hoggaforfan:
För mycket drag är inte bra ;-)
70mm fläkt blir inte mycket ventilation av men hjälper nog en del ändå.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild