Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1245
473
leedragon:

anders, fåglar är varmblodiga, ödlor och grodor har kalt blod, där är skillnaden tillräckligt stor för att inte behandla de likadan.

ja visst det finns visa socila ödlor men de är så  på grund av deras evolutiva vägg, krokodiller  bor i större grupper för att kunna slitta köttet med hjälå av andra när de rycker i köttet, samma sak med komodo varaner, sen finns det nån australiensk ödla som lever i par  och är sociala med  varandra, finns visa ödlor  som tar han om sina ungar, men inget av det  är en socialt beteende mot människor eller det sätt som vi  uppfattar det social.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Patch,
Man förstår att du blir arg på grund utav de felhanteringar du sett i och med de djur du fått ta hand om. Du ska ha en klapp på axeln för din dedikation.

Jag är väl mer en nej-sägare än ja-sägare, och det är nog få personer som vill att deras djur ska vistas i fel miljö. Motsägande argument är för att få igång en diskussion och det är inte oftast svart eller vitt, inte ens vad gäller hantering. Argumenten om positiva effekter(som står i tråden och även i min sammanfattning) av hanteringen är ofta uppfyllda med väldigt sällan och lite hantering så det blir snarare en fråga om hur sällan/ofta man bör hantera djuren. De allra flesta klarar sig säkert bra i samband med att man städar, och/eller utfodrar.

Njurarna bör för övrigt inte bli sämre i generationer, utan snarare bättre då (O)naturlig selektion tar kål på de djur med sämre njurar.

276
119
Maqea:

På tal om stress. =) Det finns nått som heter stereotypiskt beteende. Stereotypiskt beteende är, bland annat, resultat av att vara instängd. Naturligtvis bör "inhängnaden", läs terrariet, vara bra men det kan i alla fall behövas stimulans. Inte nödvändigtvis utanför terrariet men det har i tråden skrivits om stimulans är nödvändigt eller inte så därför tar jag upp det. Jag har hittat en del artiklar på engelska som gäller reptiler men jag har inte hunnit läsa dem ännu.

www.uppsatser.se/uppsats/314a85a8bb/

stud.epsilon.slu.se/4762/

stud.epsilon.slu.se/1592/1/larsson_m_100708.pdf

stud.epsilon.slu.se/4027/

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att de finns reptiler som bor i grupp är de väl inge snack om? Kolla på kajmaner, landsköldpaddor, havsleguaner, strumpebandssnokar, huggormar, skallerormar, skäggagamer och Ackisar för att nämna några stycken

Att tolka det som socialt beteende... ja varför inte? Är det samma sociala beteende som fåglar har? eller som människor som faktiskt bor ihop med folk och älskar varandra? Nej troligen inte :(

Finns det reptiler som har en partner resten av livet? Absolut! Ett flertal skinkar om jag inte missminner mig bildar par... Är detta samma partnerskap som hos fåglar... njaa... till en viss del kanske? sörjer de varandra om den andra går bort? Vet fakiskt inte det... Vet inte om reptiler är kapabla att känna kärlek och sorg? Har själv haft både Leguaner och Agamer i grupp... har aldrig märkt där om någon verkat sakna den andra om någon försvunnit.

Haft sköldpaddor och lika så där... inte märkt på dem att de skulle sakna sin rumskamrat.

Vet folk som haft kajmaner i hop... samma sak där... inte verkar de sakna varandra vid försäljning eller eventuellt dödsfall (och de är ju faktiskt närmast släkt med fåglar inom reptilsläktet)

finns de folk som tolkar vissa saker som sorg och kärlek? troligen! Men de är ju inte samma sak som att de stämmer....

Kan reptiler (vanligtvis större ödlor) känna igen sin "skötare"/ägare? De är jag övertygad om! Betyder detta att reptiler känner känslor för ägaren eller kan detta ha med instinkter att göra? Jag tror tyvärr mer på de sistnämnda... Precis på samma sätt som reptiler kan minnas vattenhål och eventuella matställen så tror jag de kopplar oss till mat/vatten snarare än ÅHH där är min gulliga lilla partner! (bygger detta på samma teori som att de inte verkar sakna oss när vi inte är där)

För att återgå till hanteringen:

Tror ingen här förespråkar nolltolerans här? Jag kan ta fram min ödla för att visa min son, min sons kompisar eller även mina kompisar... Det händer inte ofta men de händer... och detta sker för att öka ett intresse för ett ofta missförstådd djurgrupp! för mina reptiler är nått jag verkligen brinner för! Skulle aldrig göra detta i tron att min ödla skulle må bra av det.... inte ens att han gillar det! Detta är rent egoistiskt men med en baktanke att reptiler i längden tjänar på det... (Naivt.... ja kanske... men vill gärna tro på det) Jag tror inte djuren dör för att de är ute i lägenheten i 5 minuter en gång i månaden.... de är inte de gångerna som är problemet! Problemet är när man gör sånt här till en vana.... Om man skriver detta på ett forum så kommer folk ALLTID tolka det som ja tycker han de är ok med 5 minuter 1 gång i månaden.... då är de ju ingen fara om det blir 10 minuter 2 gånger i månaden... och så kommer nästa som säger att JA men om han tycker det är ok med 10*2 i månaden så är det ju säkerligen ok med 15*5 (minuter/dagar) Och sen till sist så tycker nån person att de är ok med 3 timmar VARJE dag 365 dagar om året.... för de finns helt klart sånna människor.... jag har som sagt haft sånna djur hemma.... jag har sett sånna djur dö! och jag tycker inte djurplågeri med eller utan kunskap är ok! och om ett djur lider mer och mer för varje dag som går pga av egoistiska människor... ja då blir till och med jag förbannad (vilket flera av mina fd vänner har märkt!) och då säger jag va jag tycker!

Jag skiter faktiskt totalt i om jag råkar trampa nån på fötterna på ett sånt här forum! jag bryr mig om djuren... inget annat!

Behövde jag skriva en novell angående detta??? Troligen inte ;)

Kommer att fortsätta följa denna tråd.... men detta är mitt sista inlägg.... är det nån fråga som kommer upp som jag inte tycker redan är besvarad av mig eller nån annan så kommer jag skicka ett privat mess till denne

Maqea: texterna du länkar till handlar inte om reptiler (utom det om vattensköldpaddor så klart och även där står det hur viktiga miljöerna är... ska vattensköldpaddan oxå tas ut på golvet? eller ska man fylla upp badkaret för en ny stimulans?)

MvH Alex

1245
473
leedragon:

Ptach bra sagt

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

leedragon, men om ett djur är varmblodigt eller kallblodigt är väl knappast en anledning till att det ena är okej att hantera men inte det andra?

Jag ser väldigt många skillnader mellan amfibier och reptiler, och att behandla dem likadant känns i mitt tycke väldigt fel. Fåglar och reptiler är ju närmare besläktade och har ju ändå fler gemensamma saker än vad amfibier och reptiler har.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

JA... jag vet vad jag skrev precis MEN...

Räknas inte till och med fåglar som reptiler nu för tiden? :P

229
124
CJBReptiles:

Nej, men det är en stor skillnad på varmblodiga och kallblodiga djur, däggdjur och herptiler. Och visst är det en stor skillnad mellan amfibier och reptiler. Ömtåliga på olika sätt.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Instämmer, mycket bra skrivet Patch.

Om jag inte missminner mig så är skinken du pratar om Tiliqua rugosa. De sägs kunna ligga ett par dagar jämte och "sörja" om dess partner t.ex. blivit påkört och dött vid en väg.
Men självfallet svårt att veta vad de känner.

Förstår att det kan misstolkas och därför är denna tråd väldigt viktig då vi kan ta upp vad det rör sig om. De flesta personer kan säkert förstå anledningen och bli mer villiga att sköta deras djur på ett korrekt sätt om de får förklaringar än om man enbart säger "nej, hantering är fel!".

6
16
buddy:

Eftersom det mer eller mindre blev påhopp och kommentarer som att det skulle vara misskötsel efter mitt förra inlägg så vill kag utveckla min historia och berätta mer om hur detta egentligen var.

Leguanen jag valde att berätta om var drygt 5år gammal när jag hämtade honom. Jag hade tidigare haft 4st Leguaner som alla var skötta under konstens alla regler och självklart i terrarie. De var väldigt välmående.  Dock fick jag känslan av att de inte var speciellt smarta djur. Jag hanterade dem, men inte mkt.

Jag fick då syn på en annons om en Leguan som någon var tvungen att göra sig av med. Annonsen var skriven på ett sätt så att man i hast likagärna kunde tro att det var en hund de skulle göra av med. 

Jagbestämde mig för att köra dit,  väl innanför dörren och undran om vart ödlan fanns så ställer sig killen och kallar på honom. Jag började undra om han skämtade, men i samma sekund kom Leguanen springande ut i hallen och ställde sig tätt intill ägaren. Jag tänkte "det var nog ren tur" efter en lång diskussion med ägaren och fakta om just hans Leguan bestämde jag mig för att ta emot honom. När jag då säger "det blir väl lättast om jag hämtar buren så jag tar han i den? " Nej nej säger killen, bara säg att ni ska åka bil så hänger han med. Just då började jag fundera på om han var frisk. Men ta mig f-n, han gick snällt med ner till bilen. Dock var det bara ca 50 meter, men i centrala Helsingborg. Han satt i baksätet resan hem (12mil).

Jag hade hela tiden i tanken...ja måste hem och ta tag i ett större bygge av terrarie nu. Men samtidigt malde det i huvet vad killen sagt. Leguanen var uppväxt utan terrarie! Han hade fått rätt kost, uv och värme...men luftfuktighet? Jag har en bekant som är bosatt i Texas.  Han berättade att många har Leguaner där precis som vi har katt. Skillnaden är att de sover i en bur (i stil med en större fågelbur) luftfuktigheten där är lägre än vår och de har ett torrt klimat. 

Forts i nästa inlägg då sidan bråkar med android version...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild