Ursäkta Maqea men du säger ju i ditt inlägg att du låter ditt djur vara utanför terrariet ibland för att motverka den långvariga stress de utsätts för genom att vara instängd.
Du skriver:
Utifrån det här resonemanget tror jag att den kortvariga stress jag uttsätter mitt djur för när jag t.ex lyfter ut mitt djur ur terrariet uppvägs av den stimulans och motion de får av att vara utanför terrariet ibland och därigenom motverkar den lågvariga stress de utsätts för genom att vara instängda när de visar behov av att få komma ut.
Du pratar om ditt djur och att det utsätts för långvarig stress av att vara i sitt terrarium? Eller hur menar du? Du säger också att du den stress de utsätts av att vara i sitt terrarium uppvägs av att vara utanför det. Det är dina ord, inte mina. Det är därifrån jag får det. Dina ord ovan. Jag har aldrig sett ditt terrarium och vet inget om det mer än vad du själv säger.
Om ditt terrarium uppfyller alla krav för arten så behöver du inte ta ut leguanen eller? Din lägenhet uppfyller väl inte kraven för en leguan antar jag.
Att stress ofta påverkar immunförsvaret kan du läsa i vilken bok om medicin som helst. Både om människor eller om djur. Att detta är en vanlig orsak till att herptiler blir sjuka kan du också med lätthet kolla upp. Jag har nämnt två böcker. Att ha sitt djur i fel miljö är just sådan stress som påverkar immunförsvaret negativt och indirekt orsakar sjukdomar. Det är absolut inget jag kommer på eller på något sätt är kontroversiellt inom veterinärmedicin.
Anders:
Jag vill inte jämföra hantering med fåglar och hantering med herptiler. Det är som jag säger helt olika saker. Det går inte att jämföra och den diskussionen blir meningslös. Att diskutera om det är ok att hantera sociala ödlor blir också lite konstigt för mig. Finns det ödlor som är sociala med människor? Jag känner inte till några? Vilka tänker du på?
Och om en fågel, gnagare eller hund visar tecken på stress över att hanteras på ett visst sätt så kanske man skall fundera på varför och sen ändra på hanteringen. Inget konstigt med det?
Du har dock helt rätt i att när man väl upptäckt en sjukdom på en herptil så är det oftast för sent. Det stämmer. Men vissa av de sjukdomar du nämner kan man märka utan att hantera djuren. Bloating ser du utan att behöva hantera djuret. Bloating beror i sin tur oftast på att djuret varit i fel miljö (oftast fel temperatur) vilket orsakar stress och följdsjukdomar (som exempelvis bloating). Tumörer kommer ofta relativt långsamt och kan upptäckas i tid om du kollar var tionde dag. Du behöver alltså inte kolla varje dag. Det gynnar inte djuret. Olika sorters infektioner kan ett djur få när immunförsvaret inte kan bekämpa olika patogener till exempel när immunförsvaret blivit försvagat av stress. Och stress kan bero på felaktig hantering. Ser ni kopplingen?
Felaktig hantering kan leda till stress som kan leda till nedsatt immunförsvar som kan leda till sjukdom.
Jag tror också att vi pratar om olika saker när vi pratar om stress. Stress är inte alltid psykisk och det vi upplever när vi har mycket att göra. Stress kan vara fysiskt. Ett hjärta kan utsättas för stress, likaså andra inre organ. Om ett djur utsätts för fel miljö så utsätts dess lungor, njurar etc. för en stress. Det är bland annat denna stress jag pratar om som är skadlig för djuret. Denna stress påverkar djuret negativt och kan orsaka sekundära sjukdomar. Du ser den inte heller med blotta ögat. Jag undviker detta om jag kan. Jag tror inte att mina djur skadas nämnvärt av att hanteras var tionde dag, men jag vet egentligen inte. Dock är jag ganska övertygad om att en leguan som dagligen får gå omkring i en lägenhet kommer ta stryk. Likaså en gecko som tas ut varje dag.
Jag kan inte säga så mycket mer. Jag har mina åsikter som jag baserar på erfarenhet, litteratur och studier. Ni får gärna ha era åsikter. Ska vi nöja oss så?