Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

28
13
Jonte:

eftersom vi är inne på att minska hanteringen så mycket som möjligt, så kan man fundera lite kring de inlägg som  Anders skrv.

nackdelar med hantering utanför och även i terrariet:

1. fel klimat & miljö = är de värt att utsätta djuren för skadan dom får av Tex för låg fuktighet?

mitt svar: nej

2. stress hos djuret = är de värt att utsätta sitt djur för stress när man KAN undvika det (om man inte måste ta ut de vid tex flytt, städning mm)?

mitt svar: nej

fördelar:

1. för att lättare ha koll på hälsa = det är ju en fördel, men sen är de ju också en fråga om hur ofta man gör det?

2. för att inte ge skador på djur eller ägare vid hantering = antar att du menar de större djuren anders? det kan jag också se som en fördel men även där hur ofta? och med min v.salvator  (ungdjur) tar jag inte ut mer en vid stor städning, flytt, byte av terrarie mm. och det är tillräckligt med hantering för mej.

3. stimulans = behöver jag inte ta up för de har redan pratats om längre upp i tråden.

vad tycker ni andra om dessa för och nackdelar?

Medlem i GHF
175
372
Fredriko:

Anders: 

Böckerna ”Reptile care, the atlas of dieseases and treatments” vol I och II är två utmärkta böcker om man vill läsa om sjukdomar hos reptiler. Det finns andra böcker som ”exotic animal medicine for the veterinary technician” som också är bra. Bara att kolla upp om man är intresserad.

Maqea: 

Du tycker jag saknar nyanser och tycker att jag drar alla reptiler över en kam? Det är för att jag tycker inte att det finns nyanser i detta, i alla fall inga som man skall ta hänsyn till. Det kan mycket väl vara så att olika arter tar olika mycket skada av hantering. Men för mig spelar det ingen roll, de tar ju skada i alla fall. En skäggagam kanske tar mindre fysisk skada av att vara utanför sitt terrarium än en grön leguan men båda kommer ta skada. För mig handlar det inte om HUR MYCKET skada jag orsakar min herptil genom onödig hantering. Det faktumet att det orsakar skada räcker för mig för att undvika den så mycket som möjligt. Så för mig är nyanser inte viktigt. Vilka arter menar du klarar sig bra i längden av att vara i den miljön som är i en vanlig lägenhet i Sverige? Precis som Patch säger så även om ett djur klarar sig bra i bebyggda områden i Asien och andra länder så innebär det inte att det fungerar i Sverige i svenska förhållanden. Och även om det är svnska arter så fungerar det inte i en svensk lägenhet. Jag har själv "svenska" arter och de har jag i terrarium med bestämd luftfuktighet och temperatur som vilket djur som helst. De skulle dö snabbt i en lägenhet.

Det om stimulans har andra svarat bra om (bland annat isdrake). Kräver ditt djur stimulans skall du kunna tillgodose det i terrariet. Annars bör du skaffa ett annat djur. Dessutom är det här med njursvikt bara en sak som skadar ditt djur vid onödig hantering. Stress, fysisk och psykisk, är också en stor bov i dramat. Sen finns det många sätt som det yttrar sig i. Jag skulle kunna dra flera exempel om många olika arter men det skulle bli ett för långt inlägg.

Temla: 

Om du tycker att man inte skall ha djur som man inte kan ha utanför terrariet i fångenskap så är det väldigt många djur som man inte skall ha i fångenskap. Inga regnskogslevande djur, inga grodor eller salamandrar, inga giftiga djur, inga ökenlevande djur, inga skäggagamer, ögonfransgeckos, daggeckos eller vattensköldpaddor. Man skulle inte ens kunna ha fiskar i fångenskap enligt dig då de bör vara i sina akvarium. Jag kan respektera åsikten att man inte skall ha några djur i fångenskap men är det verkligen så du menar? 

Hantering innebär inte bara psykisk stress utan den orsakar även fysisk skada. Njursvikt är ju en fysisk åkomma. Vi skall också komma ihåg att stress är ett begrepp som beskriver olika medicinska problem, inte bara psykiska åkommor. Stress kan vara fysisk. Hantering orsakar dock extremt ofta psykisk stress och psykisk stress är i sin tur en av huvudorsakerna att bland annat immunförsvaret försvagas och sätts ur spel och herptilen blir mer mottaglig för andra sjukdomar och infektioner såsom luftvägsinfektioner eller munröta etc. Så onödig hantering  kan (nästan alltid) försämra djurets immunförsvar och indirekt orsaka fysiska sjukdomar som kan vara dödliga för ditt djur. 

För mig finns det inga skäl att utsätta mina djur för hantering som inte är nödvändig. Det finns inga individuella skillnader (alla djur drabbas lika för att de är fysiskt likadana) och jag ser inga förmildrande omständigheter bara för att en viss art tar mindre skada än en annan art. Båda tar ju skada av det. Djuren njuter inte av att du tar ut dina djur och ”gullar” med dem (tvärtom). Då tycker jag att man skall låta de vara i sina terrarium och tillgodo se deras behov där.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Intressant tråd som växer fort :)

Jag tycker många här har en sund inställning till att hålla djur i terrarium, exempelvis trådskaparen isdrake som är född med pennan i hand ;) bra skrivet, jag instämmer på mycket av det du och många av ni andra skriver..

Helt klart är att det är stora skillnader mellan olika arter och hantering..och till botten med detta kommer vi såklart inte komma den här gången heller ;)

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

Fredriko:
Tackar för det. Hittade dessvärre varken vol.1 eller 2 på adlibris eller bokus. Finns på amazon och ebay men senast jag försökte handla där var det grova problem med att ens registrera sig för att få köpa.

Nåväl, kanske kan vara värt att försöka få tag på ett exemplar när man har råd.

Hur ser du på att underlätta hantering av djur som eventuellt kan göra stor skada på ägare när djuret vuxit till sig?
Om det inte vore något problem med klimatet, tror du det finns en punkt då djuren kan bli såpass handvana att de inte blir stressade och då inte tar skada?
Hur ser du på att mata djur utanför deras terrarium?
Tror du att man kan missa eventuella hälsoproblem lättare om man inte hanterar djuren då man inte kan inspektera dom lika lätt?
Hur ser du på hantering av andra djur, t.ex. gnagare och fåglar?

Medlem i SHF
537
750
Patch:

De är äldre böcker från början av 90 talet om jag minns rätt? Riktigt bra trots åren på nacken

Nu är ju inte jag Fredrico visseligen :)

Om man kan sina djur så lär man ju sig se om de är nå fel på dem utan hanteringen.... och då kan man ju passa på att kika det de få gångerna som man till exempel kör en grovstädning?

Ang hantering av däggdjur och fåglar: Läste i nån sån här forskartidning för många år sen (lexikon tror jag den hette) där de skrev att hamstar får en liten hjärtattack vid varje hantering (känns kanske lite väl saftigt?) och om de är så, så finns de ju även däggdjur som inte bör hanteras. Annars så skulle jag tro att de flesta gnagare som är vanliga i hemmen kan ty sig till en människa och uppskatta kel och klappningar...  de flesta fåglarna lika så

79
14
Alexxus:

Det människor har svårt att förstå rent generellt är ju att även djur går under termen "individer".

Hör och häpnad reptiler är inte kloner! :O Av egen erfarenhet kan jag berätta att detta är väldigt individuellt men såklart mest av allt beroende av arten man sysslar med.

Hade en vattenagam som man inte rörde alls förutom i terrariet vid matning samt att man kanske plockade lite med den medan man gjorde rent terrariet och den blev hur trevlig som helst, visade inte tillstymmelse till rädsla/aggressivitet eller liknande.

När jag dock handskats med större ödler som t.ex. Nilvaraner så kan man enkelt bara dra slutsatsen att; håll på med dem till viss del för guds skull. En helt ohanterad Nilvaran kan vara något av det jävligaste du kommer att träffa på då de är väldigt griniga naturligt och mer än gärna använder sin svans för att "peta" till saker med lite högre antal Newton än man kanske föredrar. Inte för mycket dock för då kommer du att råka ut för en stressad varan då åtminstone den jag hanterat inte släppte sina instinkter lika lätt genom latent inlärning som stäppvaranen jag nämner här under.

Sen kan jag som sagt kolla på en kompis stäppvaran som han hanterat åtminstone ett fåtal gånger i veckan under större delen av dens liv och se att den på grund utav hanteringen har fått så dämpad reaktion på människor som nyckelretning samt att den är så van vid att bli hanterad att den blivit "tam som en hund".

Så slutsatsen är att det är beroende på art, och skulle personligen även vilja påstå att det skulle vara ett mysterium om det inte är ganska individuellt till viss del också!

63
5
gitchen:

Mkt intressant tråd det här o snabbväxande får jag säga...

Dock har denna diskussion funnits i flera år, på flera forum, vid flera träffar osv o kommer alltid att finnas! Både vitt o brett, för o nackdelar. 

Då vi har 3 st leguaner så ser vi helst att de är hanterade, varsamt o i deras takt om de inte redan var "handtama" när vi tog över dem, då detta blir stora o kraftfulla ödlor som kan komma att göra stor skada på ägare, veterinär osv vid stress, rädsla osv. Ja alla de saker ni själva tagit upp här inne.. vilket är att föredra egentligen? Att tex leguanen är hanterad eller att bli ihjälstressat när hantering väl skulle behövas?

Ang aktivering, ja det behöver alla levande arter, spelar ingen roll vilken o ja, detta kan med all sannolikhet skötas i terrariet, även variation o ommöblering. Dock får våra komma ut o springa fritt (om de vill, vilket de tydligt visar) nån kort stund. Ska tillägga att vi är väl medvetna om allt det där med luftfuktighet, värme osv. Vid kanonväder ska de även korta stunder få riktig SOL, vilket ingen uv lampa/rör kan ersätta egentligen. De får även bada i en stor balja i duschen även om vi redan har "pool" i terrariet, då dessa är ödlor som är goda simmare o ska få ha den möjligheten. 

Våra leguaner är välmående, med stor plats, rätt värme, fukt osv trots detta.... 

6
16
buddy:

Måste bara hoppa in i tråden :-)

Först vill även jag oådtå att detta är lika mycket individer som vi människor. Dvs alla är vi olika och gillar olika.

Jag har haft mkt reptiler i alla dess slag... men vill dela med mig av en mkt speciell krabat som jag hade för några år sedan. Detta var en Grön Leguan med ett stort hjärta och hjärna.

Han hade aldrig haft terrarium, men dock en plats med både uv och värme att gå till. Han var extremt tam. Han kom när man kallade hans namn, sprang själv till bilen när man nämnde att vi skulle ut och åka, gick själv till kylskåpet när han ville ha mat. Sele behövdes ej eftersom han glatt kom springandes när man kallade in honom från trädgården, gick alltid på katt toalett. En höst när min bror passade honom blev han dessvärre sugen på att lämna huset när ingen var där och han förvillade bort sig. I två månader sökte vi med ljus och lykta efter honom,  lappar sattes upp osv. En dag ringde en äldre dam förskräckt och sa att hon nog hade vår ödla i äppelträdet.  Han hade då varit ute i ca 10 graders värme i blåst och regn under två månader. Jag tog honom direkt till veterinären som gav mig beskedet att hsn var mycket välmående! Visst är det underbart :-) 

Det jag menar är att han var precis som en hund fast grön och kunde ej skälla :-)

Så visst kan man hantera åtminstone vissa individer och de är bra mkt smartare än vi förstår. 

Tänk att ha en sådan ödla enbart till prydnad när man vet hur mycket de kan ge dig och vice versa. 

Han var min bäste vän för att inte tala om hans "farmor" som han fullkomligt älskade,  sprang fram till, dansade runt henne och kelade med henne...

Tack för ordet! Och lycka till med reptilerna :-)

1159
626
Temla:

Buddy! Måste erkänna att jag tappade hakan när jag läste din berättelse. Vilket fantastiskt djur.

Om en reptil kan bete sig så... då undrar jag återigen vad som egentligen rör sig i deras huvuden. Är alla verkligen så enkelspåriga och "dumma" som många vill tro? Man kanske ska vara försiktig med att anta att de inte kan "känna" och "veta" saker. Historier som dina (och jag har läst fler ungefär likadana) bevisar ju att de tvärtom, med rätt stimulans, kan uppvisa ett rätt intelligent beteende.  På ett sätt önskar jag att alla reptiler vore dumma och helt utan känslor när jag tänker på hur de behandlas av människor som tror att de är "känslolösa saker" och inte levande kännande varelser.  

508
304
Jonas77:

Jag skulle rekommendera folk som Buddy att inte skriva om sin misskötsel på offentliga forum.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild