Anders:
Böckerna ”Reptile care, the atlas of dieseases and treatments” vol I och II är två utmärkta böcker om man vill läsa om sjukdomar hos reptiler. Det finns andra böcker som ”exotic animal medicine for the veterinary technician” som också är bra. Bara att kolla upp om man är intresserad.
Maqea:
Du tycker jag saknar nyanser och tycker att jag drar alla reptiler över en kam? Det är för att jag tycker inte att det finns nyanser i detta, i alla fall inga som man skall ta hänsyn till. Det kan mycket väl vara så att olika arter tar olika mycket skada av hantering. Men för mig spelar det ingen roll, de tar ju skada i alla fall. En skäggagam kanske tar mindre fysisk skada av att vara utanför sitt terrarium än en grön leguan men båda kommer ta skada. För mig handlar det inte om HUR MYCKET skada jag orsakar min herptil genom onödig hantering. Det faktumet att det orsakar skada räcker för mig för att undvika den så mycket som möjligt. Så för mig är nyanser inte viktigt. Vilka arter menar du klarar sig bra i längden av att vara i den miljön som är i en vanlig lägenhet i Sverige? Precis som Patch säger så även om ett djur klarar sig bra i bebyggda områden i Asien och andra länder så innebär det inte att det fungerar i Sverige i svenska förhållanden. Och även om det är svnska arter så fungerar det inte i en svensk lägenhet. Jag har själv "svenska" arter och de har jag i terrarium med bestämd luftfuktighet och temperatur som vilket djur som helst. De skulle dö snabbt i en lägenhet.
Det om stimulans har andra svarat bra om (bland annat isdrake). Kräver ditt djur stimulans skall du kunna tillgodose det i terrariet. Annars bör du skaffa ett annat djur. Dessutom är det här med njursvikt bara en sak som skadar ditt djur vid onödig hantering. Stress, fysisk och psykisk, är också en stor bov i dramat. Sen finns det många sätt som det yttrar sig i. Jag skulle kunna dra flera exempel om många olika arter men det skulle bli ett för långt inlägg.
Temla:
Om du tycker att man inte skall ha djur som man inte kan ha utanför terrariet i fångenskap så är det väldigt många djur som man inte skall ha i fångenskap. Inga regnskogslevande djur, inga grodor eller salamandrar, inga giftiga djur, inga ökenlevande djur, inga skäggagamer, ögonfransgeckos, daggeckos eller vattensköldpaddor. Man skulle inte ens kunna ha fiskar i fångenskap enligt dig då de bör vara i sina akvarium. Jag kan respektera åsikten att man inte skall ha några djur i fångenskap men är det verkligen så du menar?
Hantering innebär inte bara psykisk stress utan den orsakar även fysisk skada. Njursvikt är ju en fysisk åkomma. Vi skall också komma ihåg att stress är ett begrepp som beskriver olika medicinska problem, inte bara psykiska åkommor. Stress kan vara fysisk. Hantering orsakar dock extremt ofta psykisk stress och psykisk stress är i sin tur en av huvudorsakerna att bland annat immunförsvaret försvagas och sätts ur spel och herptilen blir mer mottaglig för andra sjukdomar och infektioner såsom luftvägsinfektioner eller munröta etc. Så onödig hantering kan (nästan alltid) försämra djurets immunförsvar och indirekt orsaka fysiska sjukdomar som kan vara dödliga för ditt djur.
För mig finns det inga skäl att utsätta mina djur för hantering som inte är nödvändig. Det finns inga individuella skillnader (alla djur drabbas lika för att de är fysiskt likadana) och jag ser inga förmildrande omständigheter bara för att en viss art tar mindre skada än en annan art. Båda tar ju skada av det. Djuren njuter inte av att du tar ut dina djur och ”gullar” med dem (tvärtom). Då tycker jag att man skall låta de vara i sina terrarium och tillgodo se deras behov där.