Nu handlar förvisso denna tråden om hantering, men grundar sig snarare kring ämnet "Hantering och dess olika stressfaktorer". Därför är det viktigt att man belyser just välmåendet, ev sjukdomstillstånd och stressrelaterade besvär.
Stress är ett vanligt fenomen även i det vilda, nu säger jag inte att det är okej att medvetet stressa reptilen. Flertalet reptiler lever i nuet, utan känslor, ånger eller vidare samhörighet, flocktillhörighet etc.
Det bästa möjliga är att låta reptilen vara i sin naturliga miljö med dess optimala förhållanden, där den skall kunna känna sig trygg och bekväm och finna ro. Att man sen behöver hantera reptilen utav vissa anledningar bör således inte vara något jättestort problem i sig enligt min åsikt, så länge man kan läsa av reptilen och förstår dess behov och förutsättningar.
Något som även kan utlösa stress under en längre tid är fel levnadsmiljö/habitat, temperatur, oreglerat ljusflöde/UVB, vattenmängd, luftfuktighet, onaturliga rörelser/mönster/faror, ljud, vibrationer m.m.
En stressad reptil har mycket lättare för att ex ådra sig problematiska sjukdommar och levnadstiden förkortas avsevärt. Beroende på reptil så kan beteendemönster, aggressivitet, tillbakadragande, apati, förändrat födointag, förändrat rörelsemönster m.m. vara tydliga tecken som man bör vara vaksam över och rådfråga kring direkt med kunniga personer.
Just gällande vissa typer utav ormar så har jag en uppfattning om att äldre individer oftast är mer lätthanterliga, utav den enkla anledningen att de är vana vid mänsklig närvaro och inte känner sig hotade i lika stor utsträckning som ex yngre indivder. En yngre individ har oftast ett latent beteendemönster att försvara sig mot faror. Dessa generna är ärftliga i många fall och har följt med i många generationer bakåt i historien, då de är just dessa individer som överlevt predatorer och kunnat föröka sig. Större/äldre individer hamnar per automatik högre upp på listan och ses då inte som födointag för lika många rovdjur, vilket även gör att stressfaktorn inte är lika stor för omgivningen.