Jonas_ skrev: Jag har både dotter och flertalet pytonormar, funkar hur bra som helst skulle jag säga :) Dom bor självklart inte tillsammans, vistas aldrig ensamma med varandra och när dom största ska äta får hon hålla extra avstånd. Man får ju använda ett sunt förnuft och kombinera det med kunskap, erfarenheter osv...
Jag har läst tråden och dina inlägg Roger julin. Jag respekterar definitivt din åsikt men jag är av en annan uppfattning vad gäller hantera stora kramormar lugna eller vad man nu ska säga :) Antar det är en burmesisk tigerpyton du nämner? Dom är ju ofta superlugna (sävliga) av naturen, att hantera en exempelvis Ametistpyton är ju en annan femma :) Men jag respekterar som sagt din åsikt och dina personliga erfarenheter, men jag ser det hela på ett annat sätt. Jag hanterar sällan mina pytonormar, skulle gissa på högst ett par tillfällen per år och individ, max :) Jag tror bestämt på att dom lugnar ner sig med åldern samt en lugn miljö och omgivning samt att när man väl tar ut dom är extremt lugn själv och känner sig väldigt säker på det man ska göra. Jag har haft orm oavbrutet sen -93 och har antagligen haft fler individer än vad jag egentligen skulle haft. Sista 10 åren har jag dock haft ungefär samma individer i ormrummet, förutom enstaka nya och dom kullarna vi tar emellanåt på olika arter. Jag ser mig inte heller som någon expert, absolut inte :D och det är inte meningen att det ska låta så! Men jag har arbetat med många många olika sorters kramormar och individer. Både privat men i perioder även som yrke några år.
Jag respekterar iofs allas egna åsikter och erfarenheter. För dom skiljer sig alltid åt mellan olika människor, ormar och platsers förutsättningar.
När det gäller humöret på ormar så beror det mycket på arten, men även en hel del på olika individer!!
Ska säga att jag ALLTID matat alla ormar i sina terrarium men under alla dessa år kan jag räkna betten jag fått inuti och utanför terrarierna.. (Om jag räknar bort alla juveniler jag kläckt fram såklart! För dom är av naturen bitska, försvinner ofta första eller andra året..) Visst har jag blivit biten av större kramormar, men sett till antalet gånger jag hållt på med ormar så får dom tillfällena ses som extremt ovanliga, extremt!
Trevlig helg allihopa.. Vare sig ni hanterar era djur i helgen eller ej ;)
Ett par hanteringsbilder jag hittade på.
Kanske bör tillägga för alla er som inte känner mig privat att säkerhetstänket är självklart A och O! Mycket viktigt dom gångerna terrariet till den större kramormen öppnas. Vare sig det gäller matning, vattenbyte, fuktning eller vad som helst. Vi är aldrig ensamma i ormrummet när vi ska öppna terrarium.
Jag litar inte på en enda orm :) Men jag kan läsa många av individerna hemma bra, tycker jag själv iaf. Den dagen du litar på din orm och känner dig alldeles för bekväm, då smäller det ;)
Riktigt sjyssta bilder Jonas! Vad arbetade du som när du jobbade med kramormar? Låter som ett drömjobb.