Theraphosa2004 skrev:
Jag märkte aldrig att Lennart blev stressad, tvärtom. Han ville inte gå tilbaka. Han stretade emot allt han kunde. Men alla vet, ju fler kockar dessto sämre soppa. Även här finns det 1 miljon åsikter....alla vet bäst. Så jag ser det som att alla får göra det dom tycker är bäst. När jag öppnade terrariet, kom Lennart till dörren, för han visste han skulle komma ut. Så stressad var han verkligen inte, hur märker du om en orm är stressad ?? Asta var ju bara rädd, för som jag skrev förra ägaren lämnade henne i sitt terrarium, allt för ofta tydligen. I mina ögon totalt livsfarligt
Theraphosa2004 skrev:
Stressad/rädd i mina ögon är det detsamma. Ormen är rädd för den tror du ska äta den eller skada den, MEN om du hanterar den som jag sa, så vet ormen, han vill mig väl, han kommer inte att skada mig, och om Ormen är lungn med sin ägare, då blir den ju inte stressad eller är rädd, eller hur ? Detta är inte för mitt välbefinnande, utan ormens . I detta fall Lennarts. Sunt förnuft började jag andvända som tonåring. Och som djur ägare borde det vara väldigt andvändbart eller ?
Jag gör mitt bästa för att läsa av mina ormar, andas de tungt och häftigt, hur är tungaktiviteten?
Sunt förnuft håller jag med om att man bör använda i alla lägen som djurägare. Och i detta fall säger mig det sunda förnuftet att ormar inte är keldjur, de är inte utvecklade eller avlade på i tusentals år för att vara som en tamkatt eller hund, de är inte tamdjur utan vilda djur som hålls i fångenskap och bör därför också behandlas så.
Sen har alla ormar precis som andra djur olika "personligheter" vissa är lugna medan andra är mer lättstressade, till stor del även beroende på art.
Om en av mina ormar uppvisade defensiva beteenden eller verkade rädd/stressad så skulle jag i största möjliga mån undvika att hantera den mer än när jag var tvungen och då hantera den på ett sätt som i mina ögon skapade minst stress för djuret samtidigt som jag hanterade den på sådant vis att undvika eventuella bett.
Jag säger inte att man aldrig ska röra sina djur, snarare att göra det vid faktiskt behov, inte annars.