Hej Roger här. Jag har haft tiger pyton, och ända sätt att få dom något sånär lungna och inte riskera att bli biten, så måste du hantera dom. Och med tanke på vilken stor orm det är, så är det viktigt att börja när den är väldigt ung och fortsätta så länge du har den. Jag hade en hane, Lennart hette han. Och hans ägare hade haft han som unge. Han hade honom ute 2-3 ggr varje dag. När jag köpte honom, och fick hem honom var han riktigt sur, han hade suttit i en transport låda i 1 timme. Så när han hade varit i terrariet 1 timme då skulle jag klappa honom och blev biten. Rakt på höger näven så Lennart fick lika ont som jag. Sen lät jag honom vara i 8 timmar, sen var han lungn. Sen kunde jag ta ut honom och kela med honom. Han visade aldrig några tendenser på att vara aggresiv, eller hotfull någon gång, jag litade på denna orm och släppte ut honom på kvällen, så kröp han under täcket, sen låg han vid mitt lår och sov. Så mycket litade jag på honom. Han fick vitaminer, levande kaniner, råttor och när han var som störst 3.60 då åt han minigris kultingar. Egen uppfödning givetvis, många är ju så blödiga och många vill vi ska bli vegetarianer och skit. Det är en annan diskution. Sen köpte jag en Hona, ASTA hette hon. 2.60 lång, och totalt livsfarlig. Högg så ofta hon kunde, och skulle du göra vid terrariet, till 99 % blev du biten. Och hon släppte inte i heller. Jag frågade förra ägaren om hon hade blivit hanterad ? Nej det hade hon inte. Jag är 176 lång, väger 85 kilo. En dag så överaskade hon mig och bet mig i handladen, hennes kropp slingrade sig runt min bröst korg och hon började krama. Jag kände hur hon börja pressa, sån tur var så var min bror i samma rum och han började med svansen och ringla "upp" henne. Sen kände jag att hennes tänder borrat ner sig i sidorna på hand leden, och det fanns inga andra sätt än köra in tummen i hennes mun och böja upp överkäken och dra neder käken framåt och ner. Sen kom jag loss. Allt detta för hennes ägare inte ville, vågade hantera henne....ni som skriver att man inte ska hantera sina terrarie djur har rätt till viss del, men har man större ormar, som pyton och boa och Annaconda, köp dom unga, och håll dom kela dom, visa att dom kan lita på er, då blir ormen lungn och Lennart älskade att vara ute, dessa ormar rör sig i stora område, ligga i ett terrarium och ser bara sin ägare när han ska få mat eller terrariet ska rengöras.....fy fan vilket tråkigt liv....inte konstigt den ormen biter er så fort den får chansen, det hade jag gjort med. Sen att jämnföra "dessa" djur med gift ormar som kobror och liknande....i mina ögon är det löjligt. Jag har aldrig hört om en tam kobra ?? Någon av er som gjort det ?? Har någon ens försökt ? Som fortfarande lever vill säga ??? Knappast. Men som jag ser det, så är det nödvändigt när du har dom ormar jag nämnde, pyton,boa, annakonda. Annars går det riktigt jävla illa. Lycka till