Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

276
119
Maqea:

=D

504
396
Crippa:

Bra skriver Maqea :) tummen upp!

30
9
E_M:

Jag har nog en liknande syn som Maqea i det stora hela, även om vi inte nödvändigtvis hanterar våra reptiler på samma sätt. :) När jag var yngre hade jag enbart ormar, nu har jag enbart ödlor. Ormarna hanterade jag på den tiden mycket mer än vad jag haterar mina ödlor nu.

Nu har jag alltid dragits till extremiteter, oavsett vad det gäller, även då vad gäller djur. Ju större desto bättre, typ. :) Min tanke är lite, vem vill ha en ohanterad 3 meters orm eller en ohanterad 1 meters ödla? Fine, att ha en liten gecko som inte är handtam, det kanske inte är hela världen då de inte kan göra allt för stor skada den dagen du verkligen behöver hantera den. Men den dagen du har en stor orm eller ödla som du måste hantera, ta till veterinären eller behandla, där det krävs fysisk kontakt, då är jag glad att mina djur är hanterbara (även de som är i storlek mindre).

Visst, det finns alltid sätt att hantera även de mest ohanterbara reptiler oavsett deras storlek. Men vad skapar mest stress egentligen? Tvångshantering av ett skyggt/agressivt djur eller en reptil som vant sig att acceptera mänsklig kontakt? Sen man kan vända på det och ifrågasätta ifall att "tämja" en reptil inte stressar mer än sällsynt hantering vid nödfall. Men det är ett övervägande var och en får avgöra själv och det är en väldigt stor skillnad på att försöka få en orm eller en ödla till att bli en "kelgris" och att få dom att acceptera hantering. Dessutom är det väldigt induviduellt, en del lär sig att acceptera hantering, en del gör det aldrig och en del individer är mer kontaktsökande än andra. 

Jag vill kunna vistas i närheten av mina djur utan att behöva vara på min vakt för att undvika ett bett eller en snärtande svans i ansiktet. Mina djur är inga kelgrisar, långt ifrån, men de accepterar kontakt med mig. Jag förespråkar inte de som behandlar sina reptiler som andra husdjur. En reptil är en reptil vilket är viktigt att förstå om man väljer att ha dessa djuren. Det viktigaste enligt mig i det hela är respekt. Och då menar jag givetvis respekt gentemot djuret.

30
9
E_M:

För övrigt, så tycker jag att de reptilhållarna som INTE förespråkar hantering och som sedan har massa bilder där man står med sin varanus salvator, v. albigularis ionidesi, teju (eller vad det nu kan va för ödla (eller orm) i famnen är hycklare. En sådan reptil bär man inte runt på utan att ha hanterat den en hel del tidigare. Just saying :)

Åsikter får man ha, men man ska inte propagera för något man själv inte lever efter.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Har haft MÅNGA djur jag aldrig hanterat annat än normal skötsel som jag fotograferats med så håller inte riktigt med där!

Sen har även jag haft reptiler som "keldjur"... när jag började för 20 år sen så visste jag inte bättre.... Internet fanns knappt och man utgick ifrån de som fanns om djuren

och som jag sagt tidigare... för mig vore det underbart om jag skulle kunna göra så fortfarande.... men för mig är djurens välbefinnande viktigare än mitt egna begär

309
240
Gogs:

Det är väl bara att konstatera att den här tråden kan bli hur lång som helst. Båda lägren har sina poänger angående hantera eller ej. Man kommer aldrig komma fram till nåt av denna debatten förutom att det lätt slutar med pajkastning från båda sidor.

Det viktiga är ju inte huruvida man hanterar sina reptiler eller ej. Det viktiga är ju att den mår bra. Finns ju exempel från båda lägren om huruvida det är bra eller ej att hantera. Finns många bra argument till varför man inte ska hantera den men likväl lika många bra argument för att man ska hantera. Så har man nåt innanför pannbenet så läser man mellan raderna och går en mellanväg så kommer nog ens reptil må alldeles utmärkt.

Har själv en stäppvaran som jag försöker hantera rätt ofta just för att den ska bli van med mig då de blir stora när de är fullvuxna och jag vill ju kunna hantera den då utan att behöva uppsöka läkare varje gång man ska byta vatten åt den. Sen har jag ormar som jag inte hanterar mer än nödvändigt dvs när jag ska byta bottensubstrat och göra storstädningar.

Det finns nog lika många åsikter som det finns personer som har reptiler då alla gör på sitt egna sätt. Sen går det ju ej att komma ifrån att varje reptil är en individ och de funkar på olika sätt. Har man t.ex en kameleont som frivilligt klättrar upp i handen när man öppnar terrariet för den vill ut en sväng så lär inte det vara särskillt stressande för den. Till skillnad ifrån att man grabbar tag i den och sliter ut den från terrariet. Så med lite vett i skallen så kommer man nog rätt långt. Och har man inget vett så får man skippa att ha reptiler och skaffa mjukisdjur av tyg istället... 

1159
626
Temla:

Vilken bra post Gogs! Håller med 100%.

Och visst ska vissa djur ha en högre luftfuktighet, men jag tror inte de far illa av att vara i lägre luftfuktighet kortare stunder om de vill ut en stund. Och det går att ordna rätt bra med både värme och luftfuktighet om man har en värmelampa och lite blöta handdukar eller fuktiga växter där de vistas. Om jag skulle välja mellan hög luftfuktighet eller att tillmötesgå vissa reptilers önskan att få komma ut så kommer jag alltid att välja det senare för jag tror de mår bättre av det.  Så det är inte för min skull jag låter dem komma ut... det är för deras skull för att de så gärna vill. Mitt liv skulle vara mycket enklare och lugnare om jag slapp. :) 

Man kan ju gå till sig själv... Vad skulle en människa göra? Stanna inlåst jämt för att det finns en risk att bli sjuk om man går ut.. eller ta den lilla risken och vara nöjdare med livet. Reptiler ska inte jämföras med människor och andra typer av djur - det är klart - men även om de har en underutvecklad hjärna så är jag övertygad om att de också har känslor som t.ex. frihetslängtan, behov av omväxling, lite spänning i tillvaron m.m. 

1244
472
leedragon:

de vill ut =/= hantera de för att byta vatten, flytta på dem

Medlem i SHF
537
750
Patch:

MEN REPTILER ÄR INTE MÄNNISKOR!! vi har inte vart reptiler på ungefär 200 miljoner år!

1244
472
leedragon:

man kan skaffa roligare foder, det är nog en mer förståndligt stimullation för reptilen, gör om i terrariet så den ser nya saker, skaffa en flexarium och låt den sitta i den och sola eller om den är en art som gillar svalare temperaturer låt den sitta där när det regnar.

blötta handukar och sånt är grejer som ska inte behövas då terraiet ska  kuna ge både fuktigheten och värmen de behöver

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild