Jag har nog en liknande syn som Maqea i det stora hela, även om vi inte nödvändigtvis hanterar våra reptiler på samma sätt. :) När jag var yngre hade jag enbart ormar, nu har jag enbart ödlor. Ormarna hanterade jag på den tiden mycket mer än vad jag haterar mina ödlor nu.
Nu har jag alltid dragits till extremiteter, oavsett vad det gäller, även då vad gäller djur. Ju större desto bättre, typ. :) Min tanke är lite, vem vill ha en ohanterad 3 meters orm eller en ohanterad 1 meters ödla? Fine, att ha en liten gecko som inte är handtam, det kanske inte är hela världen då de inte kan göra allt för stor skada den dagen du verkligen behöver hantera den. Men den dagen du har en stor orm eller ödla som du måste hantera, ta till veterinären eller behandla, där det krävs fysisk kontakt, då är jag glad att mina djur är hanterbara (även de som är i storlek mindre).
Visst, det finns alltid sätt att hantera även de mest ohanterbara reptiler oavsett deras storlek. Men vad skapar mest stress egentligen? Tvångshantering av ett skyggt/agressivt djur eller en reptil som vant sig att acceptera mänsklig kontakt? Sen man kan vända på det och ifrågasätta ifall att "tämja" en reptil inte stressar mer än sällsynt hantering vid nödfall. Men det är ett övervägande var och en får avgöra själv och det är en väldigt stor skillnad på att försöka få en orm eller en ödla till att bli en "kelgris" och att få dom att acceptera hantering. Dessutom är det väldigt induviduellt, en del lär sig att acceptera hantering, en del gör det aldrig och en del individer är mer kontaktsökande än andra.
Jag vill kunna vistas i närheten av mina djur utan att behöva vara på min vakt för att undvika ett bett eller en snärtande svans i ansiktet. Mina djur är inga kelgrisar, långt ifrån, men de accepterar kontakt med mig. Jag förespråkar inte de som behandlar sina reptiler som andra husdjur. En reptil är en reptil vilket är viktigt att förstå om man väljer att ha dessa djuren. Det viktigaste enligt mig i det hela är respekt. Och då menar jag givetvis respekt gentemot djuret.