Hej igen.
Jag vill göra ett förtydligande som jag tror de flesta, oavsett de är för eller emot hantering i denna tråd, kan skriva under på. När folk säger att de är emot hantering så avses givetvis inte den hantering som uppstår vid till exempel städning eller vattenbyte. Inte heller den hantering som uppstår när man lyfter ut en sköldpadda till sin utehage på sommaren. Att man är kritiskt mot att folk slentrianmässigt låter sina djur vistas utanför sina terrarium betyder inte att man inte är emot att terrariet skall städas eller att man skall byta vatten i vattenskålen. Det hoppas jag du förstår Maria.
Ditt inlägg doftar en del av ironi och jag ber om ursäkt om jag missar den och tolkar dig bokstavligt.
Städningen utför man vid behov. Måste man ta ut ödlan då så får man väl göra det då. De blir då ett utmärkt tillfälle att göra en lätt hälsokoll samt vägning. En sådan storstädning behöver man dock inte göra speciellt ofta. För daglig rengöring som att plocka avföring, byta vatten, mindre städning mm behöver man inte heller ta ut sin leguan för att utföra.
Angående badning så tycker jag att djur bör ha möjlighet att göra det i sitt terrarium. Och sen byter man det vattnet vid behov. Man bör inte vara beroende av att bada sina djur i badkaret, då har man missat något enligt mig (för litet terrarium, för dåliga vattenmöjligheter etc.).
Motion. När du låter din leguan, som du använder som exempel, gå utanför sitt terrarium för hälsofrämjande motion så utsätter du den samtidigt för en stor hälsorisk. Vi har redan gått igenom det så jag behöver inte ta det igen. Men såvida du inte har ca 80 % luftfuktighet i din lägenhet (jag tror det normala är 40 % i en lägenhet) så kommer de inre organen ta mycket stryk. Framförallt njurarna men även lungor. Detta kommer förkorta livet på din leguan avsevärt om du gör det ofta samt utsätta leguanen för onödiga infektionsrisker. Jag är ganska säker på att skadan i detta fall är större än nyttan. Försök lösa det så att leguanen kan få den motion den nu behöver i terrariet i stället. Svårt? Javisst, det är ett av skälen till att många inte har leguan.
Väga ditt djur behöver du knappast göra ofta om det är ett friskt djur. Gör det vid storstädningen.
I soffan framför TV:n. Här nämner du ett scenario om att du låter leguanen själv gå till badrummet för att ta ett bad..? Återigen så bör ödlan kunna bada i sitt terrarium. Svårt eftersom det är en stor ödla som kräver stora vattenmängder men en leguan är inte djuret för alla heller. Men om jag av olika skäll skulle vara tvungen att bada mitt djur i mitt badkar så hade jag självklart burit djuret dit snarare än att låta den gå dit själv. Skälet är flera. Dels så går det fortare om jag bär ödlan vilket gör det smidigare och lättare för både ödlan och ägaren. Sen tillkommer en sak till. Låter man en ödla gå på ett golv i en lägenhet eller på en matta (som i den film som du länkat till) så finns det där ganska mycket tygfibrer som kommer av kläder, soffor eller mattor. Dessa fiber fastnar inte sällan på leguanens långa tår och lindar sig runt lederna. Detta får som resultat att blodtillförseln stryps och tårna drabbas av nekros och helt enkelt faller av. Detta kan man läsa ok i flera olika böcker om just leguaner och det händer att man ser det på olika ödlor som vistats mycket i lägenheter utanför sitt terrarium. Detta är inget jag kommer på. Så man skall inte låta sin ödla krypa omkring på ett kallt golv av många olika anledningar. Och om vi skall prata om nyanser så är den Gröna Leguanen (Iguana iguana) en av de absolut SÄMSTA arterna att hålla på detta sätt eftersom det är en regnskogslevande art med miljökrav som helt skiljer sig från det klimat som är i en svenska lägenhet. Så skall man prata om ödlor som är mer eller mindre lämpliga att låta veta utanför sitt terrarium så är den gröna leguanen ett av de mer olämpligare valen.
Kort så kan man säga att en leguan inte skall få möjligheten att kunna klättra upp i soffan överhuvudtaget. En leguan vet inte alltid vad som är bäst för den och kommer klättra upp på första bästa sak som är högre än golvet. Det är djurägaren som skall veta vad som är bäst och det borde vara uppenbart att den bästa miljön för en grön leguan är i sitt terrarium (förutsatt att detta är lämpligt för arten, annars måste man jobba med den biten).
Tolka beteende är en intressant grej. I videon som du länkar till finns ett par beteende som man kan tolka som att leguanen är stressad samt upplever situationen som hotfull. Nu är videon ganska starkt klippt och man ser inget av omgivningen etc. så det är svårt att dra några slutsatser. Men om tanken var att den skulle vara ett exempel på bra hantering så missade du nog målet. Jag ser det som ett exempel på dålig hantering av en leguan och jag hade lika gärna kunnat länka till den själv för att argumentera för min åsikt.