Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

6
16
buddy:

Forts från förra inlägget...

Förra ägaren hade också en ganska tänkvärd teori. "Om du sätter en hundvalp i en inhägnad och ej hanterar den, då kommer den att bli aggressiv,  skygg och stressad"

5år utan terrarie?! Jag valde att testa utan. Hör och häpna, Leguanen var nog lättare att sköta än en katt. Han fattade första kvällen var lådan var han skulle göra sina behov i. Jag gjorde en solplats med bra värme och uv. Där låg han  i snitt halva dagen, annars var han hela tiden med en. Jag var livrädd första gången jag skulle släppa honom i trädgården . Jag ville lita på förra ägaren "han kommer så fort du kallar på honom". Efter både vemod och nervositet bestämde jag mig. Jag öppnade dörren ut till trädgården och han var inte sen på att gå ut.  Efter ca 10min var han lite väl långt borta och kollade läget tyckte jag...jag kallade och han kom som sköten ur en kanon! Jag började tro på förra ägaren mer och mer. Han förstod snabbt var maten fanns och gick till kylskåpet och kraffsade så fort han ville ha något. 

Hanälskade även när vi körde till min mor som hade hund,  de låg gärna vid varandra eller Leguanen på honom!  

Tyvärr så förvillade han bort sig (8år gammal) när min bror passade honomni sitt hus. Jag var på utlandsjobb när jag fick beskedet att han var borta. Några dagar efter att jag kommit hem återfanns han av en äldre dam. Han satt då i hennes äppelträd.  Efter två månader i höstrusket!  Han sprang emot mig och lämnade inte min sida på hela dagen.  Dagen efter åkte jag till veterinären med honom. 

De gjorde alla tester som kunde behövas. Han fick högsta betyg och var verkligen välmående!  

När han var 9, 5 år gammal var jag tyvärr tvungen att göra mig av med honom pga nya utlandsjobb...det tog emot.

Vi har idag 3st Leguaner som bor i terrarie med den allra bästa utrustningen.  De är välmående och har det mycket bra. 

De får komma ut när de vill om läget tillåter. Jag som alla "reptilfolk" vet hur viktigt det är med rätt klimat och skötsel!

Men de tål att tänkas på av egenerfarenhet...de är vad man gör dem till och känslor? Självklart! Sociala? Självklart! Sen kan jag inte dra alla över en kam, de är ju individer precis som vi. Många reptiler är det ju uppenbart varken bra att hantera eller speciellt välkomnande för dem med att bli störda.

Over and out...

1245
473
leedragon:

anders så klart att det är tillräckligt anledning att behandla de på ett annat sätt, de lever på andra sätt kommuniceras sig på ett annat sätt, deras hjärnor är byggda på ett annat sätt.

det är de här skillnader spm gör att de kan behandlas annorlunda

276
119
Maqea:

Patch: Nää såklart de inte ska =). Jag tänkte bara mest på att det finns nått som heter stereotypt beteende och att det uppvisas hos reptiler också. Det betyder att de behöver en viss stimulans och därför inte får behandlas som om de inte behövde det. Hur man ger stimulansen får vara upp till var och en.

Jag förstår att du blir upprörd när du får ta hand om "misshandlade" djur. Jag har också tagit hand om ett sånt djur och jag blir både arg och ledssen när jag hör talas om sånt. I dina fall hade det kunnat undvikas om djuren hade fått stanna i sitt terrarium. I mitt fall hade det kunna undvikas om djuret fått rätt ljus, motion, stimulans och uppmärksamhet om att det var på väg att bli sjukt, dvs en viss hantering. Det kan förklara mycket till varför vi har så olika åsikter om hur vi behandlar våra reptiler. Erfarenhet av hur det kan gå snett.

266
18
Jazen:

Varför vill man ens hantera en reptil?dom är inte roliga på nått sätt.Antingen sitter dom på en helt förlamade eller så försöker dom rymma allt dom kan.Dom är inte fluffiga o klappvänliga.Jag orkar inte hantera min ödla om jag inte måste :)

Roligare o kolla vad dom gör istället.

Samma med en orm,ja nu har jag en orm runt handen....yeeeeey....jättekul...han slingrar sig....finner inge nöjje. 

Som orm ägare kan man väl klappa den döda musen innan man ska mata ormen så har man kelat färdigt :D

459
138
Pakke:

Såklart ska de hanteras inte som något slags keldjur. =))

Men är nöjd med min hantering för leopardgeckosar och cresteds. De står inte stilla och kliver gärna självmant till min hand i nästan varje dag när det gäller matningen eller vara ute ur terrariet för att utforska. De trivs mycket utmärkt i min sällskap. De brukar vara sig själv oftast så man märker att de trivas redan. :)

Men de ska vara i terrariet så ofta som möljigt men får gärna komma ut och utforska, även bli matad sen åker de in terrariet igen. Men gärna får de gå ur terrariet själv för att utforska själv om de vill. Fast inte i varje dag. Iallafall nån gång i veckan.

Men självklart ska man ju bara respektera om de vill inte göra. (Undantag om städningen då måste man...)

1159
626
Temla:

"Varför vill man ens hantera en reptil?dom är inte roliga på nått sätt.Antingen sitter dom på en helt förlamade eller så försöker dom rymma allt dom kan"

Jazen... det där stämmer inte alls in på mina ödlor. De kliver gärna upp på mig självmant, sitter på min axel och klättrar omkring på mig och är allmänt mycket trevliga och roliga att ha att göra med. 

456
202
isdrake:

Nu har jag läst ikapp inläggen. Och ställer mig lika frågande som Patch, vart är bevisen som pekar på att hantering främjar reptilerna? Än så länge har jag bara sett referenser som pekar på att hantering och vistelse utanför terrariumet är något negativt. Alla som påstått motsatsen har bara kommit med personligt tyckande, och ska man hårddra det så är det inte mycket mer än önsketänkande? Tyvärr så verkar en gullig historia från en privatperson väga tyngre än vetenskap enligt vissa. Detta är sorgligt. Kollar man bakåt i tiden så har gröna leguaner i stor utsträckning fått husera fritt i hemmen... med mer eller mindre katastrofal hälsa som följd.

Jag hade JÄTTE gärna haft en stor lös varan hemma. Det vore en dröm, det nästbästa efter en dinosaurie. Och så kunde jag ta med den ut i koppel som en hund. Jättekul MEN jag kan inte, hur jag än vrider och vänder på det, få det till god reptilskötsel?

Ingen skulle bli gladare än jag om jag kunde bli motbevisad. Jag släpper gärna ut mina reptiler om dom skulle må bra av det.

Men sen som Patch var inne på, det är väl ingen som förespråkar nolltollreans av hantering här? Viss hantering måste ske. Men det är stor skillnad på att hantera någon gång ibland när det behövs och hantera varje vecka för att man tror att det är bra för djuret. Om en person går in i djurets terrarium och reptiler väljer att krypa på personer är heller inget jag tänker sitta och moralisera över. Däremot får man ju uppmärksamma att miljön i burken inte påverkas. Att öppna terrariumet och sitta och ha sin arm därinne i en kvart känns inte som en så bra idé t ex.

Sedan jag skaffade hygrometrar som reagerar direkt vid ändring av luftfuktighet så har jag insett hur snabbt det blir torrt. Det rör sig om sekunder innan luftfuktigheten är för låg. Detta har gjort att jag numera vid matning öppnar, ger en insekt, sen stänger jag terrariumet tills ödlan ätit upp den innan jag öppnar och ger en ny. Efter matning så sprayat jag terrariumet för att klimatet så snabbt som möjligt ska återgå till det normala.

Intressant att fåglar dras in, dom är trots allt reptiler dom med. Fast inom fågelhobbyn (i alla fall på svenssonnivå) så är det snarare motsatt problem mot det vi diskuterar nu. Fåglarna får nämligen för lite socialt umgänge. Om vi tar papegojfåglar (som måste vara dom vanligaste husdjuren) så är detta extremt sociala djur, dom är aldrig ensamma i naturen. Men i fångenskap är det tyvärr vanligt att folk skaffar bara en papegoja (i alla fall dom lite större arterna) vilket gör fåglarna helt beroende av sin ägare vad gäller socialt umgänge. Men sen är det ingen människa som har tid att umgås med sin fågel från morgon till kväll (vilket är det som egentligen behövs). Folk drar iväg på jobb/skola, uträttar ärenden osv. Och själv sitter fågeln. Personligen är jag inte för ensammfåglar över huvud taget, även om någon skulle vara ekonomiskt oberoende och faktiskt kunde vara med fågeln dygnet runt. En människa kan aldrig ersätta en artfrände.

Men sen går det inte att HANTERA en fågel på samma sätt som ett däggdjur heller. Dom är funtade olika. Fåglar kommer aldrig vara några keldjur även om dom är sociala. Vill man ha ett djur att sitta och kela med under en filt i soffan så passar vare sig reptiler eller fåglar.

En fågel kan man klappa och pussla om ifall man håller sig till huvud/ansikte. Men börjar man smeka dem på kroppen så har detta en sexuell betydelse för fåglarna. Så det är verkligen inte samma sak att klappa en katt på ryggen som att klappa en papegoja på ryggen. 

456
202
isdrake:

Och Anders, vem vill ha lösa foderinsekter springande i terrariumet? Speciellt dubior är lömska och gömmer sig. Nej fy sånt hoppar jag gärna. Men vore det inte bättre att helt enkelt använda en pincett istället för att ta ut ödlan flera gånger i veckan? :P Jag har ännu aldrig stött på en ödla som inte kunnat lära sig ta mat från en pincett.

Ett annat alternativ hade ju varit att ge redan döda insekter. Dom springer ingenstans. 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2695
2513
anders:

isdrake, hehe, ja det är en fråga. Alla har väl inte problem med att släppa in ett gäng syrsor/kackerlackor eller annat och i väldigt täta terrarium med lite inredning kanske det fungerar bra.
Jag har dock sett alldeles för många syrsor och andra insekter som rymt så jag försöker hålla detta till ett minimum :)

Just min blåtungade skink får mestadels grönsaker och hundmat(blötmat) så tar inte ut honom jätteofta. Blir ibland att jag lyfter fram honom ifall han är nergrävd, så att han kan äta maten medans den är färsk och inte torkar ihop. Men då han fått större terrarium, med färre sidor i glas, känner han sig förmodligen mera skyddad och är betydligt mera aktiv och framme än tidigare vilket gör att man kan passa på att ställa fram mat när han redan är uppe och kryper omkring.
Som du nämner så hade det säkert fungerat att ge med pincett, och det har jag även gjort ibland.

Det är större problem med grodorna. De är extremt klumpiga, och är mycket lättare att föra över dem till en burk utan bottensubstrat, slänga i några kackerlackor och låta grodorna jaga själva.

229
124
CJBReptiles:

Fåglar är inte reptiler!

Man delar upp Tetrapoder i fyra klasser:

Groddjur = Amphibia

Kräldjur = Reptilia

Fåglar = Aves

Däggdjur = Mammalia

Något som är lite intressant är krokodiler. De är reptiler men de är närmare släkt med med fåglar. Deras hjärta har två kammare och två förmakar medans övriga reptiler och även groddjur har en kammare och två förmakar.

Även krokodilers DNA visar att de är närmare släkt med fåglar än andra reptiler.

Tack för mig :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild