Forts från förra inlägget...
Förra ägaren hade också en ganska tänkvärd teori. "Om du sätter en hundvalp i en inhägnad och ej hanterar den, då kommer den att bli aggressiv, skygg och stressad"
5år utan terrarie?! Jag valde att testa utan. Hör och häpna, Leguanen var nog lättare att sköta än en katt. Han fattade första kvällen var lådan var han skulle göra sina behov i. Jag gjorde en solplats med bra värme och uv. Där låg han i snitt halva dagen, annars var han hela tiden med en. Jag var livrädd första gången jag skulle släppa honom i trädgården . Jag ville lita på förra ägaren "han kommer så fort du kallar på honom". Efter både vemod och nervositet bestämde jag mig. Jag öppnade dörren ut till trädgården och han var inte sen på att gå ut. Efter ca 10min var han lite väl långt borta och kollade läget tyckte jag...jag kallade och han kom som sköten ur en kanon! Jag började tro på förra ägaren mer och mer. Han förstod snabbt var maten fanns och gick till kylskåpet och kraffsade så fort han ville ha något.
Hanälskade även när vi körde till min mor som hade hund, de låg gärna vid varandra eller Leguanen på honom!
Tyvärr så förvillade han bort sig (8år gammal) när min bror passade honomni sitt hus. Jag var på utlandsjobb när jag fick beskedet att han var borta. Några dagar efter att jag kommit hem återfanns han av en äldre dam. Han satt då i hennes äppelträd. Efter två månader i höstrusket! Han sprang emot mig och lämnade inte min sida på hela dagen. Dagen efter åkte jag till veterinären med honom.
De gjorde alla tester som kunde behövas. Han fick högsta betyg och var verkligen välmående!
När han var 9, 5 år gammal var jag tyvärr tvungen att göra mig av med honom pga nya utlandsjobb...det tog emot.
Vi har idag 3st Leguaner som bor i terrarie med den allra bästa utrustningen. De är välmående och har det mycket bra.
De får komma ut när de vill om läget tillåter. Jag som alla "reptilfolk" vet hur viktigt det är med rätt klimat och skötsel!
Men de tål att tänkas på av egenerfarenhet...de är vad man gör dem till och känslor? Självklart! Sociala? Självklart! Sen kan jag inte dra alla över en kam, de är ju individer precis som vi. Många reptiler är det ju uppenbart varken bra att hantera eller speciellt välkomnande för dem med att bli störda.
Over and out...