Nu tänkte jag att det minsann är läge för en uppdatering.
Köpte lite växter från Magnus för någon månad sedan. Jag satte in dem ganska tidigt men glömde uppdatera tråden här. Nu får ni även njuta av vackra bilder tagna med riktig kamera.
Herre gud vad det växer! Alla bromelior utom två har sticklingar på väg, ormbunkarna sjkjuter i storlek och monsteran stormtrivs så mycket att jag snart måste klippa ned de översta bladen. Notera också min Ficus sagittata i mitten, jag gillar den mer och mer för varje dag som går. Jag går och tar sticklingar på en hel del, får snart börja sälja en massa. Ignorera träbiten som stödjer upp Monsteran, den är bara där tills monsterans luftrötter fäst sig stenhårt mot korkbarken, bakgrunden och sånt, annars hänger den typ lite för mycket nedåt för min smak. Just nu står det inte heller någon halv kokosnöt över dräneringshålet, men det kommer.
Det jag köpte ifrån Magnus var:
En Microgramma reptans (som jag delade varav halva är i terrariet och halva utanför)
En Begonia prismantocarpa som jag också delade, me halvan i terrariet råkade vara den enda växten som sniglarna gav sig på (den utanför mår fortfarande bra)
Två Alsobia dianthiflora sticklingar (den ena i terrariet)
En Philodendron Red Dwarf (nere till höger)
En Philodendron brandtiarum som står helt undangömt nu (bakom korkbarken till höger) men förhoppningsvis kommer krypa upp längs högersidan av den bakre väggen.
Microgramma reptans
Philodendron Dwarf Red
Philodendron brandtiarum
Alsobia dianthiflora
Fortfarande en lång väg att gå tills det blir tal om några djur, egentligen är det sista jag behöver göra innan dess att skaffa lite fler tillandsior, eftersom jag fäster dem med superlim vilket kanske inte är så smart med djur i. Sedan kan jag ju alltid sätta in någon marktäckare eller någon orkidee i efterhand.
Vet ni någon nära GBG/Borås som säljer tillandsior? Jag vågar inte beställa från Tyskland just nu eftersom massa paket blir försenade pga corona. Eller har kanske luftplantor.online levandegaranti? Det borde ju gå snabbare om man beställer från Sverige tänker jag. Som det ser ut nu blir det nog lagom att köpa djur till groddagen, men det beror ju såklart på om jag känner mig färdig tills dess.